Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017 | Vladimír Burjan | Dobrá škola
V apríli 2016 som tu uvažoval o tom, do akej miery môže za prekvapujúce výsledky volieb nedobrý stav nášho školstva. Po necelom roku sa táto téma v miernej obmene stala opäť aktuálnou. Bezprostredným podnetom bolo rozhodnutie ministerstva školstva pridať hodinu dejepisu vo vyšších ročníkoch ZŠ, a to s odôvodnením, že ide o opatrenie proti narastajúcemu extrémizmu v spoločnosti. Posun je len v tom, že ak bola pred rokom škola vnímaná ako spoluvinník istých nežiaducich spoločenských javov, dnes v nej chceme vidieť možný liek proti nim.
V tomto čísle nájdete dva výborné texty venované extrémizmu a pridanej hodine dejepisu. K múdrym slovám profesora Mistríka a Mariána Kičinka netreba veľa dodávať, preto iba stručne: rovnako ako oni považujem pridanie hodiny dejepisu za formálny a neúčinný krok. Dejepis mám veľmi rád a vôbec mi neprekáža, že mu bude v škole venovaných viac hodín. Prekáža mi, že to navrhla predmetová komisia pre dejepis, pretože tá sa má vyjadrovať k učivu predmetu, nie k jeho hodinovej dotácii. Prekáža mi motivácia tohto rozhodnutia – údajný boj proti nárastu extrémizmu. A prekáža mi, že sa od tej hodiny očakáva spoločenská zmena, ktorú nemôže priniesť.
Celá vec má však aj hlbší podtext. Prezrádza čosi o tom, ako sa pozeráme na školu, na jej zmysel a na jej schopnosť ovplyvňovať spoločnosť. Ak si odmyslíme ľudí, ktorí o týchto veciach nikdy hlbšie neuvažovali, tých niekoľko zvyšných možno rozdeliť na dve skupiny – pesimistov a optimistov. Pesimisti tvrdia, že škola je principiálne odsúdená byť iba zrkadlom spoločnosti so všetkými jej chybami a nedostatkami. Nedokáže sa ich zbaviť, kým sa ich nezbaví samotná spoločnosť. Podľa pesimistov nemôže existovať školstvo bez korupcie, ak je za bránami školy korupcia bežná. Nemôže fungovať škola založená na úcte k autoritám, ak v spoločnosti nik autority neuznáva. A nájdu sa aj pesimistickejší pesimisti, ktorí dokonca tvrdia, že škola skoro vždy zaostáva za spoločnosťou, pretože je konzervatívna a neflexibilná. Neodráža teda chyby a nedokonalosti dnešnej spoločnosti, ale tej včerajšej.
Našťastie je tu aj pár pedagogických optimistov, ktorí naopak veria v očistnú a obrodnú silu školy a výchovy. Práve vo vzdelávaní vidia mocný (ak nie jediný) spôsob, ako spoločnosť pozdvihnúť, prevychovať, zbaviť neduhov. Dnešná spoločnosť ničí životné prostredie, ale keď zavedieme do škôl environmentálnu výchovu, terajší žiaci sa v dospelosti budú k prírode správať inak. Dnešná spoločnosť je čoraz viac násilnícka a extrémistická, ale keď posilníme v školách dejepis, etickú výchovu a ďalšie predmety či témy, terajší žiaci sa v dospelosti budú k ostatným ľuďom správať inak.
A ako ste na tom vy? Ste vo vzťahu k obrodnej sile školy pesimisti alebo optimisti?
Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.
Dobrá škola
Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Nepleťme tie peniaze do všetkého
3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?
13.2.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.12.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu
14.10.2016, Dobrá škola
10.10.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.9.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.6.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.5.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.4.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
14.3.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.2.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
11.1.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem, či sme mohli byť ďalej
3.12.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu
9.10.2015, Lenka Kunová, Dobrá škola
Keď politici počúvajú, treba hovoriť
9.10.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Priveľa práva nás postupne zadusí
19.9.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
4.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.3.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.2.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac
16.1.2015, Dobrá škola
Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany
14.1.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej
30.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
11.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
3.10.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Šiesty ročník, štvrtý minister
10.9.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?
7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole
2.5.2014, Dobrá škola
Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Učiteľov musí byť vidieť a počuť
28.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zmena je možná, no nádeje plané
4.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
23.1.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
29.11.2013, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
27.11.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
30.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.9.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Po rokoch opäť v školskej lavici
3.6.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom
23.4.2013, Dobrá škola
5.4.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zemeguľa je vaša, držíme palce!
5.3.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
1.2.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou
9.1.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola