

Zuzana Humajová: KI navrhuje Nové školstvo
23.8.2007 | Viera Dršková | Nové školstvo v médiách
Prečo Konzervatívny inštitút vypracoval dokument Stratégia očakávaných zmien na slovenských základných a stredných školách, keď bolo vládou schválené Milénium a Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania pre SR? Čo tým sledujete?
Milénium, rovnako ako Národný program, sú reformné vízie, ktoré pomenúvajú problémy v našom školstve, ale neponúkajú konkrétny plán na ich riešenie. Obsahujú reformné ciele, ale neukazujú cestu ako k týmto cieľom dospieť. Naproti tomu reformná stratégia Nové školstvo navrhuje celý rad konkrétnych krokov, ktoré je potrebné uskutočniť v jednotlivých oblastiach školského systému, či už súbežne v rovnakom čase alebo v istej logickej postupnosti.
Ako vyzerá reformná vízia tohto dokumentu, k akým hodnotám sa hlási? Aká je kontinuita s Miléniom?
Stratégia Nové školstvo pomenúva základné princípy, na ktorých má byť nový školský systém vybudovaný, ako aj mechanizmus položenia jeho nových základov. Sloboda, subsidiarita, participácia a konkurencia sú princípy, ktoré načrtávajú obraz nového školského systému v oveľa širších a zároveň detailnejších kontúrach ako ponúka Milénium. Milénium sa venuje najmä problémom, spojeným s procesom vzdelávania, zameriava sa na žiaka a jeho potreby, otázky prebudovania školského systému rieši iba okrajovo. Tie sú však pre reformu vzdelávania kľúčové, preto sú základom reformnej stratégie Nové školstvo. Dali sme na stôl našu predstavu ako má v budúcnosti školský systém vyzerať. Teraz je na ťahu rezort školstva, mal by predstaviť svoj pohľad, pretože školy stále nevedia, na čo vlastne sa majú pripraviť.
Nadväzuje tento dokument „Nové školstvo“ na Návrh nového školského zákona, ktorý predložil ešte pán minister Fronc? Keďže už je zverejnený na internete od februára 2006...
Áno, stratégia Nové školstvo nadväzuje na spomínaný návrh nového školského zákona, na ktorom sa Konzervatívny inštitút (KI) autorsky podieľal. Stratégia je rozpracovaním základných téz, ktoré tvorili východisko tohto legislatívneho návrhu.
Prebieha, prebehla už verejná diskusia? Vyjadrujú sa k nemu učitelia? Ktorí učitelia /ktorého stupňa/ sa najviac zaujímajú o návrh nového školského zákona?
K návrhu zákona prebehla diskusia hneď po jeho zverejnení. V priebehu roka 2006 zorganizoval KI viaceré semináre a besedy v rôznych regiónoch Slovenska, na ktorom autori zákona predstavili jeho základnú charakteristiku. Odozva medzi učiteľmi, ktorí sa týchto podujatí zúčastnili, bola veľmi živá. Avšak predčasné voľby a výmena na poste ministra školstva spôsobili, že záujem o tému nového školského zákona príliš rýchlo pohasol. V súčasnosti rezort školstva avizuje prípravu ďalšieho návrhu školského zákona, čo znamená, že sa s návrhom z februára 2006 nestotožňuje.
Na str. 3 sa hovorí, že vzdelávanie možno zmeniť len dôslednou reformou školstva. Považujete za dôslednú takú reformu, ktorá sa začína robiť od úrovne stredných škôl? Všade na svete prebieha reforma školstva, ak je múdra, logicky od základných škôl.
U nás sa argumentuje tým, že peniaze z EÚ boli poskytnuté konkrétne na tento účel teda stredným školám, ale je to ako keby sme prispôsobovali nohu topánke, a nie šili topánky na mieru.
Pod reformou školstva si treba predstaviť úsilie prebudovať celý vzdelávací systém od základu. Ak niekto predpokladá, že sa naše školy zlepšia iba vyškrtaním prebytočných faktov z učebných osnov, nechce reformu, ale iba kozmetické úpravy zlyhávajúceho systému. Vtedy si dovolí spustiť zmeny od konca, alebo ako vravíte, od stredu. Z pohľadu komplexnej reformy je to však nielen nelogický, ale aj nebezpečný krok. Školský systém je preto systémom, lebo vytvára deťom podmienky na potrebnú postupnosť a nadväznosť vo vzdelávaní. Zásahy, ktoré tieto princípy nerešpektujú, môžu systém rozkolísať. Na to, aby bola reforma školstva úspešná, treba mať jasný plán postupných krokov, ktorými sa jednotlivé zmeny naplnia a začať treba od základov, to znamená od základných škôl. A samozrejme, treba mať na to vyčlenený dostatok pôvodných zdrojov, nie sa spoliehať na eurofondy, ktorých čerpanie je po každej stránke problematické.
Odkiaľ sú prebraté princípy školského systému?
Tieto princípy sú základom rozvoja rôznych oblastí nášho života, preto niet dôvodu domnievať sa, že by nemohli účinne fungovať aj v školskom systéme. Sú prevzaté z každodennej skúsenosti a vyjadrujú presvedčenie, že osobná iniciatíva a zodpovednosť prináša jednotlivcovi i spoločnosti vyšší profit a uspokojenie ako slepá akceptácia regulácií štátu aj v tých záležitostiach, v ktorých mu regulovať život občanov neprináleží.
S konkurenciou prichádza nezmyselné preberanie prvkov určitých školských systémov do našich podmienok. Často to, čo už je v iných krajinách dávno prekonané, sa u nás stáva módou, akosi len preto, aby sme v hanbe neostali. V skutočnosti však nie sme v školstve ochotní hlbšie sa zaujímať o podstatu veci a robí sa veľa zbytočných chýb. Ako chcete takýmto javom predísť? Keby sa im totiž predchádzalo, pohli by sme sa už dávno kus cesty dopredu...
