Prvý (druhý) september

2.9.2008 | Martin Mojžiš | Nielen o škole

Prvý september bol roky-rokúce dňom, ktorým sa začínal školský rok. Dnes je to deň ústavy vodných diel Gabčíkovo-Nagymaros (alebo tak nejako), takže škola sa začína až druhého septembra.

Vďaka dadaistickému štátnemu sviatku sa teda ostrý štart Mikolajovej školskej reformy oddialil aspoň o jeden deň, ale viac sa už nepodarilo. Takže ju tu máme. A zdá sa, že sa z toho celkom tešíme. Veď ešte aj denník SME napísal toto: „Nový školský rok zavedie do škôl dlho očakávanú školskú reformu.“ Aká je to veta? Žiaci odchovaní naším školským systémom by mali bez väčšieho zaváhania vedieť odpovedať, že je to veta oznamovacia. Žiaci vychovávaní v rámci zreformovaného školstva by mali bez väčšieho zaváhania vedieť odpovedať, že je to veta nezmyselná. Pretože, hoci je pravda, že školská reforma bola dlho očakávaná, a pravda je aj to, že nový školský rok reformu do škôl zavedie, ide o dve rôzne reformy a rozdiel medzi nimi je nebotyčný.

Reforma, ktorú naše školstvo veľmi potrebuje a ktorá je preto dlho očakávaná, by mala umožniť školám učiť efektívnejšie a zaujímavejšie, eliminovať z učebných osnov blbosti a zbytočnosti, presunúť dôraz z mechanického učenia na učenie vo väčšej miere tvorivé a podobne. Reforma, ktorá sa druhým septembrom na školách spustila, nič z týchto vecí v skutočnosti neprináša, aj keď na deklaratívnej úrovni ich má plnú hubu. Ak prijmeme definíciu gýča ako „niečoho, čo sa tvári, ale nie je“, potom Mikolajova reforma je matka všetkých gýčov.

A prečo je vlastne reforma potrebná? Je to preto, lebo naše školstvo je v zlom, alebo dokonca v katastrofálnom stave? Nie, naše školstvo je, pravdupovediac, celkom dobré. Reforma je dôležitá preto, lebo je tu potenciál na to, aby bolo podstatne lepšie.

A tak je to vlastne so všetkými reformami. V porovnaní – či už geografickom alebo historickom – s väčšinou ľudstva je aj životná úroveň v našich „hladových dolinách“ extrémnym prepychom. Podobne je to s naším zdravotníctvom, bezpečnosťou, súdnictvom, politickým systémom a tak ďalej. Ale vo všetkých týchto oblastiach máme na viac. Na oveľa viac.

No a čo, môžeme si povedať. Nemusíme mať všetko najlepšie, stačí, ak je to celkom dobré. Lenže pozor. Dobré veci bývajú krehké. To, že sa máme v porovnaní s väčšinou ľudstva veľmi dobre, ešte neznamená, že to tak bude navždy. Nesnažiť sa o zlepšenie tam, kde drieme obrovský potenciál, je hriechom. A o tom, že je čo zlepšovať, svedčí už len to, že náš doterajší školský systém dokáže produkovať takých ľudí, ako je Ján Mikolaj.

Uverejnené v týždenníku .týždeň 36/2008 dňa 1. septembra 2008.

Nielen o škole

Webinár: Výhody a riziká domáceho vzdelávania

Koalícia pre deti Slovensko považuje necitlivé vykonávanie súdnych rozhodnutí v prípadoch odoberania detí za neakceptovateľné

Výzva rodičov a učiteľov poslancom NR SR a ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR

Školská samospráva je naďalej v ohrození

Pripomienkové konanie končí, ale aktivity proti okliešteniu školskej samosprávy pokračujú

Iniciátori hromadnej pripomienky proti okliešteniu školskej samosprávy sa obracajú na rady škôl a obecné zastupiteľstvá

Škola bez kried

Rebríček kvality vzdelávania Pearson

O využití projektu Khan Academy v prostredí bežných škôl

Ján Macek: Vytáča ma pasivita kolegýň, mám jej plné zuby

Čo bude formovať podobu vzdelávania?

Pedagógovia sa obávajú, že bude ešte horšie

Pripomienky učiteľov k správe o stave školstva

Učiteľ a zázraky na počkanie

Biela vrana v školstve

Je Čaplovič blbý, alebo nie?

O správe učiteľov o situácii v školstve

Niekoľko postrehov k situácii v slovenskom školstve

Infovek 2 je pomalý, predražený a už ho v škole nechceme

Josef Widmer: Nové modely pre náročné povolania

Infografika: There is No Homework In Finland

Vladimír Urban: Čím je škola slabšia, tým sú lepšie známky

Otvorený list kritizuje šírenie waldorfu

Martin Mojžiš: Problémom našich škôl nie je málo softvéru, ale veľa nudy

Koniec Planéty vedomostí

Martin Mojžiš kritizuje Planétu vedomostí

Lampa: Čo učíme naše deti?

Politické anestetikum PISA

Školstvo potrebuje víziu

Ministerstvo školstva nerobí správne kroky

Vratké nohy povinnej angličtiny

Netrápme deti angličtinou

Martin Kríž: Školy budú mať iba toľko slobody, koľko si jej vezmú

Kto zarába na učebniciach

Ministerstvo školstva nesleduje experimenty na školách

Učebnice budú meškať mesiace

Máme školstvo, aké si zaslúžime

Školská reforma je Potemkinova dedina

Rok s Mikolajovou reformou

OECD: Učitelia sú málo motivovaní

Vladimír Burjan: Nemám svedomie kritizovať učiteľov

Učebnice nebudú v Kalifornii, možno ani u nás

Čo je hlavnou úlohou školy?

Orol pamírsky

INEKO: Učitelia dostali viac slobody, chýbajú im však učebnice

Dávid Králik: Neschopný učiteľ nech má len základný plat

Aký je Váš názor na zmeny v slovnom hodnotení? Napíšte ministrovi!

Reakcie učiteľov na národnú učebnicu

Ján Mikolaj: Chcem školy zmeniť

Nebezpečné spoločenstvá, rodina, škola a štát (seminár)

Protimonopolný úrad, nevadí ti ministerstvo školstva?

Martin Mojžiš: Učebnica má zaujať najmä učiteľov

Václav Klaus ml.: Netešte sa na reformu

Videokomentár Anny Gottweisovej k reforme a školstvu

Čítanie na Slovensku

Prvý (druhý) september

Web portál FYZIKUS

Prečo som tak skoro alergická na slovo reforma?

Edičná politika plná pochybností

Čakanie na reformu školstva

Veľa kriku pre nič?

Chonchanó baró

Skvelý nástroj

Informačné technológie

Školská reforma odklepnutá

Plochá Zem

Učebnice

Slaná voda

Ako (ne)učiť literatúru

Mastný chlieb

Kompetencie

Čo všeličo by sa dalo...

Ako reformovali Česi

Rozumná reforma

Čo s nedobrou reformou?

Všetko naopak

Ťažká reforma

Akože reforma

Posadnutosť kompetenciami

Diskusia o reforme? Niet času

Reforma zn. chaos

Školská reforma

Čulý Mikolaj

Reforma vzdelávania alebo kozmetická úprava školstva

Branislav Pupala: Škola nemôže riešiť problémy sveta

Šlabikár – najčítanejšia kniha

K Návrhu koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách

Učiť piatakov základom ekonómie

Ohrozená veda

Na kvalite nezáleží?

Základný či aplikovaný výskum?

Môžete ma citovať!

Čítanie sa učí ako spartakiáda

Odvahu školám

Kolobeh školských reforiem

Hranice školskej revolúcie

Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?

Príbeh školského zákona

Školský zákon a politická elita

S obavami za

Šanca na rozbeh

Korešpondenčné semináre