Výchova – rodina, škola, ulica
19.11.2007 | Martin Kríž | Nové školstvo v médiách
Vláda schválila legislatívny návrh školského zákona. Bolo by zaujímavé zistiť, z čoho vychádza a či zmeny, ktoré prináša, sú zmenami k lepšiemu. Jedno je zrejmé. Zákon nedáva primárnu zodpovednosť za výchovu a vzdelávanie rodičovi, ale škole. Zodpovednosť rodiča zostáva jediná: poslať dieťa do školy.
Môj pohľad je postavený na inom presvedčení: primárnu zodpovednosť za výchovu má rodič. To však neznamená, že treba odstrániť povinnú školskú dochádzku. To, čo v skutočnosti treba urobiť, je vrátiť škole takú úlohu, akú v procese výchovy (a vzdelávania) dieťaťa či mladého človeka má mať.
.čo majú robiť vo výchove školy?
Škola má byť predovšetkým inštitúciou podporujúcou výchovné úsilie rodiča. V prípade, že rodina zlyháva a nevie sa zhostiť svojej výchovnej funkcie, má prevziať iniciatívu škola. Je to paralela so sociálnym systémom. Aj tu má primárnu zodpovednosť za zabezpečenie potrieb dieťaťa jeho rodina, a až keď je najhoršie, začína intervenovať verejná inštitúcia. Je škodlivé, ak systém sociálnych dávok prestáva plniť funkciu krízovej intervencie a prerastá do budovania závislosti od pomoci zvonka. Rovnako aj presúvanie zodpovednosti za výchovu z rodiny na školu (verejnú inštitúciu) môže vytvárať istú svetonázorovú a hodnotovú nesamostatnosť rodiny a jednotlivca.
Zásadná otázka znie: čo je motiváciou toho, že chceme poskytovať záchrannú sieť deťom a mladým ľuďom pred neutešenou situáciou nevychovanca a asociála? Je to snaha zachrániť konkrétneho človeka pred morálnou a osobnostnou skazou? Je to snaha ochrániť spoločnosť pred možným nebezpečenstvom asociálneho správania nevychovancov?
Biblický ideál je „milovať budeš svojho blížneho ako samého seba“. Ak mám seba natoľko rád, sa nechcem dostať do pozície asociála, potom mám povinnosť chrániť každého človeka pred asociálnosťou. Máme však na mysli naozaj takú motiváciu, keď hovoríme o nutnosti socializovať obyvateľov sídlisk ako je Luník IX? Úprimne povedané, pri tejto otázke sú silnejšie iné dôvody: obava o bezpečnosť vlastného života, života mojich blízkych, majetku a podobne V konečnom dôsledku je to obava o stabilitu kultúrnych vzorcov, na ktorých je postavená naša spoločnosť. Spoločnosť, ktorá je odhodlaná poskytnúť pomocnú ruku aj tým, ktorí žijú na jej okraji, alebo sa z nej úplne vylúčili.
.integrovať či meniť?
Má škola integrovať do spoločnosti, alebo prispievať k zmene spoločnosti? Ponúka sa odpoveď, že úlohou školy je socializácia – začlenenie indivídua do spoločnosti. Skôr, než takúto odpoveď prijmeme, je potrebné položiť si najprv zásadnú otázku: do AKEJ spoločnosti má škola žiaka integrovať? Čo sú skutočne nosné kultúrne vzorce? Pýtam sa v kontexte spoločnosti, kde približne 85 percent ľudí deklaruje kresťanskú svetonázorovú orientáciu, a zároveň približne 40 percent ľudí dlhodobo velebí muža, ktorý si nevšimol november 89. Do takejto nenormálnej spoločnosti má škola integrovať žiakov? Do spoločnosti, ktorej napríklad neprekáža mediálny lynč mladého poníženého dievčaťa či ktorá dobre toleruje eskaláciu národnostného napätia? Slovník slovenského jazyka uvádza dva významy slova normálny: 1. zvyčajný, bežný, obyčajný; 2. zodpovedajúci normám. Naša spoločnosť nie je normálna, lebo to, čo je u nás „zvyčajné, bežné a obyčajné“ až príliš často nezodpovedá základným mravným normám.
V normálnej spoločnosti je úlohou školy integrovať žiakov do spoločnosti. V spoločnosti, ktorá sa ešte len má stať normálnou, by bolo veľmi prospešné, keby škola prispievala k takejto želateľnej premene spoločnosti. (Aj v tomto prípade platí téza, že primárnu zodpovednosť má rodina.)
Ďalšia kľúčová otázka je: čo je normálne, respektíve čo je kritériom a zdrojom noriem, na ktorých spoločnosť má stáť, aby mohla obstáť? Môže takýto normatívny systém vzísť z dohody ľudí? Môže to byť nejaký manifest „osvietenej“ elity? História nás varuje pred úskaliami takejto cesty. Jakobínska diktatúra, národný socializmus, „víťazný február“ – to sú všetko výkričníky, ktoré by mali nabádať na opatrnosť.
Nedôveru k hypotéze, že „normálnosť“ je možné nechať odhlasovať, odzrkadľuje aj ustanovenie čl. 93 Ústavy SR, že „predmetom referenda nemôžu byť základné práva a slobody...“ Morálne normy sú dané, prirodzené. Preto môžeme napríklad o ľudských právach hovoriť ako o prirodzených. To samozrejme, neznamená, že ak nejaké právo odhlasujeme a zapíšeme do honosného dokumentu, stáva sa automaticky prirodzeným. Otázka sa teda posúva ďalej: Ako rozoznať prirodzený mravný poriadok od „odhlasovaného“ mravného neporiadku? Môže byť zdrojom spoločenských noriem kultúrna pamäť národa? Konzervatívec by s tým súhlasil. Najprv však treba povedať, čo je touto pamäťou národa. To, že to nebude také ľahké, ukazujú aj aktuálne parlamentné debaty o potenciálnych otcoch národa. Štefánik, Hlinka, Dubček, Mečiar – príliš nekonzistentná zostava, než aby sme z nej mohli vytvoriť konzistentný základ na formulovanie mravných noriem pre spoločnosť.