Školský systém je dnes nastavený tak, že napriek tomu, že existujú pomerne prísne pravidlá na experimentálne overovanie rôznych inovácií, nie je ich zavádzanie do praxe dostatočne transparentné. Tým nemyslím iba neprehľadný lobing rozmanitých záujmových skupín, ktoré rôznymi cestami presadzujú zavádzanie nových tém do už aj tak preplnených vzdelávacích obsahov, ale najmä fakt, že osud aj tých riadne overených inovatívnych programov, ktoré sú na školách vyhodnotené ako kvalitné, býva často neistý. Buď sa ich realizácia v praxi zastaví, lebo na ňu niet dostatok financií alebo sa zabrzdí jej ďalší rozvoj, lebo nie sú zdroje na vzdelávanie ďalších učiteľov. Je to paradoxná situácia - štát deklaruje, že nechce pustiť z rúk dozor nad kvalitou vzdelávania ale zároveň nie je schopný kvalitu generovať alebo ju aspoň udržať. Z tohto začarovaného kruhu je iba jedna cesta – uvoľniť systém, otvoriť ho novým impulzom a zároveň preniesť zodpovednosť za kvalitu a za jej hodnotenie tam, kde vyučovanie prebieha, teda na pôdu školy. Ak posilníme právomoci učiteľov a rodičov, inovácie, ktoré neprinesú želaný efekt, nebudú žiadané a tým pádom ani podporované. O osude inovácií by mala rozhodovať školská komunita, nie ministerskí úradníci.
V bode 2 sa hovorí o zmene vzdelávacích cieľov. Aké sú najvšeobecnejšie vzdelávacie ciele v tomto návrhu? Súvisí to s víziou?
Všeobecné vzdelávacie ciele sme v návrhu nového školského zákona definovali ako osvojenie si vedomostí a získanie poznávacích a sociálnych spôsobilostí, potrebných pre zodpovedný osobný a občiansky život v slobodnej spoločnosti a pre výkon povolania, osvojenie si kultúrneho dedičstva spoločnosti a spoločenských hodnôt a prípravu na ďalšie a samostatné vzdelávanie v rámci celoživotného procesu vzdelávania. Sú to veľmi široko postavené ciele, pretože konkrétnym obsahom ich budú napĺňať až učitelia v praxi.
Kde je ohnisko zmien, ak sa píše „otvoriť školský systém novým impulzom“? Odkiaľ očakávate nové impulzy? Aké sú mechanizmy naplnenia týchto princípov?
Ak sa škola otvorí školskej komunite, neostane to bez reakcie. Získa nielen dôležitú spätnú väzbu, ale aj množstvo nových podnetov a príležitostí pre svoj ďalší rozvoj. Na rovnakom predpoklade je predsa založený aj projekt Otvorená škola, ktorý už na viacerých školách úspešne funguje. Stratégia Nové školstvo však ide ďalej v tom, že predpokladá, že vplyv školskej komunity je potrebné rozšíriť aj na oblasť konkrétnej vzdelávacej ponuky. To neznamená, že by mali rodičia diktovať učiteľom svoju predstavu o vyučovacej hodine, mali by mať však oveľa väčší priestor na formulovanie svojho názoru a na vyjadrenie svojej spokojnosti, či nespokojnosti so vzdelávacím procesom.
O aké skúsenosti a argumenty sa opierajú požiadavky definovania vzdelávacích odborov?
Vzdelávacie odbory majú štandardne definované viaceré európske vzdelávacie systémy.
V rámci Kurikulárnej transformácie doteraz ešte nebola kreovaná Kurikulárna rada?
Kurikulárnu radu vymenoval minister školstva v apríli tohto roka. Žiaľ, nemá podobu poradného orgánu vlády, ako sme to navrhovali v našej stratégii a v návrhu nového školského zákona, je iba poradným orgánom ministra. To znamená, že výber jej členov sa neuskutočnil na základe transparentného kľúča a že jej kompetencie sú dosť obmedzené. Aj toto bol jeden z dôvodov, pre ktorý som ponúkané členstvo v Kurikulárnej rade neprijala. Tým hlavným však bola skutočnosť, že predstavy ministra školstva o reforme sú v zásadnom rozpore s našimi reformnými cieľmi.
Považujete za správne otvoriť trh s učebnicami v tak malej krajine , čo sa týka počtu obyvateľov ako je Slovensko? Počíta niekto s tým, že to bude zase pár rokov len peniazoch a nie o kvalite? Taký je trend a na tomto sa tiež dá zbohatnúť – zase na úkor našich detí a vzdelania. Počítate stým, že naše malé vydavateľstvá, ktoré vydávajú kvalitné učebnice, môžu pohltiť väčšie zahraničné vydavateľstvá? Že vplyv možných zmien sa premietne aj do obsahu a učebníc, neodškriepiteľne aj do formujúceho sa myslenia vzdelávaných?
Uvoľnenie direktívneho riadenia v obsahu vzdelávania by bolo krokom ku kvalite. Ak ho urobíme, nedá sa zastať na pol ceste. Ruka v ruke s možnosťou vytvárať na školách vlastné vzdelávacie programy, musí ísť aj možnosť nájsť pre ten-ktorý vzdelávací program vhodné učebnice. Ak dáme školám slobodu v tom, čo chcú učiť, mali by mať aj väčší výber nástrojov, pomocou ktorých to budú učiť, to znamená nielen učebníc, ale aj metodických príručiek. A to centrálne regulovaná učebnicová politika zabezpečiť nedokáže.
To je veľmi diplomatická odpoveď. A nebolo by prospešnejšie presadiť, aby centrálne regulovanú učebnicovú politiku zastrešovali skutočne fundovaní ľudia, ktorým na vzdelaní detí a mládeže záleží?
To, že nebude učebnicová politika centrálne regulovaná predsa neznamená, že sa z nej vytratí odbornosť a kvalita. Rozhodovanie na centrálnej úrovni nie je automaticky fundovanejším rozhodovaním. Všetko je to o ľuďoch – buď tých odborníkov na Slovensku máme alebo nie, centrálna učebnicová politika je iba štruktúra, v ktorej sa pohybujú. A ich pohyb – nazvime ho hoci tvorivým potenciálom – je v súčasnosti touto štruktúrou značne obmedzený. Nový systém tvorby učebníc, založený na väčšej voľnosti, väčšej produkcii a pestrejšom výbere teda skôr zaručí, že si v ňom odborníci nájdu svoje miesto. Zabezpečí nielen potrebnú kontinuitu, ale aj nové príležitosti pre nových autorov. Skúsenosti zo zahraničia to dokazujú. A ukazujú ešte čosi – na kvalitu zvyknú v takto postavenom systéme tlačiť samotné vydavateľstvá. Ide im nielen o dobré meno ale aj o to, aby sa vyhli prípadným stratám. Preto sa budú v prvej fáze zmeny pravdepodobne orientovať najmä na „overených“ autorov. Čas potom ukáže, ako títo obstoja aj v ďalšom období, keď sa z učiteľa stane oveľa náročnejší klient, ktorý si naozaj bude mať z čoho vyberať.
V poslednom čase – s príchodom nového ministra – sa do popredia dostávajú pojmy ako výchova k vlastenectvu, osvojenie si kultúrneho dedičstva... V posledných rokoch bolo toto nasmerovanie takmer zaznávané, zo škôl sa vytrácalo. Ako je možné podľa vás zabezpečiť, že učiteľ bude učiť žiakov k láske k vlasti, vychovávať ich k vlastenectvu, keď sám niečo také necíti? Nemôžeme si nahovárať, že takí v radoch pedagógov nie sú. Sú, ako v každom inom rezorte. Faktor občianskej identity u nás je veľmi chabý, občianska odvaha – nielen pedagógov – je minimálna, takže, kde je potom vzťah k vlasti a výchova k vlastenectvu?
Jednou zo základných funkcií školy je aj pestovanie kultúry, prenos kultúrnej pamäti naprieč generáciami. Škola deťom sprostredkúva nielen potrebné vedomosti a praktické zručnosti, ale aj kultúrny kód, pomocou ktorého sa dieťa orientuje vo svete, adaptuje sa naň a učí sa mu porozumieť. Identita dieťaťa sa utvára aj vďaka väzbám, ktoré sa mu pri lúštení tohto kódu odkrývajú. Domnievam sa, že dnešná škola túto svoju úlohu plní. Iste, dalo a malo by sa v nej mnohé zmeniť, tie zmeny však treba robiť s citom, aby ostala zachovaná jej podstata. Dnes je moderné spochybňovať tradičné hodnoty, pevné postoje sa riedia konsenzuálnymi odvarmi. Tieto trendy prenikajú aj na pôdu školy. Viac ako vlažnej lásky k vlasti sa preto obávam nerozumného, často ideologicky podfarbeného násilného rozpúšťania povahy školského prostredia.
Aká je predstava o otvorení trhu práce s pedagogickými zamestnancami?
Podstatou reformy školstva je priniesť viac slobody školám. Ich vzdelávacia ponuka by sa mala výrazne spestriť. Pri realizácii rôznych školských programov bude preto potrebné vniesť do systému ich zabezpečenia viac pružnosti. Školám bude treba dať do rúk nástroje na pritiahnutie kvalitných učiteľov, učiteľom zase umožniť flexibilne uplatňovať svoje pedagogické majstrovstvo. Učiteľ by mal mať možnosť pôsobiť aj na viacerých školách, povedzme na čiastočný úväzok alebo na dohodu.
Zvýšením zainteresovanosti rodičov na vzdelávaní môže vzniknúť jav doslova opačný, že nie je na osoh, ale na škodu učiteľom aj škole ako takej. V súčasnosti má totiž /typický jav u nás/ každý „patent na rozum“ a každý vie učiť. Rodičia nepoznajúc dôkladne iné školské systémy a oháňajúc sa demokraciou ženú mnohé veci do krajností. Takých rodičov je, žiaľ, v súčasnosti viac než dosť, učitelia sa nemajú možnosť brániť. Uvažujete o tom, že zvýšenie zainteresovanosti rodičov by malo byť legislatívne podchytené?
Rozsah práv rodičov vstupovať do vzdelávania svojich detí je určený legislatívou. Z môjho pohľadu je veľmi oklieštený. To však neznamená, že by rodičia mali mať viac možností diktovať učiteľom svoje požiadavky. Naopak, ide iba o to, vytvoriť im väčší priestor na spoluprácu so školou. Za veľmi užitočné považujem zaviesť na každej škole autoevalváciu, do ktorej by prirodzene vstupovala aj rodičovská komunita. Ak by malo takéto interné hodnotenie kvality transparentné pravidlá, rodičia by tento nástroj kontroly istotne radi využili.
Ako dokážete zabezpečiť dobrý obsah vzdelávania, keď napríklad terajšie učebné osnovy ZŠ, ako základný dokument určený školám, majú veľké nedostatky? Myslím tým, kde je záruka v kvalite tvorcov nových učebných osnov a vyučovacích štandardov? Vždy, keď vyjdú „novinky“, dlho ich treba považovať za bezchybné a „hlas ľudu“ /teda názory a pripomienky dobrých učiteľov z praxe/ nikto neberie do úvahy. Aj doteraz boli vždy tvorcami týchto dôležitých dokumentov renomovaní ľudia, a pritom dokumenty sú v praxi nepoužiteľné. Stále hovorím o učebných osnovách ZŠ a pochybujem, že stredoškolské osnovy sú iné.
V reformnej stratégii KI sme sa snažili nájsť potrebný kľúč na riešenie práve tohto problému. Mechanizmus, akým sa dnes zostavujú a menia učebné osnovy, je nefunkčný. Centrálna autorita, ktorá ho má pevne v rukách, zlyháva. Preto navrhujeme, aby sa celý proces výberu toho, čo sa majú žiaci na konkrétnych školách učiť, zásadne zmenil a zodpovednosť za tento výber, ale aj za samotnú realizáciu výučby a za hodnotenie jej kvality sa presunula na samotné školy. Na úrovni štátu by mali byť definované iba základné vzdelávacie priority, vzdelávacie oblasti a všeobecné vzdelávacie štandardy. Výber predmetov, ako aj ich konkrétna náplň by mali byť vecou školy, to znamená zriaďovateľa, pedagogického tímu a školskej samosprávy.
Ako chápete rozdiel medzi hodnotením škôl „monopolom štátnej inšpekcie“ a „nezávislými expertmi“? Veď to predsa závisí od ľudí a nie od inštitúcie. Ten kto bol dnes inšpektorom, bude zajtra nezávislým expertom, taká je bežná prax u nás...
Pojem „nezávislý expert“ sme prvýkrát použili v návrhu školského zákona. Rozdiel medzi ním a školským inšpektorom spočíva práve v slove „nezávislý“. Expert by mal licenciu na výkon posúdenia súladu školského programu s rámcovým vzdelávacím programom, hodnotil by teda mieru, do akej škola akceptovala vo svojom programe požiadavky štátu. Zároveň by v prípade potreby poskytoval škole aj expertnú metodickú pomoc. Škola by si experta vyberala z verejne prístupného katalógu podľa vlastných špecifických potrieb a jeho výkon by hradila zo zdrojov, špeciálne na to pridelených v normatívnom balíku. Tento vzťah je principiálne iný ako súčasný vzťah školy so štátnou školskou inšpekciou. Obsahuje zároveň poistku kvality – školy si dobre rozmyslia, na koho sa obrátia a komu zaplatia, časom budú požadovať iba profesionálne výkony.
Ako môžu hoci aj prehľadné systémy hodnotenia priamo na školách vykázať objektivitu hodnotenia v celoslovenskom meradle a porovnanie výsledkov škôl navzájom?
Interná autoevalvácia je dôležitá najmä pre vnútorný rozvoj škôl. Musí však byť prepojená so systémom objektívneho externého hodnotenia. Ten by mal byť nastavený tak, aby sa v ňom objavili potrebné čísla a fakty, ktoré umožnia rezortu zostaviť aktuálny obraz o stave a úrovni vzdelávacieho systému a o jeho vývoji.
Aká je konkrétna predstava o zosúladení mechanizmov externej a internej kontroly?
Vo svete existuje viacero príkladov. V niektorých európskych krajinách výsledky externého a interného hodnotenia spolu natoľko kooperujú, že poskytujú komplexný obraz nielen o celej vzdelávacej sústave, ale aj o kvalite konkrétnych škôl. Medzi tieto krajiny patrí napríklad Holandsko a Veľká Británia. V Holandsku musia školy najprv samé zhodnotiť vlastnú kvalitu so zreteľom na ciele, ktoré obsahuje plán školy. Toto hodnotenie používajú potom inšpektori v procese externého hodnotenia. Inšpekcia spätne informuje školy o výsledkoch svojho hodnotenia. Školy následne využívajú výsledky externej evalvácie ako východisko pri ďalšom internom hodnotení. Napriek tomu, že to nie je pre ne povinné, robí tak väčšina škôl. Príkladom komplexného výstupu z interného a externého hodnotenia v Anglicku je výročná správa o výkone a hodnotení, ktorú dostane každá škola. Táto správa obsahuje údaje o výkone školy, ako aj závery inšpektorov, ktoré sa dajú porovnať s údajmi z ostatných škôl.
Ako je možné zlepšiť pracovné podmienky učiteľov v krajine s nie veľmi prosperujúcou ekonomikou? Neodvolávajme sa na pomoc z fondov EÚ. Nie každá škola dostane podporu.
Finančné normatívy by mali kopírovať zmeny, ktoré sa na školách začnú postupne zavádzať. Bez toho je nemožné motivovať učiteľov podávať kvalitnejšie výkony.
Ako môžu vládať učitelia pružne reagovať na dynamické zmeny, keď mnohí žijú skutočne z ruky do úst? Nikdy si nebudú môcť napr. dovoliť kúpiť vysokovýkonný počítač, ktorý majú doma k dispozícii deti z nadmerne dobre situovaných rodín. Z rodinného rozpočtu si učitelia nemôžu kúpiť ani len pár kníh mesačne, nehovoriac už o drahých encyklopédiách a pod. Vybavenosť školských knižníc je tiež z finančných dôvodov úbohá. V roku 1996 na kurze waldorfskej pedagogiky na otázku, z čoho čerpajú a kde berú materiál na prípravu na vyučovanie, jeden z holandských pedagógov povedal, že keď uloží svoje knihy, ktoré má doma do radu, ten rad meria 43 metrov. K tomu netreba komentár...
Názor, že za všetku biedu v školstve môžu nízke platy učiteľov, nie je objektívny. Rozširujú ho najmä učiteľskí odborári, ale aj médiá. Ak by to tak bolo, potrebné riešenia by sa hľadali oveľa ľahšie. Stačilo by požadovať od vlády viac peňazí. Skutočným problémom je však zlé nastavenie školského systému. Všetky peniaze, ktoré by sa doň naliali navyše, by sa v ňom rozplynuli bez želaného efektu. Preto treba to zamotané klbko začať rozmotávať práve cez systémové zmeny. Samozrejme, ruka v ruke s nimi potom musí ísť aj adekvátne finančné krytie.
Je súčasný školský zákon jedinou brzdou v rezorte školstva? Často sú to ľudia, ktorí neovládajú predpisy a veľmi často samotní riaditelia škôl. Čo môžeme očakávať od nového školského zákona, keď máme všade tých istých ľudí – tých istých v administratíve na rôznych inštitúciách, tých istých na poste riaditeľov, tých istých učiteľov?
V právnom štáte je legislatíva základ, ktorý určuje mantinely všetkým zúčastneným hráčom v ktorejkoľvek oblasti, školstvo nevynímajúc. Zásadná zmena prostredia sa nedá uskutočniť bez potrebnej právnej úpravy.
Vypracovať krásnu teóriu, teda návrh nového školského zákona, a prízvukovať, že sa musí zmeniť prístup a myslenie ľudí, je iluzórne. Myslenie ľudí podmieňuje a ovplyvňuje situácia v danej spoločnosti. U nás sa pre väčšinu ľudí /učiteľov nevynímajúc/ fetišom stala podpriemernosť v rôznych sférach života. Myslím, že bude ešte roky trvať, kým sa dostaneme ako spoločnosť tam, kam máme namierené. Dostaneme sa vôbec....? Aký je váš názor?
Ak by som o tom pochybovala, nemohla by som robiť túto prácu.
Rozhovor bol publikovaný v časopise Pán učiteľ 02/2007 a 03/2007.
