Čulý Mikolaj

27.12.2007 | Eva Čobejová | Nielen o škole

Školstvo je téma, ktorá by mala dominovať v období, keď dobré vzdelanie patrí medzi nespochybniteľnú hodnotu. Ale je to tak aj vo vláde Roberta Fica? Zatiaľ oveľa viac počuť o sociálnych dávkach, výstavbe diaľnic či o kšeftoch s pozemkami. Faktom však je, že nový minister Ján Mikolaj (SNS) má ambíciu zanechať vo svojom rezorte výraznú stopu.

Nedá sa mu ani uprieť, že má aj istú predstavu, ako by veci mali fungovať. Jeho najväčšou výzvou je obsahová reforma. Ide o najzložitejšiu zmenu v základnom školstve, ktorá by mala priniesť väčšiu slobodu školám pri tvorbe učebných osnov. Niekoľko rokov pripravovaný projekt Zuzany Humajovej z Konzervatívneho inštitútu (viac nájdete v sekcii Reforma vzdelávania tu) sa nepodarilo presadiť bývalému ministrovi Froncovi, a súčasný minister ho odmieta. So svojimi odborníkmi tvorí narýchlo vlastný koncept. Už v prvom roku vládnutia poslal na vládu legislatívny zámer nového zákona o výchove a vzdelávaní a urýchlene chystá aj paragrafové znenie. Zákon by mal byť prijatý – podľa predstavy ministra – už na budúci rok. Takáto rýchlosť by mohla byť aj sympatická, ak by nešlo o priveľmi komplikovaný projekt, ktorý môžu narušiť všetky nepremyslené či nedotiahnuté detaily – a tých je v Mikolajovom návrhu toľko, že budúci rok bude zrejme náš časopis riešiť dilemu, či je táto zle pripravená reforma lepšia než nijaká reforma. Na vytváranie kvalitných učebných plánov bude spočiatku pripravených len niekoľko škôl, to si zrejme uvedomuje aj ministerstvo, preto vec rieši tak, že ponecháva v systéme silné právomoci ministerstva. Očakávať, že by práve táto vláda decentralizovala moc štátneho úradu a spoliehala sa na prirodzené mechanizmy školského prostredia, je zrejme naivné.

Nedobrý imidž klasickej školy vytvára atmosféru podporujúcu rôzne alternatívne projekty, ako sú waldorfská škola alebo pokus o vznik tzv. rodovej školy. Tieto školy sú zaradené v štátnej školskej sieti (niektoré v experimentálnom overovaní), hoci v ich pozadí sú sporné duchovné spoločenstvá. Ján Mikolaj je naladený voči týmto projektom a verejne sa proti nim vyjadril. Zároveň však tieto alternatívy spája so všetkými súkromnými školami. Jeho zámerom je obmedziť financie pre súkromné školy, čo .týždeň považuje za neprimeraný a nesprávny spôsob riešenia problému so spornými alternatívnymi školami. Práve viaceré súkromné školy so schopnými a lepšie motivovanými učiteľmi by totiž mali byť hlavnými ťahúňmi reformných zmien, ktoré zmenia celý systém.

Článok bol publikovaný v týždenníku .týždeň 51-52/2007 dňa 17. decembra 2007.

Nielen o škole

Webinár: Výhody a riziká domáceho vzdelávania

Koalícia pre deti Slovensko považuje necitlivé vykonávanie súdnych rozhodnutí v prípadoch odoberania detí za neakceptovateľné

Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR

Školská samospráva je naďalej v ohrození

Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú

Iniciátori hromadnej pripomienky proti okliešteniu školskej samosprávy sa obracajú na rady škôl a obecné zastupiteľstvá

Škola bez kried

Rebríček kvality vzdelávania Pearson

O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl

Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby

Čo bude formovať podobu vzdelávania?

Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie

Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva

Učiteľ a zázraky na počkanie

Biela vrana v školstve

Je Čaplovič blbý, alebo nie?

O správe učiteľov o situácii v školstve

Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve

Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme

Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania

Infografika: There is No Homework In Finland

Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky

Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu

Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy

Koniec Planéty vedomostí

Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí

Lampa: Čo učíme naše deti?

Politické anestetikum PISA

Školstvo potrebuje víziu

Ministerstvo školstva nerobí správne kroky

Vratké nohy povinnej angličtiny

Netrápme deti angličtinou

Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú

Kto zarába na učebniciach

Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách

Učebnice budú meškať mesiace

Máme školstvo, aké si zaslúžime

Školská reforma je Potemkinova dedina

Rok s Mikolajovou reformou

OECD: Učitelia sú málo motivovaní

Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov

Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás

Čo je hlavnou úlohou školy?

Orol pamírsky

INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice

Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat

Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!

Reakcie učiteľov na národnú učebnicu

Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť

Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)

Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?

Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov

Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu

Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu

Čítanie na Slovensku

Prvý (druhý) september

Web portál FYZIKUS

Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?

Edičná politika plná pochybností

Čakanie na reformu školstva

Veľa kriku pre nič?

Chonchanó baró

Skvelý nástroj

Informačné technológie

Školská reforma odklepnutá

Plochá Zem

Učebnice

Slaná voda

Ako (ne)učiť literatúru

Mastný chlieb

Kompetencie

Čo všeličo by sa dalo...

Ako reformovali Česi

Rozumná reforma

Čo s nedobrou reformou?

Všetko naopak

Ťažká reforma

Akože reforma

Posadnutosť kompetenciami

Diskusia o reforme? Niet času

Reforma zn. chaos

Školská reforma

Čulý Mikolaj

Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva

Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta

Šlabikár – najčítanejšia kniha

K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách

Učiť piatakov základom ekonómie

Ohrozená veda

Na kvalite nezáleží?

Základný či aplikovaný výskum?

Môžete ma citovať!

Čítanie sa učí ako spartakiáda

Odvahu školám

Kolobeh školských reforiem

Hranice školskej revolúcie

Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?

Príbeh školského zákona

Školský zákon a politická elita

S obavami za

Šanca na rozbeh

Korešpondenčné semináre