Nadobudol som presvedčenie, že skutočne normálnou spoločnosťou je tá spoločnosť, ktorá je založená na rozhodnutí „milovať Pána, svojho Boha, celým svojím srdcom, celou svojou dušou a celou svojou mysľou a svojho blížneho ako samého seba“, a na vedomí, že „tak Boh miloval svet, že svojho jednorodeného Syna dal, aby nezahynul, ale večný život mal každý, kto verí v Neho“. Myslím, že práve to je kultúrna pamäť nášho národa a Európy vôbec.
Zároveň však na základe poznania histórie považujem za dobré byť opatrný pri narábaní s Božím menom, pretože ono môže byť ľahko použité nadarmo pri presadzovaní nesprávnych vízií. A aj tie najlepšie ľudské vízie bývajú – práve preto, že sú ľudské – viac alebo menej mylné. Azda by stačilo, keby súčasná spoločnosť dokázala akceptovať, že základnou výchovnou funkciou školy je naučiť deti „milovať svojho blížneho ako samého seba“.
Aj táto veta však môže mať rôzne interpretácie. Môžu sa v spoločnosti nájsť vodcovia odhodlaní viesť tých ostatných železnou rukou k šťastiu – v presvedčení, že účel svätí prostriedky. Iným príkladom pokrúteného chápania lásky k blížnemu môže byť veľmi moderná vízia „znalostnej spoločnosti“. Akoby hlavným výrazom šťastia bol úspech človeka na trhu práce. Inou koncepciou môže byť liberálna výchova, v ktorej všetci tak veľmi milujú deti, že im dovolia úplne všetko. Tým ich vlastne učia, že je správne dovoliť hocikomu hocičo. Pre kultúrnu pamäť je vysvetlením lásky k blížnemu druhá doska dekalógu: „Cti otca svojho i matku svoju ...! Nezabiješ! Nescudzoložíš! Nepokradneš! Nevyslovíš krivé svedectvo proti svojmu blížnemu! Nepožiadaš dom svojho blížneho! Nepožiadaš ženu svojho blížneho, ... ani nič, čo patrí tvojmu blížnemu!“
Čo z toho vyplýva? Úlohou školy je vychovávať ľudí túžiacich po zmene spoločnosti smerom k normálnosti, a v tomto zmysle ich socializovať.
.čo je normálne?
Dnes sme však často svedkami toho, že za nástroje „normalizácie spoločnosti“ sú vyhlasované konjunkturálne agendy, ako sú rodovo citlivá výchova, environmentálna výchova, sexuálna výchova, multikultúrna výchova, výchova k európskemu občianstvu a podobne. Bola by škola lepšia, keby sa oslobodila od týchto výchovných trendov? Vôbec nie! Je predsa veľmi záslužné, ak sa deti v škole naučia separovať odpad. Alebo multikultúrna výchova: Rómovia, gadžovia, skinheadi, bohatí, chudobní, kresťania, ateisti, ctitelia takzvanej novej duchovnosti – to je multikultúrny obraz slovenskej súčasnosti, ktorému sa nedá vyhnúť. Rodová citlivosť nie je vynálezom posledných desaťročí – ona predsa bola inšpirátorkou rytierskej cti či džentlmenstva. Sexuálna výchova je vôbec jedným z najdôležitejších obsahov školského vzdelávania. Bolo by však nanajvýš škodlivé, aby sa v mene multikulturalizmu deti učili akceptovať kultúrne vzorce, v ktorých neplatí napríklad „nezabiješ“. Sexuálna výchova nesmie učiť deti nezodpovednému smilstvu, akoby jediným problémom sexuálnej neviazanosti bolo tehotenstvo. Rodová citlivosť nemôže byť prekrúcaná na rodovú neutralitu či na kvóty na počet žien vo funkciách. Ekológia je dôležitá, ale nesmie byť falošným bôžikom. Je zdravé, ak sa na aktuálne témy, ktoré majú byť zaradené do obsahu vzdelávania, pozeráme s metodickou skepsou. Druhým aspektom, ktorý treba mať na zreteli, je ČAS. Deti sa nemôžu učiť všetky tieto agendy, lebo už by sa nestihli naučiť čítať, písať, počítať, nestihli by sa nič dozvedieť o prírode, histórii či kultúre. Je dôležité, aby sa škola venovala aktuálnym témam. Zároveň je však nebezpečné, ak na úkor toho, čo je práve aktuálne, vytlačíme zo vzdelávania to, čo je nadčasové. Ani selekcia „dobrých“ a „zlých“ agend nie je dobrým riešením. Asi by sme sa nikdy nedobrali konca ideologických hádok. Napokon by zvíťazili tie témy, ktoré by mali za sebou aktuálne silnejší „lobing“ u momentálneho vedenia rezortu. Cesta vedie iným smerom – k systémovým zmenám vo vzdelávaní.
.možné východiská
Z konzervatívnych kruhov často zaznieva kritika príliš psychologizujúcich tendencií, ktoré velebia akúkoľvek alternatívu. Dieťa ako modla, ktorej sa má všetko podriadiť – to je vskutku zvrátená predstava. Navyše je nebezpečné, ak všelijaké waldorfské a rodové školy pod rúškom atmosféry „priateľskej deťom“ ponúkajú učenie, ktoré hraničí so sektárskou manipuláciou. Stavať však na obranu proti týmto tendenciám dávno nefungujúci model žiaka ako objektu vzdelávania a odmietať akékoľvek alternatívy a inovácie je ťažko udržateľné stanovisko. Posilnenie vnímavosti voči psychike (a osobnosti vôbec) žiaka je totiž nanajvýš potrebné.
Iným závanom modernizmu za každú cenu je redukcia vzdelávania na schopnosť vyplniť tlačivo, zostaviť podnikateľský zámer či nájsť si dobre platené zamestnanie. To je lisabonská vulgarizácia vzdelávania, spojená s dehonestáciou človeka na „ľudský kapitál“. Stavať však proti konceptu „zručností“ ako ideál osnovy vystavané na systematike vied a naplnené veľkým množstvom faktografického obsahu je zásadný omyl. Medzinárodné merania PISA totiž ukázali, že naši žiaci disponujú porovnateľne veľkým množstvom poznatkov, ako žiaci v iných krajinách. Nedokážu s nimi však narábať, použiť ich – chýbajú im zručnosti. Pritom PISA netestovala konjunkturálne agendy, ale čitateľskú, matematickú a prírodovednú gramotnosť – nadčasovo klasický obsah vzdelávania. Mnohých fascinuje šírka záberu našich učebných osnov, ktorá bola donedávna zárukou toho, že naši žiaci mali širší všeobecný prehľad ako ľudia na Západe. Ani to už neplatí. Z odučeného učiva si naša postmoderná omladina, bezducho konzumujúca audiovizuálne obsahy reklám a videoklipov, nepamätá takmer nič... Aj na to máme merania (napríklad TIMSS). Tieto merania, ale aj učiteľská skúsenosť, ma vedú k presvedčeniu, že konzervatívna „chvála neužitočnosti“ nesmie byť bezhlavá, rovnako ako nemožno bezhlavo preceňovať psychologický či ekonomický rozmer vzdelávania. Brániť „starú dobrú“ faktografiu, vedeckú výstavbu osnov či plytkosť a šírku poznania nie je ani správne a ani v pravom zmysle slova konzervatívne.
Čo teda treba zmeniť a čoho sa vyvarovať? Myšlienka o tom, že vzdelávanie má postupovať od známeho k neznámemu je stará niekoľko storočí. Poznávanie sveta na základnej škole by sa mohlo podobať „hre na vedu“ pri objasňovaní rôznych situácií, s ktorými má žiak osobnú skúsenosť. Postaviť didaktickú výstavbu učiva vo všeobecnom vzdelávaní na vedeckom systéme je predstava, ktorá nefunguje. Snaha zasypať žiakov faktami neprospieva ani dobrým žiakom (čoskoro dostanú učiteľa do úzkych záľahou informácií, ktoré si z internetu stiahnu cez mobil priamo na hodine), a ani tým slabým (ktorí si z množstva odprednášaných faktov jednoducho nezapamätajú skoro nič). Výsledok je, že deti svoj život poznania žijú niekde inde, a nie v škole. Príležitosť pre učiteľa je v tom, aby žiakov učil faktické poznatky získavať, vytvárať, triediť a používať. Žiak, ktorému dokážeme dať v škole nástroje a motiváciu na ďalšie vzdelávanie, bude ďalej rásť a vzdelávať sa aj po jej skončení. Škola v rýchlo sa meniacom svete nemôže byť ukončenou prípravou na život, ale štartom do celoživotného vzdelávania.
.čo je dôležité a čo nie
Ak primárnu zodpovednosť za výchovu a vzdelávanie detí majú ich rodičia, systém jednotnej školy, kde sa žiaci všade učia to isté a tým istým spôsobom, nie je dlhodobo udržateľný. Dvojúrovňový model tvorby vzdelávacích programov predpokladá, že štát bude predpisovať iba časť obsahu vzdelávania. Určí obmedzený rozsah vedomostí, zručností a postojov, ktoré má ovládať žiak na konci príslušného stupňa vzdelávania. (Vrátane výchovných požiadaviek, ktoré mali vychádzať z hodnôt druhej dosky dekalógu.) Dosiahnutie takto stanovených štandardov by však nemalo spotrebovať celý čas, ktorý je na školské vzdelávanie na príslušnom stupni určený. Určitá časť (na prvom stupni základnej školy veľmi malá, na strednej škole podľa môjho názoru aspoň 1/3) celkového času vzdelávania by mala byť poskytnutá škole. To je priestor na slobodu školy, pre diferenciáciu škôl. To je cesta od jednotnej školy k pluralite škôl. Získaný čas môže škola naplniť hoci aj vzdelávaním konjunkturálnych agend, alebo rozširovaním faktografických vedomostí žiakov, alebo náboženskou výchovou. Ktorákoľvek z týchto ciest je legitímna. Primárnu zodpovednosť za výchovu a vzdelávanie má totiž rodič a je jeho zodpovednosťou, aby vybral svojmu dieťaťu školu, ktorá mu podľa jeho názoru poskytne ten správny vzdelávací program.
Nielen tematický obsah vzdelávania je však dôležitý. Pre prezieravého rodiča by malo byť prinajmenšom od druhého stupňa základnej školy dôležité uistiť sa, akým spôsobom sa dieťa v škole privádza k poznaniu. Aj agenda, ktorá je z pohľadu rodiča vecne pomýlená, môže byť nástrojom vzdelávania dieťaťa – ak sa mu podáva správnou formou. Žiak by mal v škole získať skúsenosť s hlbokým prienikom pod povrch javov – aby vedel, ako sa pri prieniku do hĺbky postupuje, a tiež aby rozoznal povrchné poznanie od hlbokého. Ak sa u dieťaťa (mladého človeka) rozvinie schopnosť kriticky myslieť, operovať so získanými faktickými a konceptuálnymi poznatkami, diskutovať a argumentovať – potom je už skutočné formovanie hodnotovej orientácie len otázkou poskytnutia dostatočného množstva podnetov na uvažovanie. Tie mu rodič môže poskytnúť aj formou mimoškolského vzdelávania, alebo svojím osobným vkladom. Naopak, v škole, kde sa učia hotové fakty, doktríny a poučky (hoci aj z pohľadu rodiča správne) je veľký predpoklad, že sa žiaci nechajú zviesť prvým guru, ktorý im sľúbi oslobodenie od dogmatizmu učiteľov. Mladý človek, ktorý nedokáže rozpoznať hlboké poznanie od plytkého (lebo do hĺbky ho nikto nikdy nezaviedol), ktorý nerozozná poučku od kritickej reflexie (lebo bol stále kŕmený iba poučkami), nevie kriticky zhodnotiť ponúkanú ideológiu (lebo ho k tomu v škole nepodnecovali), môže veľmi ľahko považovať heslá, často manipulatívne, za vzrušujúcu alternatívu ku školskej nude a vyprázdnenosti. Skutočná kvalitatívna zmena vzdelávania nespočíva v presadení „správnej“ doktríny, ale v dôraze na vybudovanie schopnosti doktríny kriticky posúdiť a vybrať si z nich tú najspoľahlivejšiu. Práve tým škola bráni samu seba, ale aj celú spoločnosť a jej kultúrne vzorce.
Autor je učiteľ na Bilingválnom gymnáziu C. S. Lewisa a spolupracovník Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika.
Článok bol publikovaný v týždenníku .týždeň 46/2007 dňa 12. novembra 2007.
Nové školstvo v médiách
Ako sa parazituje na vzdelávaní Rómov
16.5.2023, Dušan Sloboda, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Školský systém s pandémiou nepočítal
6.4.2020, Peter Hudák, Nové školstvo v médiách
Z prvej ruky na tému Koronavírus a problémy v školstve
4.4.2020, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Kontakty na tému Racionalizácia siete škôl
4.9.2019, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
2.9.2018, Nové školstvo v médiách
Učitelia v penzii nebudú mať automatické zmluvy, navrhuje Lubyová
13.8.2018, Nové školstvo v médiách
Estónske školstvo povoľuje mobily, nikto neprepadne a školy majú slobodu
7.6.2018, Nové školstvo v médiách
Čo s osemročnými gymnáziami. Zrušiť, obmedziť alebo posilniť? Odpovedajú odborníci a politici
19.1.2018, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Systémovému financovaniu asistentov učiteľov bráni Kažimírov rezort
28.3.2017, Nové školstvo v médiách
Z prvej ruky na tému Testy PISA
12.12.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Odborníci varujú: Z nevzdelaných detí vyrastú povrchní a naivní občania
8.12.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
21.11.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Učiteľom sa myšlienky školskej reformy páčia, ale je to podľa nich sci-fi
21.11.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Bežný žiak je mýtus. Tolerujme individuality
11.11.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Sobotné dialógy na tému Reformy v regionálnom školstve
7.11.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ako by školstvo mohlo vyzerať o desať rokov?
24.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Z prvej ruky na tému Učiace sa Slovensko
21.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Revolučné zmeny v školstve: Škola od piatich rokov aj nové známkovanie
19.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Plavčan predstavil plány rezortu, školstvo čakajú zmeny
19.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Koniec prepadávaniu na prvom stupni. Ministerstvo prichádza s prevratným návrhom
19.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva zverejnilo tézy k Národnému programu rozvoja výchovy a vzdelávania
19.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Kto stojí za navrhovanými zmenami vo vzdelávaní?
19.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
18.10.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
V rezorte školstva sa rozbieha diskusia k novému národnému programu výchovy a vzdelávania
17.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Začal konzultačný proces o základných tézach národného programu rozvoja vzdelávania
13.10.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Peter Dráľ: Preč so známkami v škole. Deťom do života nič nedajú
19.9.2016, Jarmila Horáková, Nové školstvo v médiách
Vzdelávanie detí zo sociálne nepodnetného prostredia je dlhoročným problémom slovenského školstva
22.6.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Získali sme Cenu Nadácie Orange za rok 2015
2.6.2016, Nové školstvo v médiách
Učitelia pýtajú 140 eur, Plavčan ide zháňať peniaze
25.5.2016, Peter Dráľ a Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školstvo bude s Plavčanom zachraňovať exminister aj kritici systému
16.5.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Nové školstvo nominované na Cenu Nadácie Orange
3.5.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Päť problémov vládneho programu v školstve
21.4.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
19.4.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Deviataci majú za sebou testovanie
6.4.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Priority v školstve vznikali narýchlo a povrchne
17.3.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Nemôžeme čakať, že zmeny v školstve prídu samé od seba
22.2.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
K veci: Rokovanie odborárov a ministra školstva o spoločnej deklarácii
19.2.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
K veci: Rokovanie školských odborov o podobe memoranda
11.2.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Najväčší problém slovenského školstva. Podarí sa ho zmeniť?
