Chutný zákusok s pár kamienkami

3.4.2014 | Vladimír Burjan | Dobrá škola

Uplynulý víkend sme s kolegami strávili na celoslovenskej učiteľskej konferencii Učíme pre život 2014. Bola to už moja šiesta a rád priznávam, že stretnutia v Poprade sú pre mňa vždy jedným z vrcholov sezóny.


Vidieť viac ako 250 nadšených učiteľov na jednom mieste je pri stave nášho školstva porovnateľné s pozorovaním letky lietajúcich tanierov. Ale aj na takejto skvelej akcii občas vypláva na povrch, že na školu a na vzdelávanie sa pozeráme rozličnou optikou a že celonárodný konsenzus v týchto otázkach je čírou utópiou.


Prvý moment stretu nastal hneď v prvý deň. Na konci jednej z prednášok si vzal slovo istý riaditeľ základnej školy. Namiesto položenia otázky však obvinil rečníka, že sa podieľal na „veľkej sabotáži spáchanej na slovenskom školstve“. Tou sabotážou bolo myslené uvoľnenie štátneho vzdelávacieho programu, umožnenie presúvania učiva medzi ročníkmi a vytvárania nových predmetov podľa možností a záujmu školy. To, čo mnohí vnímajú ako významnú a potrebnú slobodu umožňujúcu školám kvalitne fungovať, vnímajú iní ako nechcenú komplikáciu, chaos či dokonca ako ohrozenie fungovania systému. Akoby niečo mohlo ohroziť fungovanie nefungujúceho systému.


Druhýkrát mi po chrbte prebehli zimomriavky v závere konferencie. Po jednom vystúpení sme diskutovali o problematike vízie, misie a smerovania jednotlivých škôl. Opäť sa prihlásil riaditeľ istej základnej školy a povedal, že chápe diskusiu o misii stredných, prípadne súkromných škôl, ale nerozumie, ako by sa to mohlo týkať štátnych základných škôl, ktoré majú víziu, misiu, ciele a metódy jasne dané jednotným štátnym vzdelávacím programom. U nich predsa nie je žiadny priestor a ani žiadna potreba individuálneho odlíšenia jednej školy od druhej.


V tej chvíli sme si nemohli byť s tým pánom myšlienkovo vzdialenejší. Napriek tomu oceňujem, že dobrovoľne obetoval víkend premýšľaniu a rozprávaniu sa o škole. Stovky iných riaditeľov škôl to totiž neurobili a ani nikdy neurobia. Mnohí z totálnej vyhorenosti a apatie, iní preto, lebo sa považujú za ťažkých profesionálov, ktorí po dvadsiatich rokoch na riaditeľskej stoličke už vedia o školstve všetko.


Tak či onak, my, ktorí vieme, že ešte mnohé nevieme, ale baví nás spoločne hľadať, sa opäť vidíme na Učíme pre život 2015.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.

Dobrá škola

Nie som čarodejník, naozaj nie

Pre niekoho peklo, pre niekoho raj

Nepleťme tie peniaze do všetkého

Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti

Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?

Čísla hovoria jasne – svet nám uteká

Nie je za čím banovať

Únava z blúdenia

Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu

Ako sa píše vízia

Radšej pomalšie, ale správne

Prečo som to urobil

Zakladám start-up

Môže za to škola?

Máme byť radi, keď OECD radí?

Vládnutie podľa PR-manuálov

Natieranie na ružovo nepomôže

Neviem, či sme mohli byť ďalej

Neviem ho definovať, ale spoznám ho

Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu

Keď politici počúvajú, treba hovoriť

Priveľa práva nás postupne zadusí

Diskusie treba, aj keď nič neriešia

Systém alebo panáčikovia?

Omnia sponte fluant...

Daň z pridanej slobody

Nie sme škodliví natierači

Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac

Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany

Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej

Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac

Moja revolúcia

O nemocniciach a školách

Šiesty ročník, štvrtý minister

Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole

Chutný zákusok s pár kamienkami

Učiteľov musí byť vidieť a počuť

Človeče, zapoj sa!

Zmena je možná, no nádeje plané

Neo-PISA-teľná povrchnosť

Deťom chýba pomocná ruka

Stále niečo nové

Stretol som skutočného guru

Merajme, ale s mierou

O kamienkoch a knihách

Po rokoch opäť v školskej lavici

V Testovaní 9 sa podvádza!

Oceňujeme, že ste nás ocenili

Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom

Ignorovať najlepších je hlúpe

Zemeguľa je vaša, držíme palce!

Čo z toho vyplýva pre školu?

Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou

Nové školstvo a Dobrá škola