Učiť sa, učiť sa nestačí

15.5.2015 | Admin | TREND

Skutočnosť, že za tri roky sa na ministerstve školstva vymenili postupne traja ministri, takisto svedčí o tom, že ďalší kľúčový rezort z pohľadu ekonomiky a budúcnosti Slovenska nebol pre vládny kabinet top prioritou.


Od nástupu ministra Dušana Čaploviča chýbala jasná koncepcia a jedna línia, ktorou by sa rezort uberal. Aktuálne bolo preň vždy práve to, čo aj pre médiá. Systém sa opravoval čiastkovými zmenami, ale zásadne sa doteraz nezmenil. Okrem toho školy boli často vydané napospas svojvôli ministra školstva a jeho byrokratického aparátu. D. Čaplovič čelil kritike, že o zmenách vopred neinformuje a nediskutuje, ale rovno ich presadzuje novelami. Zväčša systémom pokus – omyl. Typickým príkladom je regulácia prijímania žiakov na stredné školy na základe priemeru, ktorú zrušil Ústavný súd SR. Jeho odchod preto nikoho nepobúril ani nenahneval. Práve naopak.


Je však škoda, že podobne ako v prípade zdravotníctva aj so školským rezortom si človek nespojí zásadné zmeny. Peter Pellegrini, ktorý sa sťahoval zo stoličky štátneho tajomníka ministerstva financií na najvyšší post v školstve, sa na novom mieste ohrial len niekoľko mesiacov. Sympatie učiteľov a odborníkov tak nestihol preniesť do praxe. Jeho nástupca Juraj Draxler má svojím pragmatickým prístupom a odbornosťou potenciál rezortu pomôcť. Otázne je len, koľko potrebných systémových zmien, ako je napríklad zavedenie duálneho vzdelávania počas nasledujúceho roka, ešte stihne zrealizovať. Nekvalitné základné školstvo či veľmi zlá situácia vo vysokom školstve, ktoré študentom napriek stráveným rokom a vynaloženým peniazom nezaručuje vedomosti potrebné na uplatnenie sa na trhu práce, sú body, ktoré bude musieť riešiť nová vláda.


Čítajte ďalej v článku Silná vláda slabé výsledky, ktorý bol uverejnený na stránkach týždenníka TREND dňa 14. mája 2015 a nájdete ho tu.

TREND

Reforma školstva po druhé. Verejnosť môže posielať ministrovi pripomienky

Toto sú mýty o školstve, ktoré brzdia reformy

Návrhy na zmeny vo vzdelávaní ponúkajú aj alternatívy

Lepšie školy, lepší štát

Branislav Gröhling: Každý v školstve robí len vízie a vlastne sa nič nedeje

Pomalý štart školskej reformy

Smer drží školy v napätí

Ostrovský: Trpíme kultúrou, že je nutná len vysoká škola

Učiť sa, učiť sa nestačí

Dôležité nie je sa matematiku nabifľovať, ale získať kultúru myslenia

Školstvo v roku 2015: Smrť krasopisu a drilovania? U nás to nehrozí

Peter Pellegrini: Som nervózny: mám málo času

Aký je plat bežného učiteľa na Slovensku v porovnaní s Európou?

Daniel Sobel: Prečo sa rómskym deťom darí lepšie v Londýne ako na Slovensku

Čaplovičova normalizácia

Ako učiť, aby v triede nelietali mokré špongie

Radšej doma ako v štátnej škole. Ako funguje domáce vzdelávanie?

Koniec teroru: Ako naozaj zlepšiť vzdelávanie našich detí

Súkromné školy ako terč

Tajomstvo úspešných: Žiadna genetika, ale superprísni učitelia

Krista Kiuru: Školy viac napredujú, ak vtiahnu rodičov

TREND barometer k výsledkom PISA

Komu niet pomoci

Pozvánka na TREND CSR Forum: Aké zmeny urobiť v školstve?

Šibnutý inšpektor

Čaplovič: milí študenti, strčte si ten Cambridge niekam

Kolosálny nápad za miliardu

Trochu iná správa o stave školstva

Dve otázky pre

Dve otázky pre

Dve otázky pre

Dve otázky pre

Dve otázky pre

Leo Pahkin: Kedy Fíni myslia na červenú čiaru

Dve otázky pre

List vytiahnutý z koša

Nové školstvo a TREND