11.2.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
2.2.2016, Nové školstvo v médiách
Večera s Havranom o budúcnosti slovenskej školy
20.1.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Štrajku učiteľov nahráva predvolebný čas
15.1.2016, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
11.1.2016, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Voľnosť v škole neznamená chaos
21.12.2015, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Prípravné ročníky neoberú deti o detstvo a slabším dajú šancu
13.12.2015, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Fico odškrtol modulové školy ako posledné opatrenie z vládneho balíčka
11.12.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Rádio Slovensko o kampani Chceme vedieť viac
7.12.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
O zmene financovania školstva treba diskutovať
30.11.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
II. okrúhly stôl ministra školstva Juraja Draxlera
28.11.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Matematikári a chemikári budú ohrozeným druhom
27.10.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Draxler očísloval žiakov, šudentov aj škôlkarov
15.10.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Učia deti hospodáriť s peniazmi
12.10.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Sú domáce úlohy pre rodičov? A kedy je lepšie, aby ich nechali na deti
20.9.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Prijímajú gymnáziá „slabých“ žiakov?
7.9.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
25.8.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ktoré školy majú najväčšiu pridanú hodnotu?
6.8.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Čo treba zmeniť na základných školách? Prístup učiteľov k žiakom
8.6.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Máme zlé školy s nešťastnými deťmi. Niekde ešte chodia cez prestávky do kruhu
2.6.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách
Základná škola má dať deťom rozhľad a morálne zásady (prieskum)
2.6.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Viac žiakov, viac peňazí? Také financovanie škôl by sa už malo zmeniť
27.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
26.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ako sa podľa verejnosti vyvíja slovenské školstvo?
24.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ako zmeniť slovenské školstvo? Problém nie je len v peniazoch
20.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
13.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
O budúcnosti detí nemá rozhodovať jeden test
13.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Základné školy prídu o tvorivý priestor
11.5.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Súčasné nastavenie vzdelávania vyhovuje iba jednej tretine žiakov
30.3.2015, TASR, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Najväčšia chyba školstva? Nepočuť hlas verejnosti
26.3.2015, Jarmila Horáková, Nové školstvo v médiách
Čo robiť, aby bakalári neboli bez práce?
21.1.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Kamarátsky učiteľ je príjemná predstava!
15.1.2015, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Žiakom na základných školách sa mení učivo
13.1.2015, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Diskusia o školstve má prvé výsledky
8.12.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Žiaci by chceli mať v školách oddychové zóny
1.12.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
18.10.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Rezort školstva chce prispievať školám na učebnice
18.10.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školy by mali dostať všetkých asistentov, o ktorých žiadali
10.9.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Len inováciami v „povinnej“ literatúre vášeň pre čítanie neprebudíme
9.9.2014, aktuality.sk, Nové školstvo v médiách
Po dvoch mesiacoch prázdnin sa otvorili brány vyše 3300 základných a stredných škôl
4.9.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Začal sa školský rok 2014/2015
4.9.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školská inšpekcia by sa nemala zaoberať nepodstatnými vecami
2.9.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Na začiatku školského roka bude chýbať asi štvrtina učebníc
25.8.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Prijímanie žiakov na stredné školy bude od septembra prísnejšie
23.8.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školám budú opäť chýbať učebnice
18.8.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Inklúzia – šanca urobiť z integrácie výhodu do života
15.8.2014, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Inklúzia alebo individuálne potreby detí v škole na prvom mieste
29.7.2014, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Čaploviča nahradí na poste ministra školstva Pellegrini
4.7.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školy dúfajú, že nový minister sa nebude zaúčať dva roky
3.7.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Málo dokončil, slabým nepomohol. Taký bol Čaplovič
3.7.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Dušan Čaplovič bol ministrom prejavov, nie riešení. Zo svojich sľubov veľa nenaplnil.
Na top ministerstvá mieria ľudia z úzadia
3.7.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školstvo rozhoduje o ťažiskových zákonoch a Čaplovič má odísť
20.6.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Deti i dospelí sa zhodujú: Školy by mali byť pre deti, a nie naopak!
13.6.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Z prvej ruky: Výsledky monitoru a socio-ekonomické vplyvy na vzdelávanie
11.6.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Povinná bude už iba angličtina
9.6.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Deti z okresov s najvyššou mierou nezamestnanosti dopadli v testovaní deviatakov najhoršie
7.6.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Problémy s čitateľskou gramotnosťou pretrvávajú
31.5.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Prečo sa investície do detí vyplatia
26.5.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Poľskí študenti sú v Európe hviezdy, školstvu pomohla radikálna reforma
13.5.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
O školstve, reforme vzdelávania a kampani CHCEME VEDIEŤ VIAC
8.5.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Cieľom je, aby rodina a škola navzájom nebojovali
2.5.2014, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Pezinský workshop o budúcnosti vzdelávania
30.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Štát chce vziať milióny súkromným školám
24.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
K presunu učiteľov do pôsobnosti štátu
20.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Zimenová: Do školy vo Fínsku chodia deti rady
10.4.2014, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Firmám majú chýbať stovky tisíc absolventov
9.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
6.4.2014, Vladimíra Bukerová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič naruší zabehnutý systém
5.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Analytička Nového školstva Zuzana Zimenová v minirozhovore pre HN.
SKU žiada menej testovať čitateľskú gramotnosť
5.4.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Testovanie PISA preukázalo zlyhávanie nášho vzdelávacieho systému
27.3.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Z prvej ruky: Požiadavky na zmeny monitora deviatakov
27.3.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
K návrhom na zmeny v Testovaní 9
18.3.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Konečne sa môžu vyjadriť rodičia
17.3.2014, Mama a ja, Nové školstvo v médiách
Zástupcovia stavovských a profesných organizácií na maturitách
10.3.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Začína sa kampaň, ktorá má naštartovať diskusiu o budúcnosti vzdelávania
3.2.2014, TASR, Nové školstvo v médiách
Čo robiť, aby sa deti učili lepšie?
