Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017 | Vladimír Burjan | Dobrá škola
6. decembra o trištvrte na dvanásť mi začal neodbytne vyzváňať mobil. Hoci som práve šoféroval a hovory z neznámych čísel neprijímam, vedel som presne, o čo ide. O jedenástej sa totiž konala tlačová konferencia, na ktorej boli zverejnené prvé výsledky medzinárodného testovania PISA 2015. Novinári rýchlo hľadali niekoho, kto by tie smutné čísla okomentoval a dal do kontextu. V nadchádzajúcich dňoch som sa k nim vyjadril vo viacerých médiách, téma je však taká dôležitá, že sa jej nechcem vyhnúť ani na stránkach DOBREJ ŠKOLY.
Predovšetkým chcem vysvetliť, že nie je celkom zrejmé, či sa vedomosti našich žiakov oproti roku 2012 skutočne zhoršili. Systém hodnotenia je totiž nastavený tak, že skóre 500 sa pridelí žiakom s celosvetovo priemerným výsledkom. Pokiaľ naši žiaci napíšu testy presne rovnako ako pred troma rokmi, ale ostatní žiaci ich napíšu lepšie ako minule, skóre našich žiakov sa zníži. Výkon našich žiakov sa teda nemusel zhoršiť v absolútnom meradle, určite sa však zhoršil v porovnaní s ostatnými krajinami. Môže to byť spôsobené aj tým, že do PISA sa zapája čoraz viac ázijských krajín a regiónov, ktorých žiaci dosahujú vynikajúce výsledky, čím zvyšujú úroveň potrebnú na dosiahnutie priemerného skóre 500.
Isté však je, že sa neslávne výsledky našich žiakov od roku 2012 nezlepšili. Nikto súdny tým však nemôže byť prekvapený. Za posledné roky sa totiž v slovenskom školstve neudialo nič, čo by mohlo viesť k zlepšeniu matematickej, prírodovednej alebo čitateľskej gramotnosti našich 15-ročných. Skôr naopak. Poliaci sa odvážili urobiť viaceré celkom odvážne zmeny, Česi investujú do vzdelávania viac ako my, maďarské školstvo bolo tradične o čosi lepšie ako naše. Takže posledná priečka v rámci V4 logicky patrí krajine, ktorá svoje školstvo mizerne financuje, chaoticky riadi a takmer nereformuje.
Ak nemáte čas čítať podrobnú správu, tu je vysvedčenie nášho školstva v kocke: naši žiaci nedosahujú v rámci OECD ani priemernú úroveň.
Máme iba minimum žiakov v šiestej (najvyššej) úrovni výkonu, pričom ich počet klesá. Máme priveľa žiakov v prvej (najnižšej) úrovni a ich počet narastá. Máme málo efektívne 8-ročné gymnáziá, slabú sociálnu mobilitu a naše deti majú školu menej rady ako inde vo svete. Inak všetko v pohode.
Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.
Dobrá škola
Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Nepleťme tie peniaze do všetkého
3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?
13.2.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.12.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu
14.10.2016, Dobrá škola
10.10.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.9.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.6.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.5.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.4.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
14.3.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.2.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
11.1.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem, či sme mohli byť ďalej
3.12.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu
9.10.2015, Lenka Kunová, Dobrá škola
Keď politici počúvajú, treba hovoriť
9.10.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Priveľa práva nás postupne zadusí
19.9.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
4.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.3.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.2.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac
16.1.2015, Dobrá škola
Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany
14.1.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej
30.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
11.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
3.10.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Šiesty ročník, štvrtý minister
10.9.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?
7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole
2.5.2014, Dobrá škola
Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Učiteľov musí byť vidieť a počuť
28.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zmena je možná, no nádeje plané
4.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
23.1.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
29.11.2013, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
27.11.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
30.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.9.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Po rokoch opäť v školskej lavici
3.6.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom
23.4.2013, Dobrá škola
5.4.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zemeguľa je vaša, držíme palce!
5.3.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
1.2.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou
9.1.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola