Politické gesto alebo potrebný impulz?
14.4.2006 | Branislav Pupala a Zuzana Humajová | Nové školstvo v médiách
Základný kontext problému
Bývalý minister školstva Martin Fronc zverejnil pár dní po svojom odchode z vlády návrh nového školského zákona. Jeho dlho avizovaný zámer dotiahnuť reformu obsahu vzdelávania až na úroveň legislatívnej normy tak dostal konkrétnu podobu. Na tlačovej besede oznámil, že nový školský zákon predloží do parlamentu ako poslanecký návrh. Dalo by sa polemizovať, či bolo takéto načasovanie správnym rozhodnutím alebo či sa s predstavením tak zásadného materiálu, akým dlho očakávaný školský zákon bezpochyby je, neotáľalo príliš dlho. Otázne je aj to, či bolo účelné pár mesiacov pred voľbami takúto komplikovanú tému otvárať. Napriek tomu, že odpovede na podobné otázky môžu mať viacero tvárí - od pochybnej predvolebnej rétoriky politických strán až po a priori odmietavé stanoviská v odborných kruhoch – nečakaný zvrat v tradičnom scenári zamlčiavania všetkého, čo sa zákona týka, priniesol jedno nesporné pozitívum. Zverejnením návrhu zákona sa odbornej aj laickej verejnosti dostal konečne do rúk text, o ktorom je možné a zároveň potrebné diskutovať.
Na koncipovaní nového školského zákona sa podieľali viacerí mimorezortní odborníci, ktorí sa dlhodobo venujú pripomienkovaniu procesu reformy vzdelávania a ktorí prostredníctvom konkrétnych návrhov a čiastkových projektov permanentne participujú na optimalizácii reformného prostredia vo vzdelávacom systéme. Nestáva sa často, aby dokázali politici, úradníci ministerstva školstva, odborníci z nezávislých inštitúcií, zo štátom riadených organizácií a z prostredia vysokých škôl natoľko efektívne spolupracovať, aby sa im podarilo nájsť v náročnom procese projektovania novej legislatívy potrebný konsenzus. V prípade návrhu predkladaného školského zákona sa tak stalo a práve to by mohlo byť zárukou, že návrh nie je iba vykalkulovanou bodkou za reformným pôsobením jednej politickej strany v rezorte školstva, ale na odbornej úrovni pripraveným materiálom, ktorého hlavnou úlohou je nastaviť všetky potrebné mechanizmy vo vzdelávacom prostredí, aby sa proces reformy podarilo naštartovať aj v oblasti obsahu vzdelávania.
Pri hľadaní vhodného konceptu návrhu školského zákona zvažovali autori návrhu zákona viacero skutočností. Okrem objektívnej politickej reality, nemilosrdne vymedzujúcej čas, ktorý bol reálne k dispozícii, zavážila pri rozhodovaní najmä skutočnosť, že v dvoch dôležitých oblastiach vzdelávacieho systému, v oblasti financovania škôl a v oblasti štátnej správy a školskej samosprávy, sa už medzičasom podarilo prijať potrebné legislatívne opatrenia. Vďaka dvom novým samostatným zákonom sa v školskom prostredí prešlo na normatívny model financovania, decentralizovala sa štátna správa a prostredníctvom školskej samosprávy sa vytvorili dôležité nástroje verejnej kontroly. Financovanie a riadenie škôl sú podstatnou súčasťou vzdelávacieho systému, bez ktorých by žiaden komplexný návrh zákona nemohol byť skutočne komplexným. V súčasnosti by však bolo zbytočné a vzhľadom na nepredvídateľnú politickú situáciu v istom zmysle aj nezodpovedné znovu v rámci komplexného návrhu školského zákona otvárať diskusiu aj o zmenách, ktoré sa už v školskom prostredí presadiť podarilo.
Oblasť a dosah pokrytia
Návrh školského zákona môže mať rôznu podobu. Môže mať podobu pevnej, široko koncipovanej legislatívnej normy, ktorá komplexne a detailne rieši celú problematiku výchovy a vzdelávania a ktorá sa okrem oblasti verejného vzdelávania a vzdelávacích inštitúcií zaoberá aj ostatnými komponentmi výchovno-vzdelávacej sústavy v ich vzájomných väzbách a vzťahoch. Alebo môže nadobudnúť podobu iba základného legislatívneho rámca, ktorý definuje jednotlivé nástroje na postupnú realizáciu potrebných zmien vo vzdelávacom systéme a vymedzí spôsob a podmienky prebudovania systémových mechanizmov na všetkých úrovniach. Predkladaný návrh zákona je z viacerých dôvodov koncipovaný práve ako základný legislatívny rámec vo vzťahu k samotnému jadru problému – verejnému vzdelávaniu.
Aj keď predložená verzia zákona si vyžaduje obrusovanie na základe širšieho dialógu a verejných diskusií, jeho nastavenie je už teraz také, že vytvára v podstate všetky predpoklady na započatie reformy vzdelávania (najmä obsahovej reformy), po ktorej sa volá už dávno a ktorej princípy odborná komunita dobre pozná. Preto by bolo rozumné pripomenúť a zrekapitulovať, ako sa zmienený návrh zákona s týmto problémom vyrovnáva a aký potenciál má, pokiaľ ide o jeho význam a dosah v rámci vzdelávacej reformy.
Keďže za základným poňatím návrhu zákona stojí idea, aby sa dotýkal jadra verejného pedagogického priestoru a vplyvu, centruje svoju pozornosť takmer výlučne na zabezpečenie podmienok účinného a moderného vzdelávania. Na prvý pohľad akoby išlo o redukovanie a nerešpektovanie všeobecne zdieľanej idey, že nový zákon má komplexne a komplementárne pokrývať oblasť vzdelávania i oblasť výchovy, pokiaľ tieto procesy chceme vnímať separovane či dokonca kontradikčne. Za touto redukciou však nestojí opomínanie výchovy, ale jasné vedomie toho, že vzdelávanie bolo a stále aj je základným nástrojom verejnej výchovy, socializácie a prostriedkom kultúrneho vývinu jednotlivcov, ako aj prostriedkom na reprodukciu a zabezpečenie spoločného zdieľania základných kultúrnych hodnôt.