Nové školstvo v médiách
Ako sa parazituje na vzdelávaní Rómov
16.5.2023, Dušan Sloboda, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Školský systém s pandémiou nepočítal
6.4.2020, Peter Hudák, Nové školstvo v médiách
Z prvej ruky na tému Koronavírus a problémy v školstve
4.4.2020, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Kontakty na tému Racionalizácia siete škôl
4.9.2019, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
2.9.2018, Nové školstvo v médiách
Učitelia v penzii nebudú mať automatické zmluvy, navrhuje Lubyová
13.8.2018, Nové školstvo v médiách
Estónske školstvo povoľuje mobily, nikto neprepadne a školy majú slobodu
7.6.2018, Nové školstvo v médiách
Čo s osemročnými gymnáziami. Zrušiť, obmedziť alebo posilniť? Odpovedajú odborníci a politici
19.1.2018, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Systémovému financovaniu asistentov učiteľov bráni Kažimírov rezort
28.3.2017, Nové školstvo v médiách
Z prvej ruky na tému Testy PISA
12.12.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Odborníci varujú: Z nevzdelaných detí vyrastú povrchní a naivní občania
8.12.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
21.11.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Učiteľom sa myšlienky školskej reformy páčia, ale je to podľa nich sci-fi
21.11.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Bežný žiak je mýtus. Tolerujme individuality
11.11.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Sobotné dialógy na tému Reformy v regionálnom školstve
7.11.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ako by školstvo mohlo vyzerať o desať rokov?
24.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Z prvej ruky na tému Učiace sa Slovensko
21.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Revolučné zmeny v školstve: Škola od piatich rokov aj nové známkovanie
19.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Plavčan predstavil plány rezortu, školstvo čakajú zmeny
19.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Koniec prepadávaniu na prvom stupni. Ministerstvo prichádza s prevratným návrhom
19.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva zverejnilo tézy k Národnému programu rozvoja výchovy a vzdelávania
19.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Kto stojí za navrhovanými zmenami vo vzdelávaní?
19.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
18.10.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
V rezorte školstva sa rozbieha diskusia k novému národnému programu výchovy a vzdelávania
17.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Začal konzultačný proces o základných tézach národného programu rozvoja vzdelávania
13.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Peter Dráľ: Preč so známkami v škole. Deťom do života nič nedajú
19.9.2016, Jarmila Horáková, Nové školstvo v médiách
Vzdelávanie detí zo sociálne nepodnetného prostredia je dlhoročným problémom slovenského školstva
22.6.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Získali sme Cenu Nadácie Orange za rok 2015
2.6.2016, Nové školstvo v médiách
Učitelia pýtajú 140 eur, Plavčan ide zháňať peniaze
25.5.2016, Peter Dráľ a Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školstvo bude s Plavčanom zachraňovať exminister aj kritici systému
16.5.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Nové školstvo nominované na Cenu Nadácie Orange
3.5.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Päť problémov vládneho programu v školstve
21.4.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
19.4.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Deviataci majú za sebou testovanie
6.4.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Priority v školstve vznikali narýchlo a povrchne
17.3.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Nemôžeme čakať, že zmeny v školstve prídu samé od seba
22.2.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
K veci: Rokovanie odborárov a ministra školstva o spoločnej deklarácii
19.2.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
K veci: Rokovanie školských odborov o podobe memoranda
11.2.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Najväčší problém slovenského školstva. Podarí sa ho zmeniť?
11.2.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
2.2.2016, Nové školstvo v médiách
Večera s Havranom o budúcnosti slovenskej školy
20.1.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Štrajku učiteľov nahráva predvolebný čas
15.1.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
11.1.2016, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Voľnosť v škole neznamená chaos
21.12.2015, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Prípravné ročníky neoberú deti o detstvo a slabším dajú šancu
13.12.2015, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Fico odškrtol modulové školy ako posledné opatrenie z vládneho balíčka
11.12.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Rádio Slovensko o kampani Chceme vedieť viac
7.12.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
O zmene financovania školstva treba diskutovať
30.11.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
II. okrúhly stôl ministra školstva Juraja Draxlera
28.11.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Matematikári a chemikári budú ohrozeným druhom
27.10.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Draxler očísloval žiakov, šudentov aj škôlkarov
15.10.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Učia deti hospodáriť s peniazmi
12.10.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Sú domáce úlohy pre rodičov? A kedy je lepšie, aby ich nechali na deti
20.9.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Prijímajú gymnáziá „slabých“ žiakov?
7.9.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
25.8.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ktoré školy majú najväčšiu pridanú hodnotu?
6.8.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Čo treba zmeniť na základných školách? Prístup učiteľov k žiakom
8.6.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Máme zlé školy s nešťastnými deťmi. Niekde ešte chodia cez prestávky do kruhu
2.6.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Základná škola má dať deťom rozhľad a morálne zásady (prieskum)
2.6.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Viac žiakov, viac peňazí? Také financovanie škôl by sa už malo zmeniť
27.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
26.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ako sa podľa verejnosti vyvíja slovenské školstvo?
24.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ako zmeniť slovenské školstvo? Problém nie je len v peniazoch
20.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
13.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
O budúcnosti detí nemá rozhodovať jeden test
13.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Základné školy prídu o tvorivý priestor
11.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Súčasné nastavenie vzdelávania vyhovuje iba jednej tretine žiakov
30.3.2015, TASR, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Najväčšia chyba školstva? Nepočuť hlas verejnosti
26.3.2015, Jarmila Horáková, Nové školstvo v médiách
Čo robiť, aby bakalári neboli bez práce?
21.1.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Kamarátsky učiteľ je príjemná predstava!
15.1.2015, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Žiakom na základných školách sa mení učivo
13.1.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Diskusia o školstve má prvé výsledky
8.12.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Žiaci by chceli mať v školách oddychové zóny
1.12.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
18.10.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Rezort školstva chce prispievať školám na učebnice
18.10.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školy by mali dostať všetkých asistentov, o ktorých žiadali
10.9.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Len inováciami v „povinnej“ literatúre vášeň pre čítanie neprebudíme
9.9.2014, aktuality.sk, Nové školstvo v médiách
Po dvoch mesiacoch prázdnin sa otvorili brány vyše 3300 základných a stredných škôl
4.9.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Začal sa školský rok 2014/2015
4.9.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školská inšpekcia by sa nemala zaoberať nepodstatnými vecami
2.9.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Na začiatku školského roka bude chýbať asi štvrtina učebníc
25.8.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Prijímanie žiakov na stredné školy bude od septembra prísnejšie
23.8.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školám budú opäť chýbať učebnice
18.8.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Inklúzia – šanca urobiť z integrácie výhodu do života
15.8.2014, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Inklúzia alebo individuálne potreby detí v škole na prvom mieste
29.7.2014, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Čaploviča nahradí na poste ministra školstva Pellegrini
4.7.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školy dúfajú, že nový minister sa nebude zaúčať dva roky
3.7.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Málo dokončil, slabým nepomohol. Taký bol Čaplovič
3.7.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Dušan Čaplovič bol ministrom prejavov, nie riešení. Zo svojich sľubov veľa nenaplnil.
