Zakladám start-up

18.5.2016 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

Hoci už riadim jednu firmu, jednu neziskovku a jeden časopis, v týchto dňoch horúčkovito pripravujem založenie novej firmy. Vlastne, ako sa dnes moderne hovorí, start-upu. (Normálne ľutujem, že keď som pred 22 rokmi zakladal EXAM, išlo iba o obyčajnú začínajúcu firmu, pretože start-up vtedy ešte nebol vynájdený.) Môj nový start-up sa bude volať Osvienčim tours, s. r. o. Ako už názov napovedá, bude to cestovná kancelária s jedinou destináciou a jedinou cieľovou skupinou – školami. Napriek tomu o zákazníkov určite nebude mať núdzu. Naši osvietení politici sa totiž chystajú prikázať všetkým školám povinné exkurzie do Osvienčimu. Nuž, takú príležitosť si správny podnikateľ nemôže nechať ujsť.


Vďaka mojim službám to bude pre školy jednoduché ako facka. Na určený termín im zabezpečím dopravu, ubytovanie, stravovanie, slovenského sprievodcu a dokonca aj pracovné listy pre žiakov s rôznymi tvorivými úlohami. A po návrate dostanú ako bonus ešte aj test, pomocou ktorého si budú môcť overiť, čo všetko sa žiaci naučili a o koľko klesli ich extrémistické sklony. Prosto – dodávka na kľúč. Cena primeraná, spokojnosť zaručená.


A teraz vážne. Návrh povinných exkurzií do Osvienčimu v sebe priam učebnicovo stelesňuje všetky neduhy, ktorými sa dlhodobo vyznačuje riadenie nášho školstva. Tak si to postupne preberme.


Je to typická ukážka mikromanaž­mentu. Na úrovni vlády, parlamentu či ministerstva školstva sa majú riešiť iba všeobecné pravidlá a princípy a celkové smerovanie jednotlivých rezortov. Decízna sféra tu na­ozaj nie je na to, aby posielala školám recepty a zostavovala im plány exkurzií.


Je to tiež smutná ukážka nedôvery v našich učiteľov. Tí sú zrejme úplne bezradní, nevidia, čo sa v spoločnosti deje, netušia, čo by mali robiť a bez metodického usmernenia od volených zástupcov ľudu by sa určite iba nečinne prizerali, ako im mládež hnedne pred očami.


No a do tretice, je to tiež ukážka úplne kontraproduktívnej unifikácie. Existujú desiatky rozličných spôsobov, ako by jednotlivé školy a učitelia mohli pristúpiť k prevencii extrémizmu, pričom by vedeli zohľadniť svoje rôzne špecifiká (polohu, zloženie učiteľského zboru, záujmy detí atď.) Takže my urobíme čo? Všetkým školám záväzne predpíšeme jednotný, jediný správny postup.


Nejdem sa viac rozčuľovať. Radšej vám zacitujem z čerstvého programového vyhlásenia vlády: „Vláda posilní decentralizáciu školstva v oblasti rozhodovania riaditeľov škôl o obsahu, metódach a formách, akými budú plniť stanovené ciele vzdelávania.“ Ešte že tak.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola