Školská reforma

15.1.2008 | Martin Mojžiš | Nielen o škole

Nie je isté, či sa v roku 2008 podarí spustiť reformu základného a stredného školstva, isté však je, že sa o nej bude veľa hovoriť. Ministerstvo školstva má totiž v pláne takúto reformu nielen predložiť na verejnú diskusiu, ono ju mieni ešte na jar vo forme vládneho zákona predložiť parlamentu a od septembra ju chce spustiť na školách..

Dá sa očakávať, že diskusia o tejto reforme bude plná paradoxov. Už len samotný fakt, že výrazne antireformná vláda prichádza s reformnou iniciatívou, je pomerne prekvapivý. Žeby jej predsa len záležalo aj na niečom inom než na moci a na peniazoch? Nuž, celkom tak to asi nebude. V školstve sa síce obyčajne netočia nijaké veľké peniaze, ale niekoľko nasledujúcich rokov bude výnimkou. Z európskych štrukturálnych fondov môžu do nášho školstva pritiecť závratné sumy a tento tok je viazaný na určité zmeny, ktoré asi nebudú môcť byť len kozmetické. Európske peniaze, ktoré pre školstvo vybavila ešte Dzurindova vláda, sa tak zrejme stanú motorom reformných snáh Ficovej vlády.

Ďalšou zvláštnosťou je, že doterajšia iniciatíva ministerstva školstva je v mnohých dôležitých bodoch celkom rozumná. Obsahuje síce mnoho prázdnych fráz a niektoré evidentné hlúposti (napríklad nadradenie jednej konkrétnej pedagogickej teórie nad všetky ostatné), ale okrem toho obsahuje aj úplne správne veci, ako napríklad výraznú redukciu školských osnov alebo presun značnej časti tvorby učebných programov z ministerstva priamo na školy. Fakt, že Slotov minister bude predkladať do Ficovej vlády návrh podstatnej liberalizácie školského systému, predstavuje naozaj pôvabný paradox.

Ani to však ešte nie je všetko. Ako voči každej reforme, aj voči tejto sa zdvihne obrovské množstvo všakovakých hlasov. Niektoré z nich budú rozumné, ale mnohé budú brojiť práve proti vyššie spomínaným pozitívam. Minister nominovaný Slovenskou národnou stranou tak bude nútený verejne obhajovať rozumné myšlienky proti nerozumným útokom – vec vskutku nevídaná.

Doterajšie skúsenosti s Jánom Mikolajom však naznačujú, že ich nebude obhajovať príliš šikovne. Kritici s ním budú mať pomerne ľahkú robotu, a to napriek tomu, že v podstatných veciach sa budú pravdepodobne mýliť. Dá sa totiž očakávať, že oponenti budú zdôrazňovať najmä nedostatočnú pripravenosť reformy a šibeničné termíny. A hoci je pravda, že reforma má byť pripravená lepšie a harmonogram jej zavádzania má byť realistickejší, dôraz na oveľa starostlivejšiu prípravu a mäkšie termíny nie je správny. Príliš podrobná príprava a príliš dlhý čas sú totiž v prípade reformy školstva škodlivé.

To hlavné, čo naše školstvo potrebuje, je uvoľnenie zo zvieracej kazajky nezmyselne prepchatých osnov a prílišnej uniformity. A to sa dá urobiť aj bez siahodlhých príprav a pomerne rýchlo. Ak by sa toto zovretie odstránilo, umožnilo by to tvorivým a aktívnym učiteľom učiť spôsobom, ktorý považujú za lepší než ten, ku ktorému boli nútení doteraz. Na druhej strane tí učitelia, ktorým doterajší spôsob vyhovoval, by mali mať možnosť pokračovať v ňom ďalej. Reforma by rozhodne nemala nútiť všetkých učiť po novom, mala by to len umožniť tým, ktorí majú schopnosti a chuť.

