Škola bez kried

5.9.2014 | Marie Stracenská | Nielen o škole

Učiteľka, obrátená chrbtom k žiakom píše po tabuli. Zrazu sa jej krieda pošmykne a po tabuli skĺznu nechty. Trieda sa strasie od nepekného zvuku. „To bolo nechutné,“ komentuje siedmačka o pár minút neskôr, keď cez prestávku zotiera tabuľu. Skončí s pravým krídlom a prechádza k umývadlu, kde pod silným prúdom vody trápi sivozelenú zničenú špongiu. Po prestávke tabuľu cítiť nepomýliteľným pachom. Ešte chvíľu sa na ňu nebude dať písať.


Pamätáte si to? Niektoré deti v 1. základnej škole v Žiari nad Hronom toto nikdy nezažijú. Prváci sa nikdy na hodinách nestretnú s klasickými zelenými tabuľami a kriedami. Cez prázdniny ich vo všetkých triedach nahradili špeciálnym náterom. Je na stenách aj niektorých laviciach. „Píšte po stenách, píšte po laviciach,“ hovoria im od začiatku školského roka učitelia. Aj pre nich je to veľká zmena. Náter Smart Wall Paint je veľký, tretina tabule je magnetická, dá sa na ňu dobre premietať, ľahko sa zotiera. Ale náter je tiež relatívne citlivý na poškriabanie. Ako máme používať kružidlá? – pýtajú sa matematikári. Kam si zavesím mapu? – nevie sa hneď vynájsť dejepisárka. Stratila som odvrátené miesto, kam si napíšem diktát – komentuje slovenčinárka. Ale to všetko má riešenia, upokojuje ich riaditeľ školy a spolu ich hľadajú.




1.ZŠ v Žiari nad Hronom je úplne prvou školou na Slovensku, kde je tento náter úplne vo všetkých triedach. „Sme moderná škola a chceme pracovať s modernými pomôckami,“ hovorí riaditeľ Marek Baláž. „K nim patria inovatívne a zdraviu neškodlivé ´chytré´ tabule, respektíve steny.“ Skúsenosti zo zahraničia ukazujú, že veľká zotieracia plocha rozvíja tvorivosť a zlepšuje spoluprácu medzi žiakmi, aj medzi nimi a učiteľmi. „Deti môžu na stenu kresliť či písať svoje nápady, a ak sa pomýlia, vedia sa hneď opraviť."




Škola má za sebou prvých pár dní. Dotyky detí s novými tabuľo-stenami sú ešte stále opatrné. Aj písanie po laviciach, odrazu nie zakazované, ale naopak, plne povolené. „Vyzerá to ako normálna stena,“ hovorí tretiačka Veronika. „Budeme si na to musieť zvyknúť.“ Tabule by mali vydržať desať rokov. V školskom prostredí to nebude ľahké – deti sa k stenám správajú inak ako biznismeni, ktorí majú týmto náterom vybavené zasadačky. Každopádne, je zaujímavý obrázok žiačky, ktorá na lavicu píše rovnicu a učiteľka jej do nej mimovoľne ponad plece zasiahne. Zmena tabule na veľkú plochu a nielen na stene zrejme zbúra viacero bariér. Zaujímavé bude opýtať sa na to, ako novinka slúžila, po prvom polroku.

Projekt by sa nedal uskutočniť bez podpory nadácií.


Autorka je koordinátorka projektu Škola bez kried.


Vypočujte si príspevok o tomto pilotnom projekte, ktorý nájdete v audioarchíve Rádia Slovensko zo dňa 4. septembra 2014 tu.

Nielen o škole

Koalícia pre deti Slovensko považuje necitlivé vykonávanie súdnych rozhodnutí v prípadoch odoberania detí za neakceptovateľné

Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR

Školská samospráva je naďalej v ohrození

Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú

Iniciátori hromadnej pripomienky proti okliešteniu školskej samosprávy sa obracajú na rady škôl a obecné zastupiteľstvá

Škola bez kried

Rebríček kvality vzdelávania Pearson

O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl

Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby

Čo bude formovať podobu vzdelávania?

Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie

Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva

Učiteľ a zázraky na počkanie

Biela vrana v školstve

Je Čaplovič blbý, alebo nie?

O správe učiteľov o situácii v školstve

Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve

Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme

Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania

Infografika: There is No Homework In Finland

Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky

Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu

Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy

Koniec Planéty vedomostí

Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí

Lampa: Čo učíme naše deti?

Politické anestetikum PISA

Školstvo potrebuje víziu

Ministerstvo školstva nerobí správne kroky

Vratké nohy povinnej angličtiny

Netrápme deti angličtinou

Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú

Kto zarába na učebniciach

Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách

Učebnice budú meškať mesiace

Máme školstvo, aké si zaslúžime

Školská reforma je Potemkinova dedina

Rok s Mikolajovou reformou

OECD: Učitelia sú málo motivovaní

Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov

Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás

Čo je hlavnou úlohou školy?

Orol pamírsky

INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice

Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat

Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!

Reakcie učiteľov na národnú učebnicu

Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť

Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)

Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?

Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov

Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu

Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu

Čítanie na Slovensku

Prvý (druhý) september

Web portál FYZIKUS

Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?

Edičná politika plná pochybností

Čakanie na reformu školstva

Veľa kriku pre nič?

Chonchanó baró

Skvelý nástroj

Informačné technológie

Školská reforma odklepnutá

Plochá Zem

Učebnice

Slaná voda

Ako (ne)učiť literatúru

Mastný chlieb

Kompetencie

Čo všeličo by sa dalo...

Ako reformovali Česi

Rozumná reforma

Čo s nedobrou reformou?

Všetko naopak

Ťažká reforma

Akože reforma

Posadnutosť kompetenciami

Diskusia o reforme? Niet času

Reforma zn. chaos

Školská reforma

Čulý Mikolaj

Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva

Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta

Šlabikár – najčítanejšia kniha

K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách

Učiť piatakov základom ekonómie

Ohrozená veda

Na kvalite nezáleží?

Základný či aplikovaný výskum?

Môžete ma citovať!

Čítanie sa učí ako spartakiáda

Odvahu školám

Kolobeh školských reforiem

Hranice školskej revolúcie

Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?

Príbeh školského zákona

Školský zákon a politická elita

S obavami za

Šanca na rozbeh

Korešpondenčné semináre