Reforma školstva – pohľad z riaditeľne
11.2.2013 | Martin Kríž | .týždeň
Sériu kritických pohľadov na reformu školstva zakončujeme rozhovorom s dvoma riaditeľkami škôl. Zhodujú sa, že hlavnou slabinou reformy je nedostatočná podpora škôl pri jej zavádzaní. Nepanuje však zhoda, či má štát zmeny iba umožniť, alebo aj riadiť.
Priemer nie je dobrým kritériom
Rozhovor s Annou Chlupíkovou, riaditeľkou Základnej školy v Novákoch.
.je správne, že podľa školského zákona štát určuje iba rámce vzdelávania a učebné osnovy po ročníkoch si robia školy?
Podporujem myšlienku, že štát stanoví cieľ za vzdelávací stupeň a učiteľ vo svojej slobode a zodpovednosti dokáže ušiť vzdelávací postup čo najefektívnejšie na mieru svojho žiaka. Tak to predsa robí každý rodič pri výchove svojho dieťaťa. Doteraz reforma v mnohých školách spočívala v neefektívnom prepisovaní množstva dokumentov podľa požiadaviek nadriadených orgánov. To je však zlá cesta. Zmeniť filozofiu pohľadu na školu z inštitúcie, ktorá má deťom dať vedomosti, na inštitúciu, ktorá má rozvíjať ich zručnosti, schopnosti, sa dá len ponúknutím a využitím slobody zo strany učiteľa. Nechajme učiteľom priestor na vlastné učebné osnovy. Treba ich však na to pripraviť, dať im čas a ukázať im, ako je sloboda pre dobro žiaka využiteľná a ako je prepletená so zodpovednosťou. Nie je to jednoduché, chce to kvalitných, dobre ohodnotených profesionálov. Ale len takí by mali pracovať v našich školách.
.akú podporu by mali školy dostať v meniacich sa podmienkach vzdelávania, ktoré sprevádzajú prebiehajúcu reformu vzdelávania?
Nižší počet žiakov v triedach a dostupná okamžitá pomoc odborníkov pri problémoch dieťaťa je predpokladom pre individuálny prístup. Dajme učiteľom asistentov, vzdelávajme pedagógov efektívne v tom, čo potrebujú, a nie v tom, za čo sú najvyššie počty kreditov. To všetko si vyžaduje financie. Sú aj iné možnosti podpory: mediálna prezentácia príkladov dobrej praxe, výmena skúseností, účasť na konferenciách, zakladanie skupín inovatívnych škôl. Odbúrajme stres z kontrolnej činnosti nadriadených orgánov, zefektívnime manažovanie škôl smerom k autoevalvácii s cieľom ustavičného zlepšovania sa – to sú cesty, ktoré podporujú rast kvality školstva.
.ministerstvo zákonom určilo, že podmienkou prijatia žiaka na strednú školu s maturitou je dosiahnutie určitého priemeru známok v posledných ročníkoch základnej školy (pre gymnázium 2,0, pre odborné školy 2,75). Myslíte si, že to bude motivovať žiakov základnej školy k väčšej snahe? Zvýši sa tým kvalita žiakov na maturitných odboroch stredných škôl?
Napadajú mi slová J. A. Komenského – „Nebudete-li současně napravovat všechno, co vzájemně souvisí, nikdy se nedostanete kupředu.“ Podľa mňa priemer nie je vhodným kritériom z viacerých dôvodov – nepáči sa mi hodnotiaci systém klasifikáciou tak, ako je dnes nastavený. Ak si otvoríme vzdelávacie programy viacerých základných škôl, zistíme, že v