Iniciátori hromadnej pripomienky proti okliešteniu školskej samosprávy sa obracajú na rady škôl a obecné zastupiteľstvá

23.3.2015 | Admin | Nielen o škole

Viac ako štyristo podpisov pribudlo v priebehu víkendu pod hromadnú pripomienku proti okliešteniu školskej samosprávy. Zber podpisov pod hromadnú pripomienku, v ktorej vyjadrujeme nesúhlas s oklieštením právomocí rád škôl v procese vymenovania riaditeľov základných a stredných škôl, odštartoval v piatok večer (20. 3. 2015) jej zverejnením na občianskom portáli changenet.sk.


Ministerstvo školstva navrhuje odobrať radám škôl rozhodujúce slovo pri rozhodovaní o riaditeľoch škôl. Miesto školskej samosprávy s účasťou učiteľov, rodičov a poslancov zastupiteľstiev má podľa návrhu ministerstva o riaditeľoch škôl rozhodovať v podstate len zriaďovateľ, čiže starosta obce, primátor mesta, predseda samosprávneho kraja alebo prednosta okresného úradu v sídle kraja. V hromadnej pripomienke žiadame, aby ministerstvo z návrhu novely tieto ustanovenia vypustilo.


Pripomienkové konanie k návrhu novely zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve bude trvať do 2. apríla 2015. Ak dovtedy hromadnú pripomienku podporí aspoň 500 ľudí, bude ministerstvo musieť s jej iniciátormi uskutočniť rozporové konanie. Nemáme pochybnosť, že potrebný počet ľudí hromadnú pripomienku podporí. Sme však presvedčení, že hlas občianskej verejnosti by mal v tejto veci zaznieť čo najsilnejšie.


Vyzývame preto rady škôl, aby zdvihli svoj hlas proti zámeru ministerstva oklieštiť ich právomoci a vyjadrili s ním verejne nesúhlas. Obraciame sa na učiteľov a rodičov, ktorým záleží na ich školách, na združenia rodičov a priateľov škôl, na učiteľské organizácie, aby dali najavo svoj postoj.


Obraciame sa aj na obecné, mestské, miestne a krajské zastupiteľstvá, aby sa od snahy oklieštiť postavenie školskej samosprávy dištancovali a podporili zachovanie ich súčasnej právomoci rozhodovať záväzne o kandidátoch na riaditeľov škôl.


Hromadnú pripomienku možno podporiť na portáli changenet.sk.


O stanoviskách školských rád, združení rodičov a priateľov škôl, učiteľov a rodičov jednotlivých škôl, organizácií a združení pedagógov, ako aj zastupiteľstiev, ich školských komisií a skupín poslancov zastupiteľstiev nás môžete informovať na e-mailovej adrese samosprava@institute.sk. Informácie budeme priebežne zverejňovať a pri podaní hromadnej pripomienky na ministerstvo ich pripojíme k podpisom individuálnych podporovateľov hromadnej pripomienky.


Možné formy vyjadrenia k zámerom oklieštiť školskú samosprávu
(vzorové texty)

Uznesenie rady školy (podrobnosti tu)

Stanovisko Združenia rodičov a priateľov školy (podrobnosti tu)

Stanovisko učiteľov školy (podrobnosti tu)

Uznesenie zastupiteľstva (podrobnosti tu)

Vyhlásenie poslancov zastupiteľstva (podrobnosti tu)



Zuzana Zimenová, riaditeľka občianskeho združenia Nové školstvo
Ondrej Dostál, predseda Občianskej konzervatívnej strany (OKS)
Vladimír Špánik, predseda Združenia občanov miesta a obcí Slovenska (ZOMOS)
Ivan Kuhn, analytik Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika
poverení zástupcovia verejnosti pre rozporové konanie


V Bratislave dňa 23. marca 2015.


Súvisiace informácie:


Hromadná pripomienka

Návrh zákona

Nielen o škole

Koalícia pre deti Slovensko považuje necitlivé vykonávanie súdnych rozhodnutí v prípadoch odoberania detí za neakceptovateľné

Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR

Školská samospráva je naďalej v ohrození

Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú

Iniciátori hromadnej pripomienky proti okliešteniu školskej samosprávy sa obracajú na rady škôl a obecné zastupiteľstvá

Škola bez kried

Rebríček kvality vzdelávania Pearson

O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl

Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby

Čo bude formovať podobu vzdelávania?

Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie

Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva

Učiteľ a zázraky na počkanie

Biela vrana v školstve

Je Čaplovič blbý, alebo nie?

O správe učiteľov o situácii v školstve

Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve

Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme

Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania

Infografika: There is No Homework In Finland

Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky

Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu

Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy

Koniec Planéty vedomostí

Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí

Lampa: Čo učíme naše deti?

Politické anestetikum PISA

Školstvo potrebuje víziu

Ministerstvo školstva nerobí správne kroky

Vratké nohy povinnej angličtiny

Netrápme deti angličtinou

Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú

Kto zarába na učebniciach

Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách

Učebnice budú meškať mesiace

Máme školstvo, aké si zaslúžime

Školská reforma je Potemkinova dedina

Rok s Mikolajovou reformou

OECD: Učitelia sú málo motivovaní

Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov

Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás

Čo je hlavnou úlohou školy?

Orol pamírsky

INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice

Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat

Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!

Reakcie učiteľov na národnú učebnicu

Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť

Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)

Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?

Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov

Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu

Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu

Čítanie na Slovensku

Prvý (druhý) september

Web portál FYZIKUS

Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?

Edičná politika plná pochybností

Čakanie na reformu školstva

Veľa kriku pre nič?

Chonchanó baró

Skvelý nástroj

Informačné technológie

Školská reforma odklepnutá

Plochá Zem

Učebnice

Slaná voda

Ako (ne)učiť literatúru

Mastný chlieb

Kompetencie

Čo všeličo by sa dalo...

Ako reformovali Česi

Rozumná reforma

Čo s nedobrou reformou?

Všetko naopak

Ťažká reforma

Akože reforma

Posadnutosť kompetenciami

Diskusia o reforme? Niet času

Reforma zn. chaos

Školská reforma

Čulý Mikolaj

Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva

Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta

Šlabikár – najčítanejšia kniha

K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách

Učiť piatakov základom ekonómie

Ohrozená veda

Na kvalite nezáleží?

Základný či aplikovaný výskum?

Môžete ma citovať!

Čítanie sa učí ako spartakiáda

Odvahu školám

Kolobeh školských reforiem

Hranice školskej revolúcie

Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?

Príbeh školského zákona

Školský zákon a politická elita

S obavami za

Šanca na rozbeh

Korešpondenčné semináre