Nemožno opomínať, že vzdelávanie ako spoločensky akceptovaná forma pedagogického vplyvu v masovom rozsahu a v koncentrovanej intenzite umožňuje osvojenie základných aspektov a úrovní kultúrnej gramotnosti, zabezpečuje prenos uznávaných hodnôt a kultúrneho dedičstva, ako aj stimulovanie špecifických záujmov a potrieb jednotlivca. Z hľadiska spoločenského dosahu vzdelávania ide zo strany štátnej starostlivosti (a jej kodifikácie v príslušnom zákone) najmä o tie jeho úrovne, ktoré sa týkajú celej alebo väčšiny populácie, teda povinného vzdelávania až po úroveň vyššieho sekundárneho vzdelávania, pretože prostredníctvom nich je možné zabezpečiť všeobecný rozvoj jednotlivcov naprieč celou generáciou. V tomto zmysle sa vzdelávanie považuje za základný prostriedok verejných výchovných aktivít spoločnosti s nespochybniteľnými socializačnými dôsledkami a možnosťami.
Verejný záujem o istú mieru regulácie výchovy sa preto predovšetkým týka záujmu o reguláciu podmienok vzdelávania, pričom reforma vzdelávania je vyjadrením potreby tejto regulácie. Predložený návrh zákona, ktorým sa reguluje celá základná oblasť verejnej výchovy detí a mládeže, sa práve z týchto dôvodov cielene a výhradne zaoberá vzdelávaním v školách poskytujúcich stupeň vzdelania od nultého po vyššie sekundárne vzdelávanie. Týmto zámerom sa zdôvodňuje nielen názov návrhu zákona, ale celá jeho štruktúra, oblasti, ktoré pokrýva, a pojmy, ktoré vymedzuje a v ktorých sa pohybuje. Zodpovedá mu základné vymedzenie vzdelávania a vzdelania, jeho princípov a cieľov, upúšťajúc od vzletných avšak neuchopiteľných a legislatívne nefunkčných slovných zvratov o jedinečnosti a harmonickosti šťastných, naplnených a sebarealizujúcich sa osobností.
Podmienky kurikulárnej transformácie
Návrh zákona pokrýva všetky podmienky štrukturálnych zmien vzdelávacieho systému v súlade so všeobecne akceptovanými trendmi jeho vývoja vo svete. Nie je účelné ich na tomto mieste opisovať všetky, pripomeňme len tie najpodstatnejšie. Na prvom mieste treba spomenúť, že návrh zákona konečne vytvára rámec podmienok na rozbehnutie už dávno vyžadovanej kurikulárnej transformácie. Zakotvuje, legitimizuje a uvádza do života model dvojúrovňového kurikula, a to prostredníctvom definovania rámcových vzdelávacích programov a školských vzdelávacích programov. Len stručne pripomenieme, že tie rámcové predstavujú nástroj štátu na zabezpečenie hodnotovej a vzdelanostnej homogenity v určitých výkonových hladinách populácie, tie školské vytvárajú podmienky na zohľadňovanie konkrétnych potrieb, požiadaviek, podmienok a hľadísk bezprostrednej sociálnej komunity a kontextov života ľudí v nej. Vytvára sa teda priestor na komplementaritu všeobecných a univerzálnych požiadaviek spoločnosti na úroveň vzdelania v širokom sociálnom priestore na jednej strane a adaptácie vzdelávacej ponuky voči špecifickým okolnostiam a charakteristikám lokálnych kontextov na strane druhej.
Okrem štrukturálneho dopadu dvojúrovňového modelu kurikula, ktorým sa rieši rozumná miera participatívnosti a diverzity v jeho vývoji a realizácii, tento model vytvára základ systematickej transformácie vecnej podstaty vzdelávacích obsahov. Nemieni sa tým však len mechanická redukcia prvkov učiva v jednotlivých predmetoch, ale vytvorenie možnosti na koncepčnú revíziu a nové premyslenie jednotlivých obsahových komponentov vzdelávania, aby mohli skutočne prispieť k formovaniu kultúrnej gramotnosti detí a žiakov. Návrh zákona totiž operuje v kategórii vzdelávacích oblastí (nie preskribovaných predmetov), ktorých hranice vyznačia širšie manévrovacie pole pre varianty konkrétnych didaktických projektov pre tieto oblasti. Širšie, no jasné vymedzenie a ohraničenie vzdelávacích oblastí v rámcových vzdelávacích programoch je tiež dobrou podmienkou na tvorbu pestrejšej palety konkrétnych kurikulárnych materiálov (učebných, manuálových a metodických textov pre konkrétnu výučbu) v otvorenom trhovom prostredí.
Návrhom zákona zakotvený dvojúrovňový model kurikula je vyjadrením vysokej dôvery v profesionalitu školských pedagogických zborov a ich manažmentu. Tvorba školského vzdelávacieho programu bude náročnou, mimoriadne zodpovednou a najmä celkom reálnou projektovou aktivitou v činnosti vzdelávacej inštitúcie, ktorá však vytvorí konkrétny rámec a normu jej vlastnej činnosti. Tvorba tohto projektu si vyžiada si vysokú dávku koncepčnej spoluúčasti všetkých pedagogických pracovníkov školy. No z hľadiska schopnosti podieľať sa na tvorbe takéhoto projektu ide presne o to, ako sa pedagogickým pracovníkom mení ich profesijný profil v zmysle zmeny ich profesie od modelu kompetencií ohraničených triedou k rozšíreným kompetenciám rozvíjajúcim zodpovednosť a vplyv každého učiteľa voči celej škole a jej širšiemu prostrediu. Táto skutočnosť je na druhej strane veľkou výzvou pre servisné pedagogicko–metodické pracoviská, od ktorých sa najmä v prvých fázach zavádzania modelu bude očakávať zvýšená a permanentná pomoc pri projektových aktivitách konkrétnych škôl a učiteľov.
