Dve otázky pre
19.3.2013 | Admin | TREND
Michala Rehúša,
výskumníka Centra pedagogického výskumu na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave
Realizujú študenti pedagogických fakúlt v rámci štúdia aj pedagogický výskum?
Rovnako ako inde aj študenti pedagogických fakúlt musia v rámci svojich bakalárskych a diplomových prác realizovať výskum. Najaktívnejší z nich sa zúčastňujú Študentskej vedeckej, odbornej a umeleckej činnosti. Hlbšie zapojenie do výskumu pracoviska je však zväčša výsadou doktorandov. Za zásadný problém považujem nízku pozornosť, ktorá sa venuje metodológii a nástrojom na realizáciu výskumu pre potreby vlastného vyučovania, napr. akčnému výskumu.
Čo objektívne vieme o absolventoch z hľadiska ich motivácie a reálneho uplatnenia v odbore?
Podľa údajov agentúry ARRA sa podiel nezamestnaných absolventov zo všetkých absolventov v roku 2011 v prípade väčšiny pedagogických fakúlt pohyboval v rozmedzí 3 – 5 %. Podľa portálu iEDU bola k 31. 10. 2010 nezamestnanosť absolventov vysokých škôl v odbore učiteľstvo 3 %. Tieto údaje však nevypovedajú o tom, či absolventi pracujú v odbore. Z údajov Štátnej školskej inšpekcie vieme, že v školskom roku 2011/2012 boli na základných školách bez kvalifikácie odučené najmä predmety ako informatická výchova, prvý cudzí jazyk, občianska náuka, technická výchova, hudobná výchova atď. To okrem iného potvrdzuje, že najmä absolventi učiteľstva cudzích jazykov majú nižšiu motiváciu pracovať v školstve. Situáciu dokresľujú aj údaje spoločnosti Trexima o podiele zamestnancov nad 50 rokov, ktorý je v prípade učiteľov všeobecnovzdelávacích predmetov až 41,74 %. Spomenuté problémy sú spôsobené nízkou atraktivitou pedagogickej profesie, na čo však majú pedagogické fakulty len minimálny dosah.
Minirozhovor bol pôvodne uverejnený v týždenníku TREND.
TREND
Reforma školstva po druhé. Verejnosť môže posielať ministrovi pripomienky
16.3.2017, Tomáš Nejedlý, TREND
Toto sú mýty o školstve, ktoré brzdia reformy
10.11.2016, Zuzana Petková, TREND
Návrhy na zmeny vo vzdelávaní ponúkajú aj alternatívy
15.10.2016, TREND
12.1.2016, Zuzana Petková, TREND
Branislav Gröhling: Každý v školstve robí len vízie a vlastne sa nič nedeje
21.10.2015, Jozef Tvardzík, TREND
15.9.2015, Zuzana Petková, TREND
11.6.2015, Zuzana Devera a Mária Hunková, TREND
Ostrovský: Trpíme kultúrou, že je nutná len vysoká škola
10.6.2015, Jozef Tvardzík, TREND
15.5.2015, TREND
Dôležité nie je sa matematiku nabifľovať, ale získať kultúru myslenia
27.1.2015, Jozef Tvardzík, TREND
Školstvo v roku 2015: Smrť krasopisu a drilovania? U nás to nehrozí
13.1.2015, Zuzana Petková, TREND
Peter Pellegrini: Som nervózny: mám málo času
16.11.2014, Zuzana Petková, TREND
Aký je plat bežného učiteľa na Slovensku v porovnaní s Európou?
16.10.2014, Jozef Tvardzík, TREND
Daniel Sobel: Prečo sa rómskym deťom darí lepšie v Londýne ako na Slovensku
4.7.2014, Zuzana Petková, TREND
3.7.2014, Zuzana Petková, TREND
Ako učiť, aby v triede nelietali mokré špongie
17.6.2014, Zuzana Petková, TREND
Radšej doma ako v štátnej škole. Ako funguje domáce vzdelávanie?
9.6.2014, Jozef Tvardzík, TREND
Koniec teroru: Ako naozaj zlepšiť vzdelávanie našich detí
20.5.2014, Zuzana Petková, TREND
10.5.2014, Zuzana Petková, TREND
Tajomstvo úspešných: Žiadna genetika, ale superprísni učitelia
24.3.2014, Jozef Tvardzík, TREND
Krista Kiuru: Školy viac napredujú, ak vtiahnu rodičov
13.2.2014, Zuzana Petková, TREND
TREND barometer k výsledkom PISA
22.1.2014, TREND
3.11.2013, Marián Leško, TREND
Pozvánka na TREND CSR Forum: Aké zmeny urobiť v školstve?
28.10.2013, TREND
11.10.2013, Pavel Sibyla, TREND
Inšpektor-agent naložil D. Čaplovičovi na plecia ďalší problém: etiku...
Čaplovič: milí študenti, strčte si ten Cambridge niekam
18.6.2013, Pavel Sibyla, TREND
Školy majú prestať s uznávaním jazykového certifikátu ako náhrady za maturitu...
30.5.2013, Pavel Sibyla, TREND
Trochu iná správa o stave školstva
3.4.2013, Pavel Sibyla, TREND
Obnovené vydávanie Učiteľských novín vrátilo do hry staré firmy...
19.3.2013, TREND
19.2.2013, TREND
Leo Pahkin: Kedy Fíni myslia na červenú čiaru
12.2.2013, Pavel Sibyla, TREND
30.1.2013, Pavel Sibyla, TREND