Súkromné školy ako terč

10.5.2014 | Zuzana Petková | TREND

Keď nežná revolúcia umožnila slobodu vzdelávania, zdvihli sa v 90. rokoch skupinky učiteľov nespokojných s pomermi na štátnych školách a začali na zelenej lúke budovať súkromné. Cez občianske združenia a neziskové organizácie.


Slovensko sa tým odlíšilo od etablovaných demokracií, kde fungoval trh vo vzdelávaní už dlho a súkromné školy dotovali bohatí a vplyvní podnikatelia. Preto bolo na Slovensku spočiatku prirodzené, že štát súkromné školy podporoval.


Od vzniku prvého súkromného gymnázia v Bratislave však uplynulo 23 rokov. TREND sa pokúsil zistiť, či je stále dôvod, aby štát posielal peniaze súkromným zriaďovateľom škôl, a aká je kvalita ich vzdelávania.


Agenda Smeru

Z ministerstva školstva prenikli návrhy zákona, ktorý obmedzuje príspevky súkromným školám. Jeden z týchto návrhov, hoci zrejme iba pracovný, má k dispozícii aj redakcia. V ňom sa síce hovorí o zámere, ale nie o konkrétnych percentách, o ktoré chce minister Dušan Čaplovič ukrátiť súkromné školy. Saskia Repčíková, šéfka asociácie, ktorá ich združuje, už vie, o akých číslach ministerskí analytici uvažujú.


Štátne, súkromné a cirkevné školy sú v súčasnosti financované rovnako. Cez takzvané normatívy. Ide o príspevok na študenta. V prípade žiaka základnej školy je to suma 1 359 eur ročne, na stredoškoláka ide od 1 729 do 3 011 eur podľa odboru a na gymnazistu 1 546 eur.


S. Repčíková tvrdí, že úradníci už učiteľom vysvetľujú chystané pravidlá, podľa ktorých súkromným školám vezmú takmer tretinu z príspevku. „Kde tieto peniaze skončia, či ich rozdelia späť do systému, jasné nie je,“ hovorí. Asociácia odštartovala kampaň Za rovné školstvo, aby odvrátila plány ministerstva.


Celý článok bol pôvodne uverejnený na stránkach týždenníka TREND dňa 3. mája 2014 a nájdete ho tu.

TREND

Reforma školstva po druhé. Verejnosť môže posielať ministrovi pripomienky

Toto sú mýty o školstve, ktoré brzdia reformy

Návrhy na zmeny vo vzdelávaní ponúkajú aj alternatívy

Lepšie školy, lepší štát

Branislav Gröhling: Každý v školstve robí len vízie a vlastne sa nič nedeje

Pomalý štart školskej reformy

Smer drží školy v napätí

Ostrovský: Trpíme kultúrou, že je nutná len vysoká škola

Učiť sa, učiť sa nestačí

Dôležité nie je sa matematiku nabifľovať, ale získať kultúru myslenia

Školstvo v roku 2015: Smrť krasopisu a drilovania? U nás to nehrozí

Peter Pellegrini: Som nervózny: mám málo času

Aký je plat bežného učiteľa na Slovensku v porovnaní s Európou?

Daniel Sobel: Prečo sa rómskym deťom darí lepšie v Londýne ako na Slovensku

Čaplovičova normalizácia

Ako učiť, aby v triede nelietali mokré špongie

Radšej doma ako v štátnej škole. Ako funguje domáce vzdelávanie?

Koniec teroru: Ako naozaj zlepšiť vzdelávanie našich detí

Súkromné školy ako terč

Tajomstvo úspešných: Žiadna genetika, ale superprísni učitelia

Krista Kiuru: Školy viac napredujú, ak vtiahnu rodičov

TREND barometer k výsledkom PISA

Komu niet pomoci

Pozvánka na TREND CSR Forum: Aké zmeny urobiť v školstve?

Šibnutý inšpektor

Čaplovič: milí študenti, strčte si ten Cambridge niekam

Kolosálny nápad za miliardu

Trochu iná správa o stave školstva

Dve otázky pre

Dve otázky pre

Dve otázky pre

Dve otázky pre

Dve otázky pre

Leo Pahkin: Kedy Fíni myslia na červenú čiaru

Dve otázky pre

List vytiahnutý z koša

Nové školstvo a TREND