Na top ministerstvá mieria ľudia z úzadia
3.7.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školstvo rozhoduje o ťažiskových zákonoch a Čaplovič má odísť
20.6.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Deti i dospelí sa zhodujú: Školy by mali byť pre deti, a nie naopak!
13.6.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Z prvej ruky: Výsledky monitoru a socio-ekonomické vplyvy na vzdelávanie
11.6.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Povinná bude už iba angličtina
9.6.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Deti z okresov s najvyššou mierou nezamestnanosti dopadli v testovaní deviatakov najhoršie
7.6.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Problémy s čitateľskou gramotnosťou pretrvávajú
31.5.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Prečo sa investície do detí vyplatia
26.5.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Poľskí študenti sú v Európe hviezdy, školstvu pomohla radikálna reforma
13.5.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
O školstve, reforme vzdelávania a kampani CHCEME VEDIEŤ VIAC
8.5.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Cieľom je, aby rodina a škola navzájom nebojovali
2.5.2014, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Pezinský workshop o budúcnosti vzdelávania
30.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Štát chce vziať milióny súkromným školám
24.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
K presunu učiteľov do pôsobnosti štátu
20.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Do školy vo Fínsku chodia deti rady
10.4.2014, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Firmám majú chýbať stovky tisíc absolventov
9.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
6.4.2014, Vladimíra Bukerová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič naruší zabehnutý systém
5.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Analytička Nového školstva Zuzana Zimenová v minirozhovore pre HN.
SKU žiada menej testovať čitateľskú gramotnosť
5.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Testovanie PISA preukázalo zlyhávanie nášho vzdelávacieho systému
27.3.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Z prvej ruky: Požiadavky na zmeny monitora deviatakov
27.3.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
K návrhom na zmeny v Testovaní 9
18.3.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Konečne sa môžu vyjadriť rodičia
17.3.2014, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Zástupcovia stavovských a profesných organizácií na maturitách
10.3.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Začína sa kampaň, ktorá má naštartovať diskusiu o budúcnosti vzdelávania
3.2.2014, TASR, Nové školstvo v médiách
Čo robiť, aby sa deti učili lepšie?
3.2.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Štart kampane Chceme vedieť viac
1.2.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Prijímanie študentov na vysoké školy
22.1.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo chce, aby súkromné školy dostávali menej
14.1.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
8.1.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Škôlky, jasle, opatrovateľské centrá. Stačí to?
30.12.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Delenie učiva do ročníkov je krok späť
27.12.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Slovenskí žiaci patria k najnešťastnejším
19.12.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič chce škôlky pre deti od štyroch rokov zadarmo
16.10.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič chce, aby sa do škôl vrátila technická výchova
30.9.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školskí odborári miešajú hrušky s jablkami
26.9.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Župy škrtli stredným školám desiatky tried
23.9.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Kaliňák navrhol Čaplovičovi škrtnúť stovky úradníkov
20.9.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
NÚCEM pripravuje nové testovanie žiakov
18.9.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Na Slovensku Fínov tak ľahko nedobehneme
20.5.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Reči o tom, ako sa raz budú naše školy podobať na tie fínske, sú len dymovou clonou.
Sobotné dialógy: Školstvo a vzdelávanie
12.5.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Učni majú mať podľa odborníkov prax vo firmách zaplatenú
7.5.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Experti verejnej komisie k reforme odborného vzdelávania na Slovensku
Naivný trik ministra Čaploviča
3.5.2013, Zuzana Zimenová a Fedor Blaščák, Nové školstvo v médiách
Čo minister Čaplovič o verejnej diskusii nevie, a preto ju s verejnosťou ani nevedie.
2.5.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
25.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Riaditeľov škôl by mal menovať a odvolávať zriaďovateľ
17.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Minister školstva chce zmeniť kreditový systém pre učiteľov
16.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čakanie na prognózu potrieb pracovného trhu
15.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Josef Widmer: Firmy vedia, čo je potrebné pre trh, nie štát
14.4.2013, Pravda, Nové školstvo v médiách
V politike: Školstvo podľa Dušana Čaploviča
14.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Stredné školy by o dva roky mali otvárať triedy podľa odhadov zmien na trhu práce
13.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Obmedzenie výberu škôl sa nepáči ani ich riaditeľom
13.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Správy a komentáre na tému správa o stave školstva
11.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zruší sa rodičom slobodná voľba výberu školy?
11.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zruší sa slobodný výber školy?
10.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Rodičia sa môžu stať rukojemníkmi nekvalitných škôl
10.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
8.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Antiliberálna evanjelizácia nevedomého davu?
5.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Žiakov má k sústruhu zlákať nový predmet
3.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
2.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Povinná školská dochádzka by sa vraj mohla predĺžiť z dnešných 10 na 12 rokov.
Škôlky v škole. Kto do nich investuje?
18.3.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
14.3.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Štát mení taktiku v podpore gymnázií
13.3.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Prelomový obrat v školách nenastal
19.2.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
19.2.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Racionalizácia a optimalizácia školskej siete
14.2.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Reforma vzdelávania je vecou celej spoločnosti
21.1.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Fínske skúsenosti zo školstva môžu pomôcť Slovensku
20.1.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Leo Pahkin: Veci sa nedajú zmeniť za noc a chce to čas
20.1.2013, SME, Nové školstvo v médiách
Osemročné gymnáziá čaká šetrenie, zatiaľ na úkor platov učiteľov
18.1.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
V Bratislave vystúpi fínsky expert na vzdelávanie Leo Pahkin
16.1.2013, TASR, Nové školstvo v médiách
Školy v malých obciach ekonomicky neobstoja
4.12.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Analytička portálu noveskolstvo.sk Zuzana Zimenová v rozhovore pre Hospodárske noviny.
Platy nie sú jediným problémom nášho školstva
3.12.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Mechanické znižovanie počtu učiteľov?
3.12.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Málotriedne školy treba pospájať. Citlivo a uvážene
29.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Vláda považuje sieť škôl za prebujnenú a volá po jej redukcii.
Peniaze na vyššie platy by sa našli
27.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič ráta učiteľov svojsky
27.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministrove slová o luxusne najmenších triedach vyvracajú medzinárodné štatistiky.
