Školský zákon a politická elita

11.3.2006 | Peter Zajac | Nielen o škole

ImageReforma vzdelávania je absolútnou prioritou druhej generácie reforiem. Školský zákon ako brána k jej inštitucionalizácii bola kľúčovou témou celého volebného odbobia.

O reforme vzdelávania sa hovorí a píše šestnásť rokov. Boli sformulované všeobecné Programy vzdelávania Konštantín a Milénium, v Európskej únii sa ujal slogan znalostnej ekonomiky, reformy vzdelávania prebiehajú vo väčšine štátov únie vrátane našich susedov v Českej republike a Maďarsku. Na Slovensku počúvame od Mikuláša Dzurindu po Dušana Čaploviča, že reforma vzdelávania je kľúčom k budúcnosti Slovenska, pričom všetci vedia, že kľúčom k reforme je školský zákon.

Štyri roky prebieha ostrá mediálna diskusia, prečo školský zákon mešká. V posledných rokoch začali pracovať na príprave Národného vzdelávacieho programu, rámcového vzdelávacieho a školských vzdelávacích programov tímy zo Štátneho pedagogického ústavu, z univerzít, z vysokých škôl, z metodických centier. Prebieha rozsiahla odborná a verejná diskusia. Na tvorbe školského zákona sa podieľali legislatívci z ministerstva školstva, ľudia z mimovládnych organizácií a odborníci na ústavné právo a legislatívu.

Prvýkrát po šestnástich rokoch, leží školský zákon na stole. Podľa verejných vyhlásení politických elít o jeho dôležitosti by mal byť absolútnou prioritou posledných dvoch plén NR SR. Jeho neprijatie je hazardnou hrou s časom mladej generácie.

Vznikla však absurdná situácia. V ošiali predvolebných tančekov sa okolo zákona, ktorý je podľa verbálnych deklarácií všetkých politických strán absolútnou prioritou, rozhostilo mŕtve ticho. Politické elity sa ukryli do absurdných floskúl typu, že prichádza neskoro (akoby to mal byť dôvod na to, že po šestnástich rokoch čakania ho treba odložiť do chladničky), že okolo zákona musí prebehnúť celonárodná diskusia (akoby diskusie o ňom nepripomínali plesnivý syr), parlamentní machri sa odvolávajú na dohodu, že do parlamentu sa na posledné dve pléna dostanú len zákony, pri ktorých je všeobecná politická zhoda (čím len priznávajú, že vo chvíli politického kupčenia s neomylnou ľahkosťou zabudli práve na zákon, o ktorom tvrdia, že je kľúčový), poslanecké grémium odmietlo zaradiť školský zákon do programu.

Je to nevídaný politický škandál, a predsa sa nič nedeje. Namiesto reality nastúpili mýty. Že zákon vyrieši naraz všetky problémy a môže ho prijať hocikto a hocikedy. Sú to nezmysly. Reforma je projektom na desaťročie. Bez školského zákona nemá pevný zákonný rámec. A reformu vzdelávania môžu robiť len tí, čo nechcú udržať všetku moc v rukách ministerských úradníkov.

V čom je však školský zákon skutočným kľúčom k reforme vzdelávania? 1. Prvý raz pomenúva vzdelávanie ako proces osvojovania si spoločnosťou uznávaných kultúrnych nástrojov, hodnôt a postojov; 2. Prvý raz člení obsah vzdelávania dvojúrovňovo do rámcových a školských vzdelávacích programov, pričom rámcové programy sa tvoria a platia celoštátne a školské programy si utvárajú a schvaľujú jednotlivé školy; 3. Prvý raz predpokladá zmenu charakteru vzdelávania z memorovania poznatkov na nadobúdanie schopností; 4. Prvý raz pomenúva mechanizmy tvorby Kurikulárnej rady, ktorá ako nezávislý orgán preberá kľúčovú rolu pri tvorbe a schvaľovaní Národného programu vzdelávania a rámcových vzdelávacích programov; 5. Prvý raz stanovuje jasný časový harmonogram priebehu celej reformy od 1. septembra 2006 do 1. septembra 2011.

V húštine paragrafov sa ukrýva budúcnosť mladej generácie na Slovensku. V nich sa rozhoduje o jej vzdelanosti, hodnotovej a kultúrnej orientácii, schopnosti orientovať sa v životných situáciách a napokon aj o tom, či bude schopná naskočiť na vlak znalostnej ekonomiky, ktorá ostáva bez vzdelaných a kultúrnych ľudí len prázdnou floskulou.

Každý mladý človek by si mal preto pozorne všimnúť, kto mu chce zobrať budúcnosť. V tomto prípade je to jednoduché - stačí sa poriadne pozrieť na to, ako budú poslanci jednotlivých strán hlasovať o zaradení školského zákona na program pléna a pri jeho schvaľovaní. Je to v tejto chvíli hlas za hlas. Hlas za budúcnosť mladej generácie sa môže stať hlasom mladej generácie za budúcnosť politika. Lebo budúcnosť mladej generácie majú v tejto chvíli v rukách politici, ale budúcnosť politikov má v tejto chvíli v rukách aj mladá generácia.

Autor je prezidentom Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika.

Článok bol publikovaný v denníku SME dňa 10. marca 2006.

Nielen o škole

Webinár: Výhody a riziká domáceho vzdelávania

Koalícia pre deti Slovensko považuje necitlivé vykonávanie súdnych rozhodnutí v prípadoch odoberania detí za neakceptovateľné

Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR

Školská samospráva je naďalej v ohrození

Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú

Iniciátori hromadnej pripomienky proti okliešteniu školskej samosprávy sa obracajú na rady škôl a obecné zastupiteľstvá

Škola bez kried

Rebríček kvality vzdelávania Pearson

O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl

Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby

Čo bude formovať podobu vzdelávania?

Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie

Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva

Učiteľ a zázraky na počkanie

Biela vrana v školstve

Je Čaplovič blbý, alebo nie?

O správe učiteľov o situácii v školstve

Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve

Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme

Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania

Infografika: There is No Homework In Finland

Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky

Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu

Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy

Koniec Planéty vedomostí

Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí

Lampa: Čo učíme naše deti?

Politické anestetikum PISA

Školstvo potrebuje víziu

Ministerstvo školstva nerobí správne kroky

Vratké nohy povinnej angličtiny

Netrápme deti angličtinou

Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú

Kto zarába na učebniciach

Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách

Učebnice budú meškať mesiace

Máme školstvo, aké si zaslúžime

Školská reforma je Potemkinova dedina

Rok s Mikolajovou reformou

OECD: Učitelia sú málo motivovaní

Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov

Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás

Čo je hlavnou úlohou školy?

Orol pamírsky

INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice

Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat

Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!

Reakcie učiteľov na národnú učebnicu

Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť

Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)

Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?

Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov

Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu

Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu

Čítanie na Slovensku

Prvý (druhý) september

Web portál FYZIKUS

Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?

Edičná politika plná pochybností

Čakanie na reformu školstva

Veľa kriku pre nič?

Chonchanó baró

Skvelý nástroj

Informačné technológie

Školská reforma odklepnutá

Plochá Zem

Učebnice

Slaná voda

Ako (ne)učiť literatúru

Mastný chlieb

Kompetencie

Čo všeličo by sa dalo...

Ako reformovali Česi

Rozumná reforma

Čo s nedobrou reformou?

Všetko naopak

Ťažká reforma

Akože reforma

Posadnutosť kompetenciami

Diskusia o reforme? Niet času

Reforma zn. chaos

Školská reforma

Čulý Mikolaj

Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva

Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta

Šlabikár – najčítanejšia kniha

K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách

Učiť piatakov základom ekonómie

Ohrozená veda

Na kvalite nezáleží?

Základný či aplikovaný výskum?

Môžete ma citovať!

Čítanie sa učí ako spartakiáda

Odvahu školám

Kolobeh školských reforiem

Hranice školskej revolúcie

Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?

Príbeh školského zákona

Školský zákon a politická elita

S obavami za

Šanca na rozbeh

Korešpondenčné semináre