Orol pamírsky

11.5.2009 | Martin Mojžiš | Nielen o škole

Tento stĺpček sa volá plus týždňa alebo mínus týždňa. Tentoraz je to plus, a to napriek tomu, že reč bude o Drahoslavovi Machalovi (krycie meno Pamír) a jeho učebnici pre prvý stupeň základných škôl Čítanie o Slovensku.

Výstižnejší názov by hádam bol Tlačenie kalerábov do hlavy, ale autor má právo nazvať svoju učebnicu tak, ako sa mu páči. A ministerstvo školstva má zasa v tomto štáte právo schváliť ako učebnicu to, čo sa mu kedykoľvek zachce.

A tak si môžu deti čítať nezmysly o starých Slovákoch a o tom, aký bol knieža Svätopluk kráľ a v súvislosti s Milanom Rastislavom Štefánikom dokonca aj úlety o tom, že astronóm je človek, ktorý ďalekohľadom pozoruje hviezdy a podľa ich rozostavenia vie predpovedať počasie...Je pravda, že všetky tieto veci hovorí v učebnici orol. Tento vták nemá príliš veľkú hlavu, takže deti by si hádam mohli uvedomiť, že nejde o celkom dôveryhodné informácie. Nuž, ale Drahoslav Machala je podľa niektorých zručný pisateľ (Jaroslava Milčíková ho na stránke www.osobnosti.sk označila za „takmer novodobého Hemingwaya“ a Lukáš Fila ho v SME nepriamo prirovnal k speechwriterom G. W. Busha). A tak mnoho detí zrejme tomu vtákovi uverí.

A čo je na všetkom tomto šialenstve plusové? Nič, tým plusom je niečo celkom iné.

Ide o e-mail, ktorý sme do redakcie dostali od učiteľa s 34-ročnou praxou z Trebišova. Pán učiteľ bol z Machalovej učebnice úprimne zdesený a žiadal nás, aby sme verejne tlmočili kompetentným, že „ani tretiaci či štvrtáci zo základných škôl, ani ich rodičia nie sú hlupáci a veľmi citlivo reagujú na rôzne manipulácie, nech prichádzajú z ktorejkoľvek strany“. Radi to tlmočíme a z mailu citujeme ešte niekoľko viet: „Posledných desať rokov učím na prvom stupni základnej školy, kde ma práca s osem- až desaťročnými žiakmi napĺňa pocitmi zmysluplnosti a radosti nad ich každodennými pokrokmi pri objavovaní tajomstiev tohto sveta. Po dlhoročnej práci so žiakmi prvého stupňa môžem s čistým svedomím charakterizovať svojich žiakov ako nadané, po nových vedomostiach túžiace deti, ktoré – ak sa k tomu vedú – dokážu kriticky prijímať informácie a samostatne z nich vyvodzovať závery, primerané ich veku. Mňa texty z Čítania o Slovensku ešte viac utvrdili v snahe byť maximálne čestný k deťom, ktorých dušička je veľmi-veľmi citlivá.“

Klobúk dolu, pán učiteľ.

Článok bol uverejnený v týždenníku .týždeň 19/2009 dňa 4. mája 2009.

Nielen o škole

Koalícia pre deti Slovensko považuje necitlivé vykonávanie súdnych rozhodnutí v prípadoch odoberania detí za neakceptovateľné

Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR

Školská samospráva je naďalej v ohrození

Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú

Iniciátori hromadnej pripomienky proti okliešteniu školskej samosprávy sa obracajú na rady škôl a obecné zastupiteľstvá

Škola bez kried

Rebríček kvality vzdelávania Pearson

O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl

Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby

Čo bude formovať podobu vzdelávania?

Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie

Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva

Učiteľ a zázraky na počkanie

Biela vrana v školstve

Je Čaplovič blbý, alebo nie?

O správe učiteľov o situácii v školstve

Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve

Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme

Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania

Infografika: There is No Homework In Finland

Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky

Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu

Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy

Koniec Planéty vedomostí

Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí

Lampa: Čo učíme naše deti?

Politické anestetikum PISA

Školstvo potrebuje víziu

Ministerstvo školstva nerobí správne kroky

Vratké nohy povinnej angličtiny

Netrápme deti angličtinou

Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú

Kto zarába na učebniciach

Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách

Učebnice budú meškať mesiace

Máme školstvo, aké si zaslúžime

Školská reforma je Potemkinova dedina

Rok s Mikolajovou reformou

OECD: Učitelia sú málo motivovaní

Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov

Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás

Čo je hlavnou úlohou školy?

Orol pamírsky

INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice

Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat

Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!

Reakcie učiteľov na národnú učebnicu

Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť

Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)

Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?

Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov

Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu

Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu

Čítanie na Slovensku

Prvý (druhý) september

Web portál FYZIKUS

Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?

Edičná politika plná pochybností

Čakanie na reformu školstva

Veľa kriku pre nič?

Chonchanó baró

Skvelý nástroj

Informačné technológie

Školská reforma odklepnutá

Plochá Zem

Učebnice

Slaná voda

Ako (ne)učiť literatúru

Mastný chlieb

Kompetencie

Čo všeličo by sa dalo...

Ako reformovali Česi

Rozumná reforma

Čo s nedobrou reformou?

Všetko naopak

Ťažká reforma

Akože reforma

Posadnutosť kompetenciami

Diskusia o reforme? Niet času

Reforma zn. chaos

Školská reforma

Čulý Mikolaj

Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva

Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta

Šlabikár – najčítanejšia kniha

K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách

Učiť piatakov základom ekonómie

Ohrozená veda

Na kvalite nezáleží?

Základný či aplikovaný výskum?

Môžete ma citovať!

Čítanie sa učí ako spartakiáda

Odvahu školám

Kolobeh školských reforiem

Hranice školskej revolúcie

Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?

Príbeh školského zákona

Školský zákon a politická elita

S obavami za

Šanca na rozbeh

Korešpondenčné semináre