Postupné zavádzanie modelu dvojúrovňového kurikula je v návrhu zákona systematicky opatrené nevyhnutnými regulačnými mechanizmami. Ide na jednej strane o Kurikulárnu radu ako orgán zriaďovaný vládou SR (nie ministerstvom), zabezpečujúcu realizáciu základných záväzkov a očakávaní štátu voči vzdelávaniu. Na druhej strane ide o nezávislých vzdelávacích expertov regulujúcich kompatibilitu školských vzdelávacích programov s rámcovými programami. Inovácia vzdelávacej politiky a jej reality je zabezpečená cyklickou revitalizáciou Národného programu výchovy a vzdelávania, ktorá sa predpokladá v sedemročných intervaloch. Súčasťou regulačných mechanizmov vzdelávacích prostredí je aj vymedzenie systému externého a interného hodnotenia škôl a žiakov.
Odbory vzdelávania, stupne vzdelávania a školy
Organizačná architektúra vzdelávania prostredníctvom vzdelávacích programov sa ďalej opiera o kategóriu odborov vzdelávania a stupňov vzdelávania. Odbory vzdelávania predstavujú stabilný východiskový klasifikačný systém všetkých ucelených vzdelávacích oblastí, stupne vzdelania umožňujú vertikálne vymedziť reálne predstavy o výstupných charakteristikách účastníkov vzdelávania. Rámcové i školské vzdelávacie programy sú špecificky viazané práve na vymedzené odbory a stupne vzdelávania, takže ich väzba na školy ako také je skôr organizačnou a formálnou, teda sekundárnou záležitosťou. Poňatie vzdelávania cez kategórie odborov, stupňov a programov vzdelávania (teda nie primárne cez štruktúru školských inštitúcií) je podstatnou črtou návrhu zákona. Vytvára sa tu platforma na lepšie prepojenie formálneho i neformálneho vzdelávania, ako aj na širšie možnosti škôl pri vytváraní vzdelávacej ponuky, keď povedzme konkrétna škola môže mať vo svojom vzdelávacom programe zakomponované viaceré odbory vzdelávania alebo pôsobnosť v zabezpečovaní viacerých stupňov vzdelávania. Prostredníctvom odborov a stupňov vzdelávania sa súčasne harmonizuje slovenský vzdelávací systém s medzinárodnými kategorizačnými prístupmi, čím sa stáva prehľadnejším, zrozumiteľnejším a porovnateľnejším.
Je nevyhnutné a úplne pochopiteľné, že návrh vymedzuje aj inštitucionálnu vzdelávaciu základňu prostredníctvom definovania druhov a typov škôl, ktoré sa opierajú o primárny vzťah ku konkrétnym odborom a stupňom vzdelávania. Treba pripomenúť aspoň to, že napr. po dlhej dobe sa primárne vzdelávanie rieši prostredníctvom päťročného prvého stupňa základnej školy, čím sa potláčajú nezrovnalosti vo vertikálnej štruktúre slovenského školského systému. Kategorizácia vzdelávania cez stupne vzdelávania je súčasne racionálnym argumentom na zaradenie materských škôl do sústavy škôl.
Návrh zákona pokrýva počiatočné stupne vzdelávania po úroveň vyššieho sekundárneho, resp. vyššieho odborného vzdelania. Jeho podstatnou súčasťou je preto vymedzenie povinnej školskej dochádzky a podmienok jej plnenia. Povinná školská dochádzka je vzhľadom na isté limitujúce súvislosti vymedzená ako desaťročná a zo svojej podstaty predpokladá svoje plnenie v školskom prostredí. Zavádza sa však aj osobitná forma plnenia školskej dochádzky prostredníctvom individuálneho vzdelávania napr. v domácom prostredí, čím sa do istej miery umožňuje realizácia idey tzv. domácej školy. Miera realizácie tejto idey je limitovaná dvomi okolnosťami. S ohľadom na Ústavu SR nie je možné v návrhu zákona zaviesť namiesto kategórie povinnej školskej dochádzky kategóriu povinného vzdelávania, čo predstavuje v podstate formálnu bariéru širšieho prístupu k domácemu vzdelávaniu. Limitovanie tejto formy vzdelávania má však aj pozitívne motívy, ktoré zdôvodňujú preferovanie povinného vzdelávania v školskom prostredí. Tie vyplývajú najmä z poznatkov sociológie školy a sociológie vzdelávania, ktoré dokladujú, že popri plnení vzdelávacích funkcií má pobyt v škole tzv. scholarizačné účinky, ktoré sú nevyhnuté a nenahraditeľné v procese sekundárnej socializácie detí a ich hladkého prechodu do behu verejného života.