Dôležitým aspektom ľubovoľnej školskej reformy, ktorá má mať šancu na úspech, je práve toto: nemá ísť o nanútenie zmeny zhora, ale o umožnenie zmeny zdola. Ak by Ján Mikolaj okrem redukcie osnov a presunu niektorých významných kompetencií z ministerstva na školy zdôrazňoval aj tento tretí dôležitý aspekt dobrej školskej reformy, zaslúžil by si zrejme našu podporu. Aj keď ani tá by mu zrejme nepomohla.

Mikolajov boj o liberálnu školskú reformu je totiž s najväčšou pravdepodobnosťou dopredu odsúdený na prehru. Pretože, ak si Robert Fico v jednej chvíli naozaj uvedomí, čo to vlastne s tým školstvom Mikolaj chystá, pravdepodobne mu celú tú zábavu okamžite zatrhne. Mikolaj, ktorý predkladá vcelku rozumnú reformu – to je paradox. Fico, ktorý vcelku rozumnú reformu podporuje – to je nonsens.

Autor je redaktor týždenníka .týždeň.

Článok bol publikovaný v týždenníku .týždeň 2/2008 dňa 7. januára 2008.

Nielen o škole

Webinár: Výhody a riziká domáceho vzdelávania

Koalícia pre deti Slovensko považuje necitlivé vykonávanie súdnych rozhodnutí v prípadoch odoberania detí za neakceptovateľné

Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR

Školská samospráva je naďalej v ohrození

Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú

Iniciátori hromadnej pripomienky proti okliešteniu školskej samosprávy sa obracajú na rady škôl a obecné zastupiteľstvá

Škola bez kried

Rebríček kvality vzdelávania Pearson

O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl

Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby

Čo bude formovať podobu vzdelávania?

Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie

Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva

Učiteľ a zázraky na počkanie

Biela vrana v školstve

Je Čaplovič blbý, alebo nie?

O správe učiteľov o situácii v školstve

Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve

Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme

Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania

Infografika: There is No Homework In Finland

Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky

Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu

Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy

Koniec Planéty vedomostí

Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí

Lampa: Čo učíme naše deti?

Politické anestetikum PISA

Školstvo potrebuje víziu

Ministerstvo školstva nerobí správne kroky

Vratké nohy povinnej angličtiny

Netrápme deti angličtinou

Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú

Kto zarába na učebniciach

Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách

Učebnice budú meškať mesiace

Máme školstvo, aké si zaslúžime

Školská reforma je Potemkinova dedina

Rok s Mikolajovou reformou

OECD: Učitelia sú málo motivovaní

Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov

Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás

Čo je hlavnou úlohou školy?

Orol pamírsky

INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice

Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat

Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!

Reakcie učiteľov na národnú učebnicu

Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť

Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)

Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?

Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov

Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu

Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu

Čítanie na Slovensku

Prvý (druhý) september

Web portál FYZIKUS

Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?

Edičná politika plná pochybností

Čakanie na reformu školstva

Veľa kriku pre nič?

Chonchanó baró

Skvelý nástroj

Informačné technológie

Školská reforma odklepnutá

Plochá Zem

Učebnice

Slaná voda

Ako (ne)učiť literatúru

Mastný chlieb

Kompetencie

Čo všeličo by sa dalo...

Ako reformovali Česi

Rozumná reforma

Čo s nedobrou reformou?

Všetko naopak

Ťažká reforma

Akože reforma

Posadnutosť kompetenciami

Diskusia o reforme? Niet času

Reforma zn. chaos

Školská reforma

Čulý Mikolaj

Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva

Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta

Šlabikár – najčítanejšia kniha

K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách

Učiť piatakov základom ekonómie

Ohrozená veda

Na kvalite nezáleží?

Základný či aplikovaný výskum?

Môžete ma citovať!

Čítanie sa učí ako spartakiáda

Odvahu školám

Kolobeh školských reforiem

Hranice školskej revolúcie

Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?

Príbeh školského zákona

Školský zákon a politická elita

S obavami za

Šanca na rozbeh

Korešpondenčné semináre