Čo z toho vyplýva pre školu?
1.2.2013 | Vladimír Burjan | Dobrá škola
Nedávno som si uvedomil, že trpím zvláštnou profesionálnou úchylkou. Keď sledujem televíziu, niečo čítam alebo niekoho počúvam, často si v duchu položím otázku: čo z toho (čo sa práve dozvedám) vyplýva pre školu? Pokúsim sa ilustrovať to na čerstvom príklade.
V uplynulých týždňoch žilo Česko voľbami prezidenta. V rámci predvolebnej kampane sa uskutočnilo množstvo rozhovorov medzi zástupcami médií a politikmi. Sledujúc tie diskusie som si uvedomil, že od politika či experta komentujúceho dianie sa automaticky očakáva, že má tieto vlastnosti:
1) vyzná sa v širokom spektre oblastí,
2) na všetko má jasný, vopred utvorený názor (nesmie povedať „neviem“),
3) všetko vidí čierno-bielo (je „za“ alebo „proti“),
4) všetko vie vysvetliť za 30 sekúnd a to tak, aby tomu diváci rozumeli,
5) na každý problém má jasné riešenie (nesmie povedať „nedá sa“),
6) každé svoje tvrdenie vie doložiť číslami,
7) nikdy nemení svoje názory,
8) s politickými protivníkmi zásadne v ničom nesúhlasí.
Takéto požiadavky médií na politikov a expertov mi pripadajú nesprávne, dokonca škodlivé. Logicky som si preto položil obligátnu otázku: čo z toho vyplýva pre školu? Vychádza mi to tak, že by sme mali žiakom vštepovať nasledujúce princípy:
1) Dnes nie je v silách žiadneho človeka vyznať sa hlbšie v mnohých oblastiach. Nie je to hanba a netreba to skrývať a predstierať opak. Je normálne radiť sa s inými ľuďmi.
2) Utvoriť si názor na nejaký problém môže byť náročné a môže to trvať dlho. Preto nie je hanbou povedať „neviem“. Je to múdrejšie ako snažiť sa vždy odpovedať, aj keď len povrchným táraním.
3) V živote skoro nič nie je čierno-biele. Nemali by sme sa nechať nikým tlačiť do vyhranených stanovísk.
4) Mnohé problémy a veci v živote sú naozaj zložité a nemožno ich vysvetliť za 30 sekúnd. Proste nemožno. Médiá sa s tým musia zmieriť, resp. poskytnúť väčší priestor.
5) Dnes sa nenosí povedať „nedá sa“, ale kŕčovitý optimizmus amerického typu tiež nie je riešením, iba sa tak tvári.
6) Nie všetko sa dá doložiť číslami. Máme predsa aj životné skúsenosti, intuíciu...
7) Len hlupák a tvrdohlavec nezmenia názor, keď sa dozvedia nové skutočnosti.
8) Názory a návrhy politických protivníkov treba posudzovať každý osobitne a nie je nič zlé na tom s nimi v niektorých prípadoch súhlasiť.
Skúste si aj vy občas položiť otázku: čo z toho vyplýva pre školu? Často vedie k zaujímavým úvahám.
Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.
Dobrá škola
Nie som čarodejník, naozaj nie
30.6.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre niekoho peklo, pre niekoho raj
30.5.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Nepleťme tie peniaze do všetkého
3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Korupcia? Pridajme hodinu čestnosti
8.3.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pre iných bežné veci, pre nás sci-fi?
13.2.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čísla hovoria jasne – svet nám uteká
4.1.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.12.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Peter Dráľ: Treba odmeňovať iba kvalitu
14.10.2016, Dobrá škola
10.10.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.9.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.6.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.5.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
20.4.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
14.3.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.2.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
11.1.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem, či sme mohli byť ďalej
3.12.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Neviem ho definovať, ale spoznám ho
5.11.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zuzana Zimenová: Nepotrebujeme ďalšiu reformu
9.10.2015, Lenka Kunová, Dobrá škola
Keď politici počúvajú, treba hovoriť
9.10.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Priveľa práva nás postupne zadusí
19.9.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Diskusie treba, aj keď nič neriešia
9.6.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
15.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
4.5.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.3.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
18.2.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Výroky účastníkov workshopov kampane Chceme vedieť viac
16.1.2015, Dobrá škola
Nie je nič dôležitejšie ako záujmy vlastnej strany
14.1.2015, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Wikipédia vie čoraz viac, ľudia čoraz menej
30.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Čo sme sa dozvedeli v kampani Chceme vedieť viac
17.11.2014, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
11.11.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
3.10.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Šiesty ročník, štvrtý minister
10.9.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne
8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?
7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Pozvánka na konferenciu: Cesty k dobrej škole
2.5.2014, Dobrá škola
Chutný zákusok s pár kamienkami
3.4.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Učiteľov musí byť vidieť a počuť
28.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zmena je možná, no nádeje plané
4.2.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
23.1.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola
29.11.2013, Zuzana Zimenová, Dobrá škola
27.11.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
30.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.10.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
2.9.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Po rokoch opäť v školskej lavici
3.6.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
13.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
8.5.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Anna Chlupíková: Dôverujem svojim učiteľom
23.4.2013, Dobrá škola
5.4.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Zemeguľa je vaša, držíme palce!
5.3.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
1.2.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola
Krátkozrakosť hraničiaca so slepotou
9.1.2013, Vladimír Burjan, Dobrá škola