Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť

15.12.2008 | Štefan Hríb a Martin Hanus | Nielen o škole

Keď ho po nástupe prvej Dzurindovej vlády odvolali zo Slovenskej správy ciest, vstúpil do Mečiarovho HZDS. Odtiaľ neskôr presedlal do Slotovej SNS a za Fica sa stal ministrom školstva. Tvrdí, že prišiel do skostnateného rezortu, ktorý chce zmeniť aj napriek odporu úradníkov, učiteľov či médií. Ján Mikolaj.

...

.čo je najväčší problém v školstve?

Odpor k zmenám. Vo všeobecnosti sa ešte ako-tak akceptuje, že má nastať zmena, ale len čo sa má niekoho dotknúť, zdvihne sa odpor. Pritom obsahová reforma sa pripravovala osem rokov. A zrazu mi mnohí hovoria, že treba ešte počkať.

...

.pán minister, prečo naďalej zväzujeme ruky riaditeľovi školy, ktorý má v zbore 27-ročného výborného učiteľa a chce si ho udržať, tabuľkovými platmi? A tie mu neumožňujú toho učiteľa zaplatiť?

Viete, ten systém nemôže byť závislý od subjektívneho rozhodnutia riaditeľa. Dostávam množstvo listov, kde sa mi učitelia sťažujú na svojvoľné rozhodnutia riaditeľov. Chápem tiež, že ak má riaditeľ päťdesiat učiteľov pod sebou, nemôže o nich vedieť všetko.

...

.problém našich učiteľov je v tom, že sú málo vyškolení a vzdelaní? Nie v tom, že sú málo motivovaní...?

Preto som zaviedol systém motivácie, ktorý je objektívny a nárokovateľný.

.ten systém ich núti chodiť na školenia. Ale ako ich donúti lepšie učiť?

Vychádzame už z uvedenej premisy, že vzdelanejší učiteľ je lepší učiteľ.

...

.vaša obsahová reforma chcela dať školám viac voľnosti, čo malo podporu reformne naladených učiteľov. Prečo dnes práve títo ľudia hovoria, že reforma bola uponáhľaná amala sa odložiť, respektíve v tejto podobe zrušiť?

Tá reforma sa pripravovala osem rokov. Na štátnych vzdelávacích programoch sa robilo dva roky, sedeli na tom najlepší odborníci.

.vedeli ste, že niektoré predmetové komisie na tom začali robiť až niekedy v januári či vo februári?

Keby som bol oslovený a niečo učím už dvadsať rokov, tak to mám jednoducho v hlave a sformulujem to v priebehu troch dní.

...

Celý rozhovor bol uverejnený v týždenníku .týždeň 50/2008 dňa 8. decembra 2008 a nájdete ho tu.

Nielen o škole

Webinár: Výhody a riziká domáceho vzdelávania

Koalícia pre deti Slovensko považuje necitlivé vykonávanie súdnych rozhodnutí v prípadoch odoberania detí za neakceptovateľné

Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR

Školská samospráva je naďalej v ohrození

Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú

Iniciátori hromadnej pripomienky proti okliešteniu školskej samosprávy sa obracajú na rady škôl a obecné zastupiteľstvá

Škola bez kried

Rebríček kvality vzdelávania Pearson

O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl

Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby

Čo bude formovať podobu vzdelávania?

Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie

Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva

Učiteľ a zázraky na počkanie

Biela vrana v školstve

Je Čaplovič blbý, alebo nie?

O správe učiteľov o situácii v školstve

Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve

Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme

Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania

Infografika: There is No Homework In Finland

Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky

Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu

Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy

Koniec Planéty vedomostí

Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí

Lampa: Čo učíme naše deti?

Politické anestetikum PISA

Školstvo potrebuje víziu

Ministerstvo školstva nerobí správne kroky

Vratké nohy povinnej angličtiny

Netrápme deti angličtinou

Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú

Kto zarába na učebniciach

Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách

Učebnice budú meškať mesiace

Máme školstvo, aké si zaslúžime

Školská reforma je Potemkinova dedina

Rok s Mikolajovou reformou

OECD: Učitelia sú málo motivovaní

Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov

Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás

Čo je hlavnou úlohou školy?

Orol pamírsky

INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice

Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat

Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!

Reakcie učiteľov na národnú učebnicu

Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť

Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)

Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?

Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov

Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu

Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu

Čítanie na Slovensku

Prvý (druhý) september

Web portál FYZIKUS

Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?

Edičná politika plná pochybností

Čakanie na reformu školstva

Veľa kriku pre nič?

Chonchanó baró

Skvelý nástroj

Informačné technológie

Školská reforma odklepnutá

Plochá Zem

Učebnice

Slaná voda

Ako (ne)učiť literatúru

Mastný chlieb

Kompetencie

Čo všeličo by sa dalo...

Ako reformovali Česi

Rozumná reforma

Čo s nedobrou reformou?

Všetko naopak

Ťažká reforma

Akože reforma

Posadnutosť kompetenciami

Diskusia o reforme? Niet času

Reforma zn. chaos

Školská reforma

Čulý Mikolaj

Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva

Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta

Šlabikár – najčítanejšia kniha

K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách

Učiť piatakov základom ekonómie

Ohrozená veda

Na kvalite nezáleží?

Základný či aplikovaný výskum?

Môžete ma citovať!

Čítanie sa učí ako spartakiáda

Odvahu školám

Kolobeh školských reforiem

Hranice školskej revolúcie

Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?

Príbeh školského zákona

Školský zákon a politická elita

S obavami za

Šanca na rozbeh

Korešpondenčné semináre