Pedagogickí zamestnanci
Keďže sa návrh zákona istým spôsobom dotýka všetkých subjektov vzdelávania (na úrovni práv a povinností najmä detí, žiakov a ich zákonných zástupcov), je do návrhu zakomponovaná aj časť týkajúca sa zamestnancov škôl, osobitne pedagogických zamestnancov. V nej sa definujú predpoklady výkonu práce pedagogických zamestnancov, ich kategorizácia a štruktúra kvalifikačných požiadaviek vo vzťahu k jednotlivým subkategóriám pedagogických zamestnancov. Tu je potrebné zdôrazniť najmä dve veci. Návrh zákona je v tejto časti spracovaný tak, že dáva do súladu kategórie pedagogických zamestnancov i kvalifikačné požiadavky na nich s už rozbehnutou novou štruktúrou vysokoškolského vzdelávania v pedagogických študijných odboroch. Spolu s tým upravuje kategorizáciu pedagogických zamestnancov s ohľadom na novozavedenú klasifikácii stupňov vzdelávania. Druhá vec je tá, že do kategórie pedagogických zamestnancov sú zaradení všetci profesionáli, ktorí sa priamo alebo sprostredkovane v podmienkach školy podieľajú na realizácii pedagogickej činnosti škôl voči deťom, žiakom i rodičom. Preto okrem učiteľov, vychovávateľov, asistentov učiteľov a vychovávateľov sú tu ako pedagogickí zamestnanci definovaní aj výchovno-poradenskí a terapeuticko-výchovní zamestnanci (napr. školský špeciálny pedagóg či školský psychológ) pôsobiaci v danom pedagogickom prostredí.
Ďalšie súvislosti a záver
Je zjavné, že návrh zákona obsahuje a rieši ďalšie iné okolnosti a súvislosti potrebné na zabezpečenie fungujúceho vzdelávacieho priestoru v našich podmienkach. Netreba ich tu všetky spomínať ani rozvádzať, už aj preto, že návrh zákona je verejnosti dostupný na viacerých internetových zdrojoch. Objasnili sme však aspoň základné ideové pozadie a nosné aspekty tohto návrhu, aby bolo zrejmé, aké podmienky i možnosti by mohla účinnosť zákona zabezpečiť pre faktické zmeny v našom vzdelávacom systéme. Čitateľovi je zrejme jasné, že autori tohto textu mali popri ďalších ľuďoch z odbornej komunity priamy dosah na tvorbu tohto návrhu zákona, čo azda dokladuje, že jeho tvorba bola odborným, nie politickým ani úradníckym aktom. Posun tohto návrhu do verejnosti je preto dostatočným podnetom na diskusiu nad konkrétnym variantom legislatívneho ukotvenia transformácie vzdelávania, ktorá umožní dúfať, že stagnácia slovenského vzdelávacieho systému nie je výsledkom alibistického postoja odbornej komunity odvolávajúcej sa na nečinnosť či neschopnosť vrcholných zodpovedných inštancií.
Branislav Pupala je profesorom, pôsobí na Katedre predškolskej a elementárnej pedagogiky Trnavskej univerzity, spolupracuje s Konzervatívnym inštitútom M. R. Štefánika v oblasti reformy vzdelávania.
Zuzana Humajová je analytičkou Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika.
Autori spolupracovali na príprave návrhu zákona o vzdelávaní.
Článok bol uverejnený v Pedagogických rozhľadoch 02/2006.
Nové školstvo v médiách
Ako sa parazituje na vzdelávaní Rómov
16.5.2023, Dušan Sloboda, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Školský systém s pandémiou nepočítal
6.4.2020, Peter Hudák, Nové školstvo v médiách
Z prvej ruky na tému Koronavírus a problémy v školstve
4.4.2020, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Kontakty na tému Racionalizácia siete škôl
4.9.2019, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
2.9.2018, Nové školstvo v médiách
Učitelia v penzii nebudú mať automatické zmluvy, navrhuje Lubyová
13.8.2018, Nové školstvo v médiách
Estónske školstvo povoľuje mobily, nikto neprepadne a školy majú slobodu
7.6.2018, Nové školstvo v médiách
Čo s osemročnými gymnáziami. Zrušiť, obmedziť alebo posilniť? Odpovedajú odborníci a politici
19.1.2018, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Systémovému financovaniu asistentov učiteľov bráni Kažimírov rezort
28.3.2017, Nové školstvo v médiách
Z prvej ruky na tému Testy PISA
12.12.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Odborníci varujú: Z nevzdelaných detí vyrastú povrchní a naivní občania
8.12.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
21.11.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Učiteľom sa myšlienky školskej reformy páčia, ale je to podľa nich sci-fi
21.11.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Bežný žiak je mýtus. Tolerujme individuality
11.11.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Sobotné dialógy na tému Reformy v regionálnom školstve
7.11.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ako by školstvo mohlo vyzerať o desať rokov?
24.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Z prvej ruky na tému Učiace sa Slovensko
21.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Revolučné zmeny v školstve: Škola od piatich rokov aj nové známkovanie
19.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Plavčan predstavil plány rezortu, školstvo čakajú zmeny
19.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Koniec prepadávaniu na prvom stupni. Ministerstvo prichádza s prevratným návrhom
19.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva zverejnilo tézy k Národnému programu rozvoja výchovy a vzdelávania
19.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Kto stojí za navrhovanými zmenami vo vzdelávaní?
19.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
18.10.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
V rezorte školstva sa rozbieha diskusia k novému národnému programu výchovy a vzdelávania
17.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Začal konzultačný proces o základných tézach národného programu rozvoja vzdelávania
13.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Peter Dráľ: Preč so známkami v škole. Deťom do života nič nedajú
19.9.2016, Jarmila Horáková, Nové školstvo v médiách
Vzdelávanie detí zo sociálne nepodnetného prostredia je dlhoročným problémom slovenského školstva
22.6.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Získali sme Cenu Nadácie Orange za rok 2015
2.6.2016, Nové školstvo v médiách
Učitelia pýtajú 140 eur, Plavčan ide zháňať peniaze
25.5.2016, Peter Dráľ a Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školstvo bude s Plavčanom zachraňovať exminister aj kritici systému
16.5.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Nové školstvo nominované na Cenu Nadácie Orange
3.5.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Päť problémov vládneho programu v školstve
21.4.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
19.4.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Deviataci majú za sebou testovanie
6.4.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Priority v školstve vznikali narýchlo a povrchne
17.3.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Nemôžeme čakať, že zmeny v školstve prídu samé od seba
22.2.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
K veci: Rokovanie odborárov a ministra školstva o spoločnej deklarácii
19.2.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
K veci: Rokovanie školských odborov o podobe memoranda
11.2.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Najväčší problém slovenského školstva. Podarí sa ho zmeniť?
