Dve otázky pre
11.3.2013 | Admin | TREND
Hanu Dienerovú,
prednostku Mestského úradu v Trnave
Prečo používajú zriaďovatelia škôl 10 percent z normatívu určeného na mzdy učiteľov podľa vlastného uváženia a čo sa stane, ak o túto možnosť prídu?
Doteraz platný systém umožňoval zriaďovateľom použiť 10 percent normatívu na vyrovnanie rozdielov, ktoré vznikajú napr. v lokalitách, kde sú školy so špecializovanými triedami. Nižší počet žiakov v školách so špecializovanými triedami ich automaticky voči školám s plne obsadeným triedami finančne diskriminuje. Aj keď je potreba špecializovaného vzdelávania v danom území objektívne preukázaná. Ak o túto možnosť zriaďovatelia prídu, tak vlastne prichádzajú o časť svojej kompetencie, ktorá vyplýva zo situácie, že pozná miestne pomery a chce medzi školami vytvárať primerané a porovnateľné podmienky. Keď je finančná disciplína samozrejmosťou, nie je dôvod takýto „nástroj“ riadenia odobrať.
Aký je Váš názor na opätovné "poštátnenie" škôl, o ktorom sa začína uvažovať?
Verím, že hlavný dôvod, prečo sa školy dostali do samosprávnej pôsobnosti miest a obcí nespočíval len v tom, že mestá a obce budú investovať do budov a zariadení škôl, ktoré v správe štátu dlhodobo chátrali. Samosprávy od svojho vzniku preukázali, že cítia zodpovednosť za zverené kompetencie, miestni politici v priamej konfrontácii skladajú účty, navyše v prípade školstva určite nie marginálnej skupine obyvateľov, veď sú to tisíce žiakov, zamestnancov škôl aj rodičov. Systémový prístup, vzťah ku „svojim“ školám, znalosť miestnych podmienok a zodpovednosť za ich stav nikdy nemôžu nahradiť centrálne nástroje riadenia, akokoľvek dobre vymyslené.
Ak by sa uskutočnil korektný zber informácií o fungovaní školstva pod samosprávou, určite by sa preukázalo množstvo racionalizačných opatrení, všestranné zvyšovanie úrovne vzdelávania aj riadenia jednotlivých školských zariadení. Teda stav len veľmi ťažko porovnateľný so situáciou, v ktorej samosprávy školy prevzali od štátu v roku 2002.
Minirozhovor bol pôvodne uverejnený v týždenníku TREND.
TREND
Reforma školstva po druhé. Verejnosť môže posielať ministrovi pripomienky
16.3.2017, Tomáš Nejedlý, TREND
Toto sú mýty o školstve, ktoré brzdia reformy
10.11.2016, Zuzana Petková, TREND
Návrhy na zmeny vo vzdelávaní ponúkajú aj alternatívy
15.10.2016, TREND
12.1.2016, Zuzana Petková, TREND
Branislav Gröhling: Každý v školstve robí len vízie a vlastne sa nič nedeje
21.10.2015, Jozef Tvardzík, TREND
15.9.2015, Zuzana Petková, TREND
11.6.2015, Zuzana Devera a Mária Hunková, TREND
Ostrovský: Trpíme kultúrou, že je nutná len vysoká škola
10.6.2015, Jozef Tvardzík, TREND
15.5.2015, TREND
Dôležité nie je sa matematiku nabifľovať, ale získať kultúru myslenia
27.1.2015, Jozef Tvardzík, TREND
Školstvo v roku 2015: Smrť krasopisu a drilovania? U nás to nehrozí
13.1.2015, Zuzana Petková, TREND
Peter Pellegrini: Som nervózny: mám málo času
16.11.2014, Zuzana Petková, TREND
Aký je plat bežného učiteľa na Slovensku v porovnaní s Európou?
16.10.2014, Jozef Tvardzík, TREND
Daniel Sobel: Prečo sa rómskym deťom darí lepšie v Londýne ako na Slovensku
4.7.2014, Zuzana Petková, TREND
3.7.2014, Zuzana Petková, TREND
Ako učiť, aby v triede nelietali mokré špongie
17.6.2014, Zuzana Petková, TREND
Radšej doma ako v štátnej škole. Ako funguje domáce vzdelávanie?
9.6.2014, Jozef Tvardzík, TREND
Koniec teroru: Ako naozaj zlepšiť vzdelávanie našich detí
20.5.2014, Zuzana Petková, TREND
10.5.2014, Zuzana Petková, TREND
Tajomstvo úspešných: Žiadna genetika, ale superprísni učitelia
24.3.2014, Jozef Tvardzík, TREND
Krista Kiuru: Školy viac napredujú, ak vtiahnu rodičov
13.2.2014, Zuzana Petková, TREND
TREND barometer k výsledkom PISA
22.1.2014, TREND
3.11.2013, Marián Leško, TREND
Pozvánka na TREND CSR Forum: Aké zmeny urobiť v školstve?
28.10.2013, TREND
11.10.2013, Pavel Sibyla, TREND
Inšpektor-agent naložil D. Čaplovičovi na plecia ďalší problém: etiku...
Čaplovič: milí študenti, strčte si ten Cambridge niekam
18.6.2013, Pavel Sibyla, TREND
Školy majú prestať s uznávaním jazykového certifikátu ako náhrady za maturitu...
30.5.2013, Pavel Sibyla, TREND
Trochu iná správa o stave školstva
3.4.2013, Pavel Sibyla, TREND
Obnovené vydávanie Učiteľských novín vrátilo do hry staré firmy...
19.3.2013, TREND
19.2.2013, TREND
Leo Pahkin: Kedy Fíni myslia na červenú čiaru
12.2.2013, Pavel Sibyla, TREND
30.1.2013, Pavel Sibyla, TREND