3.2.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Štart kampane Chceme vedieť viac
1.2.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Prijímanie študentov na vysoké školy
22.1.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo chce, aby súkromné školy dostávali menej
14.1.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
8.1.2014, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Škôlky, jasle, opatrovateľské centrá. Stačí to?
30.12.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Delenie učiva do ročníkov je krok späť
27.12.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Slovenskí žiaci patria k najnešťastnejším
19.12.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič chce škôlky pre deti od štyroch rokov zadarmo
16.10.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič chce, aby sa do škôl vrátila technická výchova
30.9.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školskí odborári miešajú hrušky s jablkami
26.9.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Župy škrtli stredným školám desiatky tried
23.9.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Kaliňák navrhol Čaplovičovi škrtnúť stovky úradníkov
20.9.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
NÚCEM pripravuje nové testovanie žiakov
18.9.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Na Slovensku Fínov tak ľahko nedobehneme
20.5.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Reči o tom, ako sa raz budú naše školy podobať na tie fínske, sú len dymovou clonou.
Sobotné dialógy: Školstvo a vzdelávanie
12.5.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Učni majú mať podľa odborníkov prax vo firmách zaplatenú
7.5.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Experti verejnej komisie k reforme odborného vzdelávania na Slovensku
Naivný trik ministra Čaploviča
3.5.2013, Zuzana Zimenová a Fedor Blaščák, Nové školstvo v médiách
Čo minister Čaplovič o verejnej diskusii nevie, a preto ju s verejnosťou ani nevedie.
2.5.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
25.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Riaditeľov škôl by mal menovať a odvolávať zriaďovateľ
17.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Minister školstva chce zmeniť kreditový systém pre učiteľov
16.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čakanie na prognózu potrieb pracovného trhu
15.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Josef Widmer: Firmy vedia, čo je potrebné pre trh, nie štát
14.4.2013, Pravda, Nové školstvo v médiách
V politike: Školstvo podľa Dušana Čaploviča
14.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Stredné školy by o dva roky mali otvárať triedy podľa odhadov zmien na trhu práce
13.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Obmedzenie výberu škôl sa nepáči ani ich riaditeľom
13.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Správy a komentáre na tému správa o stave školstva
11.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zruší sa rodičom slobodná voľba výberu školy?
11.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zruší sa slobodný výber školy?
10.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Rodičia sa môžu stať rukojemníkmi nekvalitných škôl
10.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
8.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Antiliberálna evanjelizácia nevedomého davu?
5.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Žiakov má k sústruhu zlákať nový predmet
3.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
2.4.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Povinná školská dochádzka by sa vraj mohla predĺžiť z dnešných 10 na 12 rokov.
Škôlky v škole. Kto do nich investuje?
18.3.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
14.3.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Štát mení taktiku v podpore gymnázií
13.3.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Prelomový obrat v školách nenastal
19.2.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
19.2.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Racionalizácia a optimalizácia školskej siete
14.2.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Reforma vzdelávania je vecou celej spoločnosti
21.1.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Fínske skúsenosti zo školstva môžu pomôcť Slovensku
20.1.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Leo Pahkin: Veci sa nedajú zmeniť za noc a chce to čas
20.1.2013, SME, Nové školstvo v médiách
Osemročné gymnáziá čaká šetrenie, zatiaľ na úkor platov učiteľov
18.1.2013, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
V Bratislave vystúpi fínsky expert na vzdelávanie Leo Pahkin
16.1.2013, TASR, Nové školstvo v médiách
Školy v malých obciach ekonomicky neobstoja
4.12.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Analytička portálu noveskolstvo.sk Zuzana Zimenová v rozhovore pre Hospodárske noviny.
Platy nie sú jediným problémom nášho školstva
3.12.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Mechanické znižovanie počtu učiteľov?
3.12.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Málotriedne školy treba pospájať. Citlivo a uvážene
29.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Vláda považuje sieť škôl za prebujnenú a volá po jej redukcii.
Peniaze na vyššie platy by sa našli
27.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič ráta učiteľov svojsky
27.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministrove slová o luxusne najmenších triedach vyvracajú medzinárodné štatistiky.
27.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Potrebujeme viac alebo menej učiteľov?
20.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Učitelia si kurzom prilepšia len na sedem rokov
19.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školskí odborári u prezidenta žiadali zvýšenie platov
14.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Úspech v olympiádach nie je meradlom kvality školy
14.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Z učiteľov verejní činitelia? Viac problémov ako výhod
12.11.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
12.11.2012, Zuzana Zimenová a Martin Mojžiš, Nové školstvo v médiách
29.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Zvyšovanie nárokov na maturitnú skúšku
23.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Aké školstvo chceme? Každá vláda iné
22.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
18.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Učitelia zatvoria školy. Na ako dlho ešte nevedia
17.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školstvo živí priveľa organizácií
13.10.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Učiteľom štrajk nepomôže. Treba argumenty
14.9.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Stále nevieme hodnotiť kvalitu školy
10.9.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Testovanie žiakov základných škôl
30.8.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
V triedach môže byť od septembra aj 35 či 40 detí
30.8.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Pred začiatkom školského roka bez učebníc
10.8.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
18.7.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školstvo vraj nevyhovuje požiadavkám doby
18.7.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič vidí slovenské školstvo ako nevyhovujúce dobe
18.7.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaplovič sa uviedol ako negativisticky naladený politik
15.7.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ako zvýšiť užitočnosť vzdelávania?