11.2.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
2.2.2016, Nové školstvo v médiách
Večera s Havranom o budúcnosti slovenskej školy
20.1.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Štrajku učiteľov nahráva predvolebný čas
15.1.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
11.1.2016, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Voľnosť v škole neznamená chaos
21.12.2015, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Prípravné ročníky neoberú deti o detstvo a slabším dajú šancu
13.12.2015, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Fico odškrtol modulové školy ako posledné opatrenie z vládneho balíčka
11.12.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Rádio Slovensko o kampani Chceme vedieť viac
7.12.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
O zmene financovania školstva treba diskutovať
30.11.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
II. okrúhly stôl ministra školstva Juraja Draxlera
28.11.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Matematikári a chemikári budú ohrozeným druhom
27.10.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Draxler očísloval žiakov, šudentov aj škôlkarov
15.10.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Učia deti hospodáriť s peniazmi
12.10.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Sú domáce úlohy pre rodičov? A kedy je lepšie, aby ich nechali na deti
20.9.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Prijímajú gymnáziá „slabých“ žiakov?
7.9.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
25.8.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ktoré školy majú najväčšiu pridanú hodnotu?
6.8.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Čo treba zmeniť na základných školách? Prístup učiteľov k žiakom
8.6.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Máme zlé školy s nešťastnými deťmi. Niekde ešte chodia cez prestávky do kruhu
2.6.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Základná škola má dať deťom rozhľad a morálne zásady (prieskum)
2.6.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Viac žiakov, viac peňazí? Také financovanie škôl by sa už malo zmeniť
27.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
26.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ako sa podľa verejnosti vyvíja slovenské školstvo?
24.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ako zmeniť slovenské školstvo? Problém nie je len v peniazoch
20.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
13.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
O budúcnosti detí nemá rozhodovať jeden test
13.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Základné školy prídu o tvorivý priestor
11.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Súčasné nastavenie vzdelávania vyhovuje iba jednej tretine žiakov
30.3.2015, TASR, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Najväčšia chyba školstva? Nepočuť hlas verejnosti
26.3.2015, Jarmila Horáková, Nové školstvo v médiách
Čo robiť, aby bakalári neboli bez práce?
21.1.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Kamarátsky učiteľ je príjemná predstava!
15.1.2015, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Žiakom na základných školách sa mení učivo
13.1.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Diskusia o školstve má prvé výsledky
8.12.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Žiaci by chceli mať v školách oddychové zóny
1.12.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
18.10.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Rezort školstva chce prispievať školám na učebnice
18.10.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školy by mali dostať všetkých asistentov, o ktorých žiadali
10.9.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Len inováciami v „povinnej“ literatúre vášeň pre čítanie neprebudíme
9.9.2014, aktuality.sk, Nové školstvo v médiách
Po dvoch mesiacoch prázdnin sa otvorili brány vyše 3300 základných a stredných škôl
4.9.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Začal sa školský rok 2014/2015
4.9.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školská inšpekcia by sa nemala zaoberať nepodstatnými vecami
2.9.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Na začiatku školského roka bude chýbať asi štvrtina učebníc
25.8.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Prijímanie žiakov na stredné školy bude od septembra prísnejšie
23.8.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školám budú opäť chýbať učebnice
18.8.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Inklúzia – šanca urobiť z integrácie výhodu do života
15.8.2014, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Inklúzia alebo individuálne potreby detí v škole na prvom mieste
29.7.2014, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Čaploviča nahradí na poste ministra školstva Pellegrini
4.7.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školy dúfajú, že nový minister sa nebude zaúčať dva roky
3.7.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Málo dokončil, slabým nepomohol. Taký bol Čaplovič
3.7.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Dušan Čaplovič bol ministrom prejavov, nie riešení. Zo svojich sľubov veľa nenaplnil.
Na top ministerstvá mieria ľudia z úzadia
3.7.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školstvo rozhoduje o ťažiskových zákonoch a Čaplovič má odísť
20.6.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Deti i dospelí sa zhodujú: Školy by mali byť pre deti, a nie naopak!
13.6.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Z prvej ruky: Výsledky monitoru a socio-ekonomické vplyvy na vzdelávanie
11.6.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Povinná bude už iba angličtina
9.6.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Deti z okresov s najvyššou mierou nezamestnanosti dopadli v testovaní deviatakov najhoršie
7.6.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Problémy s čitateľskou gramotnosťou pretrvávajú
31.5.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Prečo sa investície do detí vyplatia
26.5.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Poľskí študenti sú v Európe hviezdy, školstvu pomohla radikálna reforma
13.5.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
O školstve, reforme vzdelávania a kampani CHCEME VEDIEŤ VIAC
8.5.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Cieľom je, aby rodina a škola navzájom nebojovali
2.5.2014, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Pezinský workshop o budúcnosti vzdelávania
30.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Štát chce vziať milióny súkromným školám
24.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
K presunu učiteľov do pôsobnosti štátu
20.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Do školy vo Fínsku chodia deti rady
10.4.2014, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Firmám majú chýbať stovky tisíc absolventov
9.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
6.4.2014, Vladimíra Bukerová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič naruší zabehnutý systém
5.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Analytička Nového školstva Zuzana Zimenová v minirozhovore pre HN.
