Verejná komisia pre reformu vzdelávacej politiky
9.1.2013 | Admin | Projekty pre reformu
Dobrý vzdelávací systém nie je dôsledkom reformy, ktorá sa niekedy v minulosti stala, ale je výsledkom debát a zmien, ktoré sa nepretržite dejú.
O tom, že diskutovať o budúcnosti takpovediac „do nemoty“ sa vypláca, svedčí aj historická skúsenosť Fínska. Po roku 1945 pôsobili vo Fínsku tri rôzne komisie, v nich pracovali politici spolu s nezávislými expertmi na podobe budúceho vzdelávacieho systému. Fínsky expert Pasi Sahlberg v knihe Finnish Lesson priznáva, že by v tejto súvislosti bolo „nenáležité priznávať zásluhy len vtedajším politikom a expertom“. Naopak, v tomto procese zohrali „významnú úlohu občianske iniciatívy a organizácie.“ Nový školský zákon bol vo Fínsku napokon prijatý po viac než pätnástich rokoch debát dňa 22. novembra 1963.
A čo Slovensko?
Na Slovensku máme reformu školstva už za sebou - tzv. „Mikolajova reforma“ sa stala v roku 2008. Aktuálne sa pripravujú ďalšie zmeny. Pod tlakom požiadaviek štrajkujúcich učiteľov zriadilo Ministerstvo školstva v decembri minulého roka nový reformný orgán – radu pre systémové zmeny v školstve. Návrhy avizovaných systémových zmien sľúbilo predložiť do konca marca 2013.
Veríme, že podobne ako pred šesťdesiatimi rokmi vo Fínsku aj dnes na Slovensku môže pluralita foriem verejnej a odbornej diskusie výsledku pripravovaných zmien len pomôcť. Preto spoločnosť TREND Holding v rámci projektu CSR TRENDY v spolupráci s portálom Nové školstvo a s finančnou podporou spoločnosti Orange zakladajú Verejnú komisiu pre reformu vzdelávacej politiky. Vytvárajú tak medzinárodnú platformu pre odborníkov v oblasti vzdelávania, ktorí chcú spoločne hľadať reformné nástroje a posúvať nové myšlienky vo verejnej diskusii o vzdelávaní na Slovensku.
Verejná komisia bude na Slovensko pozývať medzinárodných expertov na vzdelávanie, ktorí okrem prednášky a diskusie pre verejnosť budú tiež konzultovať v spolupráci so slovenskými expertami v rámci pracovných skupín na workshopoch (účasť na workshopoch je možná na základe pozvánkyod organizátorov).
Realizované podujatia:
17. január 2013
Prednáška: Leo Pahkin: Financovanie vzdelávania vo Fínsku
18. január 2013
27. marec 2013
Prednáška: Josef Widmer: Duálny systém odborného vzdelávania vo Švajčiarsku
28. marec 2013
27. máj 2014
Prednáška: Daniel Sobel: Ako školský systém v Anglicku reaguje na individuálne potreby detí
28. máj 2014
11. október 2017
12. október 2017
28. máj 2018
Prednáška: Mart Laidmets: Dobrá škola za rohom – ako to dosiahnuť?
29. máj 2018
8. november 2018
Prednáška: Arnošt Veselý: Reforma školstva zhora či zmena škôl zdola?
9. november 2018
5. september 2019
6. september 2019
Blog:
etrend.sk: Verejná komisia
Projekty pre reformu
28.8.2017, Projekty pre reformu
Posilnenie hlasu verejnosti vo vzdelávaní
1.7.2016, Projekty pre reformu
Za inklúziu a rovnosť vo vzdelávaní
15.10.2014, Projekty pre reformu
Štartujeme kampaň CHCEME VEDIEŤ VIAC
31.1.2014, Zuzana Zimenová, Projekty pre reformu
Verejná komisia pre reformu vzdelávacej politiky
9.1.2013, Projekty pre reformu
Kurikulárna transformácia vzdelávania na 8-ročných gymnáziách
5.5.2008, Projekty pre reformu
Vzdelávací program pre učiteľov so zameraním na reformu vzdelávania
16.11.2007, Projekty pre reformu
25.10.2007, Projekty pre reformu
Rozvoj životných zručností a kľúčových kompetencií detí a mládeže
1.8.2007, Projekty pre reformu
23.2.2007, Projekty pre reformu
Model hodnotenia kvality školy
29.1.2007, Projekty pre reformu





Mnohé základné školy na Slovensku dnes nedostávajú dostatočnú podporu, aby sa mohli zlepšovať. Projekt Školy pre všetkých to chce zmeniť a poskytnúť školám komplexné a flexibilné služby, ktoré im umožnia napredovať v oblastiach, ktoré si sami vyberú.
Naše aktivity v súvislosti s Posilňovaním hlasu verejnosti vo vzdelávaní sme v rámci kampane Chceme vedieť viac v období október 2015 až jún 2016 mohli realizovať aj vďaka grantu Foundation Open Society Institute a podpore poskytnutej v rámci Education Support Program of Open Society Foundations.
Cieľom projektu je identifikovať problémy, s ktorými sa stretávajú žiaci, ich rodičia a učitelia v procese integrácie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami či zdravotným znevýhodnením a navrhnúť riešenia.
Občianske združenie Nové školstvo sa snaží oživiť verejnú diskusiu o našom školstve kampaňou CHCEME VEDIEŤ VIAC o budúcnosti vzdelávania.
TREND Holding v rámci projektu CSR TRENDY v spolupráci s portálom Nové školstvo a s finančnou podporou spoločnosti Orange zakladajú Verejnú komisiu pre reformu vzdelávacej politiky.
Projekt Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity sa zaoberá transformáciou systému stredoškolského vzdelávania, pričom špecificky sa zameriava na 8-ročné gymnáziá...
Otvárame pilotný vzdelávací tréningový program Vzdelávanie pre život, určený pre učiteľov základných škôl z Trnavského, Nitrianskeho a Trenčianskeho kraja...
Projekt nadväzuje na snahu Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika formulovať strategické zámery reformy vzdelávania, ktorých konkrétna podoba sa odráža v návrhu nového školského zákona, zverejneného vo februári 2006...
Cieľom projektu je prispieť k rozvoju životných zručností and kľúčových kompetencií a podporovať integráciu inovačných programov, ktoré boli doteraz vnímané ako okrajové, do stredného prúdu vzdelávacieho systému...
Projekt je zameraný na proces hodnotenia kvality základných a stredných škôl z pohľadu hlavných aktérov školskej komunity – učiteľov, rodičov a žiakov. Zámerom je ponúknuť im jednoduchý, univerzálne využiteľný a efektívny nástroj na zisťovanie ich spokojnosti s kvalitou výchovno-vzdelávacieho procesu na školách v rámci celého územia Slovenska...
Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) realizuje projekt, ktorého cieľom je priniesť do vzdelávania na strednej škole novú kvalitu...