3.7.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
14.6.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Štát nadiktuje, čo sa bude učiť
6.6.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Rodičia sa búria proti zmenám v školstve
5.6.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Neštátne školy sa boja o existenciu
31.5.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
29.5.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Štát bude školám diktovať, čo učiť
10.5.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Podľa kvality školy financovať nemôžeme
30.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
30.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Odborári: Štát nemá dávať na súkromné školy
26.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Vyššie vzdelanie na trhu stále boduje
24.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Školy sa už o žiakov možno nebudú biť
14.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Gymnáziá padnú za obeť odborným školám
3.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Priemer známok 1,5 pre prijatie na gymnázium? Jedni sú za, druhí proti
3.4.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Chýbajú nové učebnice aj vysokoškolský zákon
16.3.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ktoré priority v školstve by mali byť kľúčové pre budúcu vládu?
28.2.2012, Nové školstvo v médiách
12.1.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Povinná angličtina sa spustila, podľa odborníkov ju učí hocikto
12.9.2011, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva zvýši váhu externej maturity pri hodnotení
10.9.2011, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
STV: Večer na tému reforma v školstve
7.9.2011, Nové školstvo v médiách
Anketa: Ako hodnotíte prvý rok ministra Eugena Jurzycu?
13.7.2011, Nové školstvo v médiách
Jurzycu už kritizujú za nečinnosť
28.6.2011, Nové školstvo v médiách
Otvorený list vláde SR k návrhu Koncepcie výchovy a vzdelávania
26.6.2011, Nové školstvo v médiách
17.1.2011, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Po deťoch otestuje OECD aj dospelých
12.1.2011, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Slovensko sa zapojilo do prieskumu OECD, ktorý otestuje životné zručnosti dospelých.
3.1.2011, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
S pochopením textu majú problém aj dospelí
21.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Platy väčšiny učiteľov od januára zamrznú
20.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Na povinnú angličtinu chýbajú učitelia
15.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Vyrastá nám generácia naivných voličov, tvrdia odborníci
10.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Deviataci: Podpriemer v porozumení textu
9.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Výsledky medzinárodnej štúdie PISA
8.12.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Povinná angličtina v slovenskom kontexte
30.10.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Slotov úradník ,,obletel" svet. Za 15-tisíc
29.9.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ako sa odrazí šetrenie samosprávy na kvalite vzdelávania?
13.9.2010, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách
Čaká sa na rozhodnutie o waldorfskej škole
24.8.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva by malo rozhodnúť o waldorfskej škole.
Povinná školská dochádzka sa má predĺžiť o rok
22.8.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Povinná angličtina od prvého ročníka môže priniesť viac rizík
22.8.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Začiatok roka opäť bez učebníc
30.7.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva sľubuje spestriť ponuku učebníc, riešenie sa ešte len hľadá.
29.7.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Anketa: Je zavedenie povinnej angličtiny dobrým krokom?
12.7.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
V ankete HN odpovedala i analytička KI Zuzana Humajová-Zimenová.
Tretiaci a siedmaci ZŠ nemajú reformné učebnice
6.7.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
1.7.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
29.6.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
24.6.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
7.6.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Vzdelávací systém musí byť viac otvorený a flexibilný
30.5.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Po dvoch rokoch jasne vidno, že šlo viac o politickú kamufláž ako o skutočnú reformu.
Papierová reforma neoslovila žiakov ani školy
23.5.2010, SME, Nové školstvo v médiách
Učitelia sa cítia nedocenení a nemotivovaní, študenti odchádzajú do Česka.
Zuzana Humajová-Zimenová: Školstvo potrebuje nový reformný koncept
22.4.2010, Tomáš Nejedlý, Nové školstvo v médiách
Vysokým školám maturita nestačí
16.3.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
8.3.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
9.2.2010, Nové školstvo v médiách
Sľuby ministerstva o príplatkoch pre vzdelávajúcich sa učiteľov ostávajú na papieri...
25.1.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
18.1.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
Na základných školách od 15. januára do 15. februára zapisujú prvákov...
15.1.2010, SME, Nové školstvo v médiách
Osemročné gymnáziá bojujú o prežitie
9.1.2010, Zuzana Humajová-Zimenová, Nové školstvo v médiách
10.11.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová: Kvalita škôl u nás stále nie je celospoločenskou témou
20.10.2009, Vladimír Burjan, Nové školstvo v médiách
Mikolaj zrušil osemročným gymnáziám latinské názvy
18.9.2009, SME, Nové školstvo v médiách
16.9.2009, Pavol Kubík a Pavel Sibyla, Nové školstvo v médiách
Liberalizácia na vzdelávacom trhu sa na Slovensku nechystá. Ale zišla by sa...
Reformná šaráda ministra Mikolaja
1.7.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
7.5.2009, SME, Nové školstvo v médiách
20.4.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
V srdci Slovenska bodujú malomestské školy
27.3.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
27.3.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Reformný chválospev ministra s jeho krokmi vôbec neladí...
Postavenie verejných činiteľov nezabezpečí učiteľom reálne lepšiu ochranu
24.3.2009, Ondrej Dostál, Nové školstvo v médiách
Nový zákon o učiteľoch – danajský dar ministra Mikolaja ku Dňu učiteľov
24.3.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Nové pravidlá pre slovné hodnotenie?
4.3.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
4.3.2009, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Téma .týždňa: Dobrá škola: ako ju nájsť?
9.2.2009, Nové školstvo v médiách
Mikolaj chce zmeniť podmienky použitia školného
17.12.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Mikolaj siaha súkromným školám na peniaze
17.12.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva je brzdou reformy základných a stredných škôl
16.12.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Peniaze EÚ pre školy: Väčšina neúspešných
29.9.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
25.9.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Osemročné gymnáziá budú mať menej žiakov
19.9.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Známka pre naše školstvo? Dva mínus
9.9.2008, Tomáš Nejedlý, Nové školstvo v médiách
Mikolaj: Školám stačili prázdniny na prípravu na reformu
7.9.2008, Nové školstvo v médiách
Minister školstva chce súkromným školám zakázať zisk
4.9.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
3.9.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Mikolaj chce súkromným školám siahnuť na zisk
31.8.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Minister chce potlačiť súkromné školstvo, upozorňuje analytička Zuzana Humajová...
Mikolaj zatiaľ nezmení školské úrady
9.8.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Učitelia musia čoskoro dokončiť školské programy
7.8.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
5 tisíc nových učiteľov jazykov?
15.7.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Za výber šlabikára zaplatia rodičia
8.7.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Bratislava učiteľa zaplatí len ťažko
2.7.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Úradníci už školám poradili. Aj s chybami
24.6.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Učitelia sú nespokojní s učebnicovou politikou
13.6.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
5.6.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Ak reforma, tak s novými učebnicami
31.5.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Reforma má stúpencov aj kritikov
30.5.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Školy dostanú učebnice na predmety, hoci ich reforma mala zrušiť
27.5.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Parlament včera schválil nový školský zákon
23.5.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Nový zákon o výchove a vzdelávaní schválený
22.5.2008, Nové školstvo v médiách
Vládna koalícia dnes v parlamente presadila nový zákon o výchove a vzdelávaní...
Na školské programy bude málo času
11.5.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
6.5.2008, Martin Mojžiš, Nové školstvo v médiách
29.4.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Šikovní učitelia podľa Mikolaja reformu vzdelávania zvládnu
27.4.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Stredné školy po zmene: Naučia myslieť?
17.4.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
14.4.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
2.4.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Veľký tresk školstvo znovu obíde
Stredná škola? Dva pokusy a dosť
12.3.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Rovnaký termín prijímačiek bude po novom platiť aj pre súkromné školy...
Recept na školský zákon alebo ako psíček a mačička tortu piekli
KI: Ministerstvo školstva zlyháva v príprave reformy vzdelávania
28.2.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
KI: V septembri sa po novom učiť nebude
22.2.2008, Nové školstvo v médiách
Školy dostanú počítače za miliardy
22.2.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Fico chce poslať stredoškolákov do zahraničia
21.2.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
KI: Nový školský zákon je omyl
25.1.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Sprísňujú sa kritériá pre učiteľov
24.1.2008, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Školy budú meniť učivo narýchlo
22.12.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Každý piaty učiteľ počítač nepoužíva
19.12.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Svet testoval žiakov, Slováci prepadli
5.12.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Reforma školstva alebo kozmetické zmeny
5.12.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Výchova – rodina, škola, ulica
19.11.2007, Martin Kríž, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová: Zhasne túžba po reforme
12.11.2007, Martin Hanus a Eva Čobejová, Nové školstvo v médiách
Učiteľstvo najlepších žiakov nepriťahuje
9.11.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
18.10.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Školská taška je pre prváka priťažká
10.10.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
10.10.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Moderný učiteľ v kontexte nového školského zákona (diskusia)
21.9.2007, Nové školstvo v médiách
KI: Dve tváre nového školského zákona
10.9.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
5.9.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
5.9.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Ministerstvo školstva pripravuje reformu vzdelávania...
4.9.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová: KI navrhuje Nové školstvo
23.8.2007, Viera Dršková, Nové školstvo v médiách
KI: Mikolajov školský zákon nebude reformný
8.8.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Kritici: Školská reforma nebude výrazná
6.8.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Pripravovaný školský zákon vraj nebude taký reformný, ako školstvo potrebuje...
Stredné školy a bakalársky titul?
19.6.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Niektoré stredné odborné školy by chceli udeľovať bakalárske tituly...
Zuzana Humajová: Školám zmeny neprinesú väčšiu slobodu
14.6.2007, Zuzana Petková, Nové školstvo v médiách
Deťom štát nadiktuje nové učivo
13.6.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
12.6.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Mikolaj narazil na priveľa úloh
8.6.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Minister školstva chce jeden štátny školský úrad
7.6.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
K Stratégii celoživotného vzdelávania
30.4.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Reforma školstva - vyrieši to nový zákon?
19.4.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Humajová odmietla miesto v Kurikulárnej rade ministerstva školstva
17.4.2007, SITA, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová: Maturita má „starý šat“
28.3.2007, Tomáš Nejedlý, Nové školstvo v médiách
Prečítajte si minirozhovor so Zuzanou Humajovou o maturitách...
25.3.2007, SME, Nové školstvo v médiách
24.3.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
10.3.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
7.3.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová k stratégii reformy školstva...
Nostalgia komunistických expertov po predškolskej výchove
22.1.2007, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
1.12.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
13.11.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Posledný ročník materskej školy povinný nebude
8.11.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová k uvažovaným zmenám v materskom školstve pre TA3...
Programové vyhlásenie vlády v oblasti školstva
4.8.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová o programovom vyhlásení vlády v oblasti školstva pre STV...
Téma dňa: Aké zmeny nás čakajú v školstve?
26.7.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Zuzana Humajová bola jedným z hostí v relácii Téma dňa...
2.7.2006, Martin Hanus, Nové školstvo v médiách
8.6.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Hodnotenie programového vyhlásenia vlády a reformy školstva
3.5.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Politické gesto alebo potrebný impulz?
Šanca na štart reformy vzdelávania
6.3.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
6.3.2006, Martin Hanus, Nové školstvo v médiách
24.2.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
14.2.2006, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
Reforma vzdelávania je permanentný proces
21.11.2005, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách
16.5.2005, Ján Žabka a Martin Mojžiš, Nové školstvo v médiách
Zrútil sa mýtus o kvalitnom vzdelávaní
10.1.2005, Zuzana Humajová, Nové školstvo v médiách