SKU žiada menej testovať čitateľskú gramotnosť
5.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Testovanie PISA preukázalo zlyhávanie nášho vzdelávacieho systému
27.3.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Z prvej ruky: Požiadavky na zmeny monitora deviatakov
27.3.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
K návrhom na zmeny v Testovaní 9
18.3.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Konečne sa môžu vyjadriť rodičia
17.3.2014, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Zástupcovia stavovských a profesných organizácií na maturitách
10.3.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Začína sa kampaň, ktorá má naštartovať diskusiu o budúcnosti vzdelávania
3.2.2014, TASR, Nové školstvo v médiách
Čo robiť, aby sa deti učili lepšie?
3.2.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Štart kampane Chceme vedieť viac
1.2.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Prijímanie študentov na vysoké školy
22.1.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo chce, aby súkromné školy dostávali menej
14.1.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
8.1.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Škôlky, jasle, opatrovateľské centrá. Stačí to?
30.12.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Delenie učiva do ročníkov je krok späť
27.12.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Slovenskí žiaci patria k najnešťastnejším
19.12.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič chce škôlky pre deti od štyroch rokov zadarmo
16.10.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič chce, aby sa do škôl vrátila technická výchova
30.9.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školskí odborári miešajú hrušky s jablkami
26.9.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Župy škrtli stredným školám desiatky tried
23.9.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Kaliňák navrhol Čaplovičovi škrtnúť stovky úradníkov
20.9.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
NÚCEM pripravuje nové testovanie žiakov
18.9.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Na Slovensku Fínov tak ľahko nedobehneme
20.5.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Reči o tom, ako sa raz budú naše školy podobať na tie fínske, sú len dymovou clonou.
Sobotné dialógy: Školstvo a vzdelávanie
12.5.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Učni majú mať podľa odborníkov prax vo firmách zaplatenú
7.5.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Experti verejnej komisie k reforme odborného vzdelávania na Slovensku
Naivný trik ministra Čaploviča
3.5.2013, Zuzana Zimenová a Fedor Blaščák, Nové školstvo v médiách
Čo minister Čaplovič o verejnej diskusii nevie, a preto ju s verejnosťou ani nevedie.
2.5.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
25.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Riaditeľov škôl by mal menovať a odvolávať zriaďovateľ
17.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Minister školstva chce zmeniť kreditový systém pre učiteľov
16.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čakanie na prognózu potrieb pracovného trhu
15.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Josef Widmer: Firmy vedia, čo je potrebné pre trh, nie štát
14.4.2013, Pravda, Nové školstvo v médiách
V politike: Školstvo podľa Dušana Čaploviča
14.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Stredné školy by o dva roky mali otvárať triedy podľa odhadov zmien na trhu práce
13.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Obmedzenie výberu škôl sa nepáči ani ich riaditeľom
13.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Správy a komentáre na tému správa o stave školstva
11.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zruší sa rodičom slobodná voľba výberu školy?
11.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zruší sa slobodný výber školy?
10.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Rodičia sa môžu stať rukojemníkmi nekvalitných škôl
10.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
8.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Antiliberálna evanjelizácia nevedomého davu?
5.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Žiakov má k sústruhu zlákať nový predmet
3.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
2.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Povinná školská dochádzka by sa vraj mohla predĺžiť z dnešných 10 na 12 rokov.
Škôlky v škole. Kto do nich investuje?
18.3.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
14.3.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Štát mení taktiku v podpore gymnázií
13.3.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Prelomový obrat v školách nenastal
19.2.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
19.2.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Racionalizácia a optimalizácia školskej siete
14.2.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Reforma vzdelávania je vecou celej spoločnosti
21.1.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Fínske skúsenosti zo školstva môžu pomôcť Slovensku
20.1.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Leo Pahkin: Veci sa nedajú zmeniť za noc a chce to čas
20.1.2013, SME, Nové školstvo v médiách
Osemročné gymnáziá čaká šetrenie, zatiaľ na úkor platov učiteľov
18.1.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
V Bratislave vystúpi fínsky expert na vzdelávanie Leo Pahkin
16.1.2013, TASR, Nové školstvo v médiách
Školy v malých obciach ekonomicky neobstoja
4.12.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Analytička portálu noveskolstvo.sk Zuzana Zimenová v rozhovore pre Hospodárske noviny.
Platy nie sú jediným problémom nášho školstva
3.12.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Mechanické znižovanie počtu učiteľov?
3.12.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Málotriedne školy treba pospájať. Citlivo a uvážene
29.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Vláda považuje sieť škôl za prebujnenú a volá po jej redukcii.
Peniaze na vyššie platy by sa našli
27.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič ráta učiteľov svojsky
27.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministrove slová o luxusne najmenších triedach vyvracajú medzinárodné štatistiky.
27.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Potrebujeme viac alebo menej učiteľov?
20.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Učitelia si kurzom prilepšia len na sedem rokov
19.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školskí odborári u prezidenta žiadali zvýšenie platov
14.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Úspech v olympiádach nie je meradlom kvality školy
14.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Z učiteľov verejní činitelia? Viac problémov ako výhod
12.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
12.11.2012, Zuzana Zimenová a Martin Mojžiš, Nové školstvo v médiách
29.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zvyšovanie nárokov na maturitnú skúšku
23.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Aké školstvo chceme? Každá vláda iné
22.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
18.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Učitelia zatvoria školy. Na ako dlho ešte nevedia
17.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školstvo živí priveľa organizácií
13.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Učiteľom štrajk nepomôže. Treba argumenty
14.9.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Stále nevieme hodnotiť kvalitu školy
10.9.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Testovanie žiakov základných škôl
30.8.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
V triedach môže byť od septembra aj 35 či 40 detí
30.8.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Pred začiatkom školského roka bez učebníc
10.8.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
18.7.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školstvo vraj nevyhovuje požiadavkám doby
18.7.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič vidí slovenské školstvo ako nevyhovujúce dobe
18.7.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič sa uviedol ako negativisticky naladený politik
15.7.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ako zvýšiť užitočnosť vzdelávania?
3.7.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
14.6.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Štát nadiktuje, čo sa bude učiť
6.6.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Rodičia sa búria proti zmenám v školstve
5.6.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Neštátne školy sa boja o existenciu
31.5.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
29.5.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Štát bude školám diktovať, čo učiť
10.5.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Podľa kvality školy financovať nemôžeme
30.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
30.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Odborári: Štát nemá dávať na súkromné školy
26.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Vyššie vzdelanie na trhu stále boduje
24.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školy sa už o žiakov možno nebudú biť
14.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Gymnáziá padnú za obeť odborným školám
3.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Priemer známok 1,5 pre prijatie na gymnázium? Jedni sú za, druhí proti
3.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Chýbajú nové učebnice aj vysokoškolský zákon
16.3.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ktoré priority v školstve by mali byť kľúčové pre budúcu vládu?
28.2.2012, Nové školstvo v médiách
12.1.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Povinná angličtina sa spustila, podľa odborníkov ju učí hocikto
12.9.2011, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva zvýši váhu externej maturity pri hodnotení
10.9.2011, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
STV: Večer na tému reforma v školstve
7.9.2011, Nové školstvo v médiách
Anketa: Ako hodnotíte prvý rok ministra Eugena Jurzycu?
13.7.2011, Nové školstvo v médiách
Jurzycu už kritizujú za nečinnosť
28.6.2011, Nové školstvo v médiách
Otvorený list vláde SR k návrhu Koncepcie výchovy a vzdelávania
26.6.2011, Nové školstvo v médiách
17.1.2011, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Po deťoch otestuje OECD aj dospelých
12.1.2011, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Slovensko sa zapojilo do prieskumu OECD, ktorý otestuje životné zručnosti dospelých.
3.1.2011, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
S pochopením textu majú problém aj dospelí
21.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Platy väčšiny učiteľov od januára zamrznú
20.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Na povinnú angličtinu chýbajú učitelia
15.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Vyrastá nám generácia naivných voličov, tvrdia odborníci
10.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Deviataci: Podpriemer v porozumení textu
9.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Výsledky medzinárodnej štúdie PISA
8.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Povinná angličtina v slovenskom kontexte
30.10.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Slotov úradník ,,obletel" svet. Za 15-tisíc
29.9.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ako sa odrazí šetrenie samosprávy na kvalite vzdelávania?
13.9.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaká sa na rozhodnutie o waldorfskej škole
24.8.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva by malo rozhodnúť o waldorfskej škole.
Povinná školská dochádzka sa má predĺžiť o rok
22.8.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Povinná angličtina od prvého ročníka môže priniesť viac rizík
22.8.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Začiatok roka opäť bez učebníc
30.7.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva sľubuje spestriť ponuku učebníc, riešenie sa ešte len hľadá.
29.7.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Anketa: Je zavedenie povinnej angličtiny dobrým krokom?
12.7.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
V ankete HN odpovedala i analytička KI Zuzana Humajová-Zimenová.
Tretiaci a siedmaci ZŠ nemajú reformné učebnice
6.7.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
1.7.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
29.6.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
24.6.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
7.6.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Vzdelávací systém musí byť viac otvorený a flexibilný
30.5.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Po dvoch rokoch jasne vidno, že šlo viac o politickú kamufláž ako o skutočnú reformu.
Papierová reforma neoslovila žiakov ani školy
23.5.2010, SME, Nové školstvo v médiách
Učitelia sa cítia nedocenení a nemotivovaní, študenti odchádzajú do Česka.
Zuzana Humajová-Zimenová: Školstvo potrebuje nový reformný koncept
22.4.2010, Tomáš Nejedlý, Nové školstvo v médiách
Vysokým školám maturita nestačí
16.3.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
8.3.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
9.2.2010, Nové školstvo v médiách
Sľuby ministerstva o príplatkoch pre vzdelávajúcich sa učiteľov ostávajú na papieri...
25.1.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
18.1.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Na základných školách od 15. januára do 15. februára zapisujú prvákov...
15.1.2010, SME, Nové školstvo v médiách
Osemročné gymnáziá bojujú o prežitie
9.1.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
10.11.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová: Kvalita škôl u nás stále nie je celospoločenskou témou
20.10.2009, Vladimír Burjan, Nové školstvo v médiách
Mikolaj zrušil osemročným gymnáziám latinské názvy
18.9.2009, SME, Nové školstvo v médiách
16.9.2009, Pavol Kubík a Pavel Sibyla, Nové školstvo v médiách
Liberalizácia na vzdelávacom trhu sa na Slovensku nechystá. Ale zišla by sa...
Reformná šaráda ministra Mikolaja
1.7.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
7.5.2009, SME, Nové školstvo v médiách
20.4.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
V srdci Slovenska bodujú malomestské školy
27.3.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
27.3.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Reformný chválospev ministra s jeho krokmi vôbec neladí...
Postavenie verejných činiteľov nezabezpečí učiteľom reálne lepšiu ochranu
24.3.2009, Ondrej Dostál, Nové školstvo v médiách
Nový zákon o učiteľoch – danajský dar ministra Mikolaja ku Dňu učiteľov
24.3.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Nové pravidlá pre slovné hodnotenie?
4.3.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
4.3.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Téma .týždňa: Dobrá škola: ako ju nájsť?
9.2.2009, Nové školstvo v médiách
Mikolaj chce zmeniť podmienky použitia školného
17.12.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Mikolaj siaha súkromným školám na peniaze
17.12.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva je brzdou reformy základných a stredných škôl
16.12.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Peniaze EÚ pre školy: Väčšina neúspešných
29.9.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
25.9.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Osemročné gymnáziá budú mať menej žiakov
19.9.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Známka pre naše školstvo? Dva mínus
9.9.2008, Tomáš Nejedlý, Nové školstvo v médiách
Mikolaj: Školám stačili prázdniny na prípravu na reformu
7.9.2008, Nové školstvo v médiách
Minister školstva chce súkromným školám zakázať zisk
4.9.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
3.9.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Mikolaj chce súkromným školám siahnuť na zisk
31.8.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Minister chce potlačiť súkromné školstvo, upozorňuje analytička Zuzana Humajová...
Mikolaj zatiaľ nezmení školské úrady
9.8.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Učitelia musia čoskoro dokončiť školské programy
7.8.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
5 tisíc nových učiteľov jazykov?
15.7.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Za výber šlabikára zaplatia rodičia
8.7.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Bratislava učiteľa zaplatí len ťažko
2.7.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Úradníci už školám poradili. Aj s chybami
24.6.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Učitelia sú nespokojní s učebnicovou politikou
13.6.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
5.6.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Ak reforma, tak s novými učebnicami
31.5.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Reforma má stúpencov aj kritikov
30.5.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Školy dostanú učebnice na predmety, hoci ich reforma mala zrušiť
27.5.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Parlament včera schválil nový školský zákon
23.5.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Nový zákon o výchove a vzdelávaní schválený
22.5.2008, Nové školstvo v médiách
Vládna koalícia dnes v parlamente presadila nový zákon o výchove a vzdelávaní...
Na školské programy bude málo času
11.5.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
6.5.2008, Martin Mojžiš, Nové školstvo v médiách
29.4.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Šikovní učitelia podľa Mikolaja reformu vzdelávania zvládnu
27.4.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Stredné školy po zmene: Naučia myslieť?
17.4.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
14.4.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
2.4.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Veľký tresk školstvo znovu obíde
Stredná škola? Dva pokusy a dosť
12.3.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Rovnaký termín prijímačiek bude po novom platiť aj pre súkromné školy...
Recept na školský zákon alebo ako psíček a mačička tortu piekli
KI: Ministerstvo školstva zlyháva v príprave reformy vzdelávania
28.2.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
KI: V septembri sa po novom učiť nebude
22.2.2008, Nové školstvo v médiách
Školy dostanú počítače za miliardy
22.2.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Fico chce poslať stredoškolákov do zahraničia
21.2.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
KI: Nový školský zákon je omyl
25.1.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Sprísňujú sa kritériá pre učiteľov
24.1.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Školy budú meniť učivo narýchlo
22.12.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Každý piaty učiteľ počítač nepoužíva
19.12.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Svet testoval žiakov, Slováci prepadli
5.12.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Reforma školstva alebo kozmetické zmeny
5.12.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Výchova – rodina, škola, ulica
19.11.2007, Martin Kríž, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová: Zhasne túžba po reforme
12.11.2007, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nové školstvo v médiách
Učiteľstvo najlepších žiakov nepriťahuje
9.11.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
18.10.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Školská taška je pre prváka priťažká
10.10.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
10.10.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Moderný učiteľ v kontexte nového školského zákona (diskusia)
21.9.2007, Nové školstvo v médiách
KI: Dve tváre nového školského zákona
10.9.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
5.9.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
5.9.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva pripravuje reformu vzdelávania...
4.9.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová: KI navrhuje Nové školstvo
23.8.2007, Viera Dršková, Nové školstvo v médiách
KI: Mikolajov školský zákon nebude reformný
8.8.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Kritici: Školská reforma nebude výrazná
6.8.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Pripravovaný školský zákon vraj nebude taký reformný, ako školstvo potrebuje...
Stredné školy a bakalársky titul?
19.6.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Niektoré stredné odborné školy by chceli udeľovať bakalárske tituly...
Zuzana Humajová: Školám zmeny neprinesú väčšiu slobodu
14.6.2007, Zuzana Petková, Nové školstvo v médiách
Deťom štát nadiktuje nové učivo
13.6.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
12.6.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Mikolaj narazil na priveľa úloh
8.6.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Minister školstva chce jeden štátny školský úrad
7.6.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
K Stratégii celoživotného vzdelávania
30.4.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Reforma školstva - vyrieši to nový zákon?
19.4.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Humajová odmietla miesto v Kurikulárnej rade ministerstva školstva
17.4.2007, SITA, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová: Maturita má „starý šat“
28.3.2007, Tomáš Nejedlý, Nové školstvo v médiách
Prečítajte si minirozhovor so Zuzanou Humajovou o maturitách...
25.3.2007, SME, Nové školstvo v médiách
24.3.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
10.3.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
7.3.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová k stratégii reformy školstva...
Nostalgia komunistických expertov po predškolskej výchove
22.1.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
1.12.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
13.11.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Posledný ročník materskej školy povinný nebude
8.11.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová k uvažovaným zmenám v materskom školstve pre TA3...
Programové vyhlásenie vlády v oblasti školstva
4.8.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová o programovom vyhlásení vlády v oblasti školstva pre STV...
Téma dňa: Aké zmeny nás čakajú v školstve?
26.7.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová bola jedným z hostí v relácii Téma dňa...
2.7.2006, Martin Hanus, Nové školstvo v médiách
8.6.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Hodnotenie programového vyhlásenia vlády a reformy školstva
3.5.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Politické gesto alebo potrebný impulz?
Šanca na štart reformy vzdelávania
6.3.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
6.3.2006, Martin Hanus, Nové školstvo v médiách
24.2.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
14.2.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Reforma vzdelávania je permanentný proces
21.11.2005, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
16.5.2005, Ján Žabka a Martin Mojžiš, Nové školstvo v médiách
Zrútil sa mýtus o kvalitnom vzdelávaní
10.1.2005, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách