Šanca na rozbeh

27.2.2006 | Martin Hanus | Nielen o škole

ImageKým väčšinu v našich médiách trápia hodiny náboženstva, našli sa ľudia, ktorých trápi stagnujúca úroveň školstva: výsledkom ich snaženia je návrh školského zákona, ktorý pripravili s podporou KDH a OKS odborníci okolo Konzervatívneho inštitútu. Zákon, ktorý tento týždeň predkladá Martin Fronc už ako poslanec, je prelomový: obsah učiva by už nemal centrálne určovať výlučne štát, ale významnou mierou aj samotné školy. Nie všetci komentátori celkom pochopili, o čo ide – tento návrh nie je tou reformou základného a stredného školstva, na ktorej sa minulý rok pohádal dnes už exminister so svojím štátnym tajomníkom. Froncov návrh bol vtedy skutočne nepodarený. Toto je však celkom iná káva. A námietka, že Fronc teraz iba pózuje pre médiá, nie je celkom spravodlivá: predloženie zákona avizoval už ako minister. Slovensko by pritom v prípade schválenia normy nebolo prvolezcom. V Česku podobný model začína fungovať, maďarské školy si konkurujú už dlhé roky. Slovenská uniformná škola podľa vkusu centrálnych komisií je neúnosná – napokon, všetci kritizujú, že máme prehustené učebné osnovy a že žiaci sú vedení k verklíkovaniu encyklopedických vedomostí. Lenže frfle sa už dlho. A vždy, keď niekto príde s návrhom razantnej zmeny, vládne buď pasívne ticho (ako teraz), alebo sa zdvihne rovno odpor. To, že slovenské školstvo potrebuje vzpruhu, je fakt: medzinárodné testovanie PISA z roku 2003 ukázalo, že slovenskí žiaci sú podpriemerní v dôležitých oblastiach. Frflaniu, ktoré je prejavom diktátu priemeru, však nebude koniec, kým sa školy nezmenia. Kľúčové preto je, že podľa Froncovho zákona by štát stanovoval iba povinné obsahové minimum a základné vzdelávacie oblasti, ale konkrétne predmety a konečnú podobu učiva by si volili školy samé.

Iste, netreba mať veľké oči, že školstvo bude po reforme razom lepšie. Keďže sme už zaviedli centrálne testovanie deviatakov a maturantov, veľa bude tiež záležať na tom, ako budú tieto testy vyzerať. V Česku už napríklad odborníci varujú, že školy nevyužívajú získanú slobodu, ale skôr kopírujú požiadavky centrálnych testov. Zákon sám školstvo nezlepší. Vytvoril by len prostredie, ktoré by formovali všetci zainteresovaní. Zákon je však dôležitý aj ako ochrana pred ideologizáciou školstva, ktorá dnes opäť hrozí z rôznych strán a nátlakových skupín. Ako príklad nech slúžia snahy zaviesť neviazanú podobu sexuálnej výchovy. Po obsahovej decentralizácii, ktorú prináša zákon, by to už nebolo plošne možné.

Nie je jasné, či Froncov zákon v parlamente prejde. Už jeho predloženie je však dobrým krokom – ak sa aj s pomocou médií vo verejnej mienke udomácni názor, že úroveň slovenských škôl nevyhovuje a liekom je viac autonómie, bude to dobrý rozbeh.

Autor je redaktorom týždenníka .týždeň.

Článok bol publikovaný v týždenníku .týždeň dňa 20. februára 2006.

Nielen o škole

Webinár: Výhody a riziká domáceho vzdelávania

Koalícia pre deti Slovensko považuje necitlivé vykonávanie súdnych rozhodnutí v prípadoch odoberania detí za neakceptovateľné

Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR

Školská samospráva je naďalej v ohrození

Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú

Iniciátori hromadnej pripomienky proti okliešteniu školskej samosprávy sa obracajú na rady škôl a obecné zastupiteľstvá

Škola bez kried

Rebríček kvality vzdelávania Pearson

O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl

Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby

Čo bude formovať podobu vzdelávania?

Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie

Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva

Učiteľ a zázraky na počkanie

Biela vrana v školstve

Je Čaplovič blbý, alebo nie?

O správe učiteľov o situácii v školstve

Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve

Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme

Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania

Infografika: There is No Homework In Finland

Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky

Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu

Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy

Koniec Planéty vedomostí

Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí

Lampa: Čo učíme naše deti?

Politické anestetikum PISA

Školstvo potrebuje víziu

Ministerstvo školstva nerobí správne kroky

Vratké nohy povinnej angličtiny

Netrápme deti angličtinou

Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú

Kto zarába na učebniciach

Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách

Učebnice budú meškať mesiace

Máme školstvo, aké si zaslúžime

Školská reforma je Potemkinova dedina

Rok s Mikolajovou reformou

OECD: Učitelia sú málo motivovaní

Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov

Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás

Čo je hlavnou úlohou školy?

Orol pamírsky

INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice

Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat

Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!

Reakcie učiteľov na národnú učebnicu

Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť

Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)

Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?

Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov

Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu

Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu

Čítanie na Slovensku

Prvý (druhý) september

Web portál FYZIKUS

Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?

Edičná politika plná pochybností

Čakanie na reformu školstva

Veľa kriku pre nič?

Chonchanó baró

Skvelý nástroj

Informačné technológie

Školská reforma odklepnutá

Plochá Zem

Učebnice

Slaná voda

Ako (ne)učiť literatúru

Mastný chlieb

Kompetencie

Čo všeličo by sa dalo...

Ako reformovali Česi

Rozumná reforma

Čo s nedobrou reformou?

Všetko naopak

Ťažká reforma

Akože reforma

Posadnutosť kompetenciami

Diskusia o reforme? Niet času

Reforma zn. chaos

Školská reforma

Čulý Mikolaj

Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva

Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta

Šlabikár – najčítanejšia kniha

K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách

Učiť piatakov základom ekonómie

Ohrozená veda

Na kvalite nezáleží?

Základný či aplikovaný výskum?

Môžete ma citovať!

Čítanie sa učí ako spartakiáda

Odvahu školám

Kolobeh školských reforiem

Hranice školskej revolúcie

Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?

Príbeh školského zákona

Školský zákon a politická elita

S obavami za

Šanca na rozbeh

Korešpondenčné semináre