27.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Potrebujeme viac alebo menej učiteľov?
20.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Učitelia si kurzom prilepšia len na sedem rokov
19.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školskí odborári u prezidenta žiadali zvýšenie platov
14.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Úspech v olympiádach nie je meradlom kvality školy
14.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Z učiteľov verejní činitelia? Viac problémov ako výhod
12.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
12.11.2012, Zuzana Zimenová a Martin Mojžiš, Nové školstvo v médiách
29.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zvyšovanie nárokov na maturitnú skúšku
23.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Aké školstvo chceme? Každá vláda iné
22.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
18.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Učitelia zatvoria školy. Na ako dlho ešte nevedia
17.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školstvo živí priveľa organizácií
13.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Učiteľom štrajk nepomôže. Treba argumenty
14.9.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Stále nevieme hodnotiť kvalitu školy
10.9.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Testovanie žiakov základných škôl
30.8.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
V triedach môže byť od septembra aj 35 či 40 detí
30.8.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Pred začiatkom školského roka bez učebníc
10.8.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
18.7.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školstvo vraj nevyhovuje požiadavkám doby
18.7.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič vidí slovenské školstvo ako nevyhovujúce dobe
18.7.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič sa uviedol ako negativisticky naladený politik
15.7.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ako zvýšiť užitočnosť vzdelávania?
3.7.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
14.6.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Štát nadiktuje, čo sa bude učiť
6.6.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Rodičia sa búria proti zmenám v školstve
5.6.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Neštátne školy sa boja o existenciu
31.5.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
29.5.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Štát bude školám diktovať, čo učiť
10.5.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Podľa kvality školy financovať nemôžeme
30.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
30.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Odborári: Štát nemá dávať na súkromné školy
26.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Vyššie vzdelanie na trhu stále boduje
24.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školy sa už o žiakov možno nebudú biť
14.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Gymnáziá padnú za obeť odborným školám
3.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Priemer známok 1,5 pre prijatie na gymnázium? Jedni sú za, druhí proti
3.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Chýbajú nové učebnice aj vysokoškolský zákon
16.3.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ktoré priority v školstve by mali byť kľúčové pre budúcu vládu?
28.2.2012, Nové školstvo v médiách
12.1.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Povinná angličtina sa spustila, podľa odborníkov ju učí hocikto
12.9.2011, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva zvýši váhu externej maturity pri hodnotení
10.9.2011, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
STV: Večer na tému reforma v školstve
7.9.2011, Nové školstvo v médiách
Anketa: Ako hodnotíte prvý rok ministra Eugena Jurzycu?
13.7.2011, Nové školstvo v médiách
Jurzycu už kritizujú za nečinnosť
28.6.2011, Nové školstvo v médiách
Otvorený list vláde SR k návrhu Koncepcie výchovy a vzdelávania
26.6.2011, Nové školstvo v médiách
17.1.2011, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Po deťoch otestuje OECD aj dospelých
12.1.2011, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Slovensko sa zapojilo do prieskumu OECD, ktorý otestuje životné zručnosti dospelých.
3.1.2011, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
S pochopením textu majú problém aj dospelí
21.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Platy väčšiny učiteľov od januára zamrznú
20.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Na povinnú angličtinu chýbajú učitelia
15.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Vyrastá nám generácia naivných voličov, tvrdia odborníci
10.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Deviataci: Podpriemer v porozumení textu
9.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Výsledky medzinárodnej štúdie PISA
8.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Povinná angličtina v slovenskom kontexte
30.10.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Slotov úradník ,,obletel" svet. Za 15-tisíc
29.9.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ako sa odrazí šetrenie samosprávy na kvalite vzdelávania?
13.9.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaká sa na rozhodnutie o waldorfskej škole
24.8.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva by malo rozhodnúť o waldorfskej škole.
Povinná školská dochádzka sa má predĺžiť o rok
22.8.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Povinná angličtina od prvého ročníka môže priniesť viac rizík
22.8.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Začiatok roka opäť bez učebníc
30.7.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva sľubuje spestriť ponuku učebníc, riešenie sa ešte len hľadá.
29.7.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Anketa: Je zavedenie povinnej angličtiny dobrým krokom?
12.7.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
V ankete HN odpovedala i analytička KI Zuzana Humajová-Zimenová.
Tretiaci a siedmaci ZŠ nemajú reformné učebnice
6.7.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
1.7.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
29.6.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
24.6.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
7.6.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Vzdelávací systém musí byť viac otvorený a flexibilný
30.5.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Po dvoch rokoch jasne vidno, že šlo viac o politickú kamufláž ako o skutočnú reformu.
Papierová reforma neoslovila žiakov ani školy
23.5.2010, SME, Nové školstvo v médiách
Učitelia sa cítia nedocenení a nemotivovaní, študenti odchádzajú do Česka.
Zuzana Humajová-Zimenová: Školstvo potrebuje nový reformný koncept
22.4.2010, Tomáš Nejedlý, Nové školstvo v médiách
Vysokým školám maturita nestačí
16.3.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
8.3.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
9.2.2010, Nové školstvo v médiách
Sľuby ministerstva o príplatkoch pre vzdelávajúcich sa učiteľov ostávajú na papieri...
25.1.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
18.1.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Na základných školách od 15. januára do 15. februára zapisujú prvákov...
15.1.2010, SME, Nové školstvo v médiách
Osemročné gymnáziá bojujú o prežitie
9.1.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
10.11.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová: Kvalita škôl u nás stále nie je celospoločenskou témou
20.10.2009, Vladimír Burjan, Nové školstvo v médiách
Mikolaj zrušil osemročným gymnáziám latinské názvy
18.9.2009, SME, Nové školstvo v médiách
16.9.2009, Pavol Kubík a Pavel Sibyla, Nové školstvo v médiách
Liberalizácia na vzdelávacom trhu sa na Slovensku nechystá. Ale zišla by sa...
Reformná šaráda ministra Mikolaja
1.7.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
7.5.2009, SME, Nové školstvo v médiách
20.4.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
V srdci Slovenska bodujú malomestské školy
27.3.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
27.3.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Reformný chválospev ministra s jeho krokmi vôbec neladí...
Postavenie verejných činiteľov nezabezpečí učiteľom reálne lepšiu ochranu
24.3.2009, Ondrej Dostál, Nové školstvo v médiách
Nový zákon o učiteľoch – danajský dar ministra Mikolaja ku Dňu učiteľov
24.3.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Nové pravidlá pre slovné hodnotenie?
4.3.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
4.3.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Téma .týždňa: Dobrá škola: ako ju nájsť?
9.2.2009, Nové školstvo v médiách
Mikolaj chce zmeniť podmienky použitia školného
17.12.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Mikolaj siaha súkromným školám na peniaze
17.12.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva je brzdou reformy základných a stredných škôl
16.12.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Peniaze EÚ pre školy: Väčšina neúspešných
29.9.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
25.9.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Osemročné gymnáziá budú mať menej žiakov
19.9.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Známka pre naše školstvo? Dva mínus
9.9.2008, Tomáš Nejedlý, Nové školstvo v médiách
Mikolaj: Školám stačili prázdniny na prípravu na reformu
7.9.2008, Nové školstvo v médiách
Minister školstva chce súkromným školám zakázať zisk
4.9.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
3.9.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Mikolaj chce súkromným školám siahnuť na zisk
31.8.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Minister chce potlačiť súkromné školstvo, upozorňuje analytička Zuzana Humajová...
Mikolaj zatiaľ nezmení školské úrady
9.8.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Učitelia musia čoskoro dokončiť školské programy
7.8.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
5 tisíc nových učiteľov jazykov?
15.7.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Za výber šlabikára zaplatia rodičia
8.7.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Bratislava učiteľa zaplatí len ťažko
2.7.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Úradníci už školám poradili. Aj s chybami
24.6.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Učitelia sú nespokojní s učebnicovou politikou
13.6.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
5.6.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Ak reforma, tak s novými učebnicami
31.5.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Reforma má stúpencov aj kritikov
30.5.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Školy dostanú učebnice na predmety, hoci ich reforma mala zrušiť
27.5.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Parlament včera schválil nový školský zákon
23.5.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Nový zákon o výchove a vzdelávaní schválený
22.5.2008, Nové školstvo v médiách
Vládna koalícia dnes v parlamente presadila nový zákon o výchove a vzdelávaní...
Na školské programy bude málo času
11.5.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
6.5.2008, Martin Mojžiš, Nové školstvo v médiách
29.4.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Šikovní učitelia podľa Mikolaja reformu vzdelávania zvládnu
27.4.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Stredné školy po zmene: Naučia myslieť?
17.4.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
14.4.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
2.4.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Veľký tresk školstvo znovu obíde
Stredná škola? Dva pokusy a dosť
12.3.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Rovnaký termín prijímačiek bude po novom platiť aj pre súkromné školy...
Recept na školský zákon alebo ako psíček a mačička tortu piekli
KI: Ministerstvo školstva zlyháva v príprave reformy vzdelávania
28.2.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
KI: V septembri sa po novom učiť nebude
22.2.2008, Nové školstvo v médiách
Školy dostanú počítače za miliardy
22.2.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Fico chce poslať stredoškolákov do zahraničia
21.2.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
KI: Nový školský zákon je omyl
25.1.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Sprísňujú sa kritériá pre učiteľov
24.1.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Školy budú meniť učivo narýchlo
22.12.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Každý piaty učiteľ počítač nepoužíva
19.12.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Svet testoval žiakov, Slováci prepadli
5.12.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Reforma školstva alebo kozmetické zmeny
5.12.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Výchova – rodina, škola, ulica
19.11.2007, Martin Kríž, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová: Zhasne túžba po reforme
12.11.2007, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nové školstvo v médiách
Učiteľstvo najlepších žiakov nepriťahuje
9.11.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
18.10.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Školská taška je pre prváka priťažká
10.10.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
10.10.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Moderný učiteľ v kontexte nového školského zákona (diskusia)
21.9.2007, Nové školstvo v médiách
KI: Dve tváre nového školského zákona
10.9.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
5.9.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
5.9.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva pripravuje reformu vzdelávania...
4.9.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová: KI navrhuje Nové školstvo
23.8.2007, Viera Dršková, Nové školstvo v médiách
KI: Mikolajov školský zákon nebude reformný
8.8.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Kritici: Školská reforma nebude výrazná
6.8.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Pripravovaný školský zákon vraj nebude taký reformný, ako školstvo potrebuje...
Stredné školy a bakalársky titul?
19.6.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Niektoré stredné odborné školy by chceli udeľovať bakalárske tituly...
Zuzana Humajová: Školám zmeny neprinesú väčšiu slobodu
14.6.2007, Zuzana Petková, Nové školstvo v médiách
Deťom štát nadiktuje nové učivo
13.6.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
12.6.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Mikolaj narazil na priveľa úloh
8.6.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Minister školstva chce jeden štátny školský úrad
7.6.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
K Stratégii celoživotného vzdelávania
30.4.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Reforma školstva - vyrieši to nový zákon?
19.4.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Humajová odmietla miesto v Kurikulárnej rade ministerstva školstva
17.4.2007, SITA, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová: Maturita má „starý šat“
28.3.2007, Tomáš Nejedlý, Nové školstvo v médiách
Prečítajte si minirozhovor so Zuzanou Humajovou o maturitách...
25.3.2007, SME, Nové školstvo v médiách
24.3.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
10.3.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
7.3.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová k stratégii reformy školstva...
Nostalgia komunistických expertov po predškolskej výchove
22.1.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
1.12.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
13.11.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Posledný ročník materskej školy povinný nebude
8.11.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová k uvažovaným zmenám v materskom školstve pre TA3...
Programové vyhlásenie vlády v oblasti školstva
4.8.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová o programovom vyhlásení vlády v oblasti školstva pre STV...
Téma dňa: Aké zmeny nás čakajú v školstve?
26.7.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová bola jedným z hostí v relácii Téma dňa...
2.7.2006, Martin Hanus, Nové školstvo v médiách
8.6.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Hodnotenie programového vyhlásenia vlády a reformy školstva
3.5.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Politické gesto alebo potrebný impulz?
Šanca na štart reformy vzdelávania
6.3.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
6.3.2006, Martin Hanus, Nové školstvo v médiách
24.2.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
14.2.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Reforma vzdelávania je permanentný proces
21.11.2005, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
16.5.2005, Ján Žabka a Martin Mojžiš, Nové školstvo v médiách
Zrútil sa mýtus o kvalitnom vzdelávaní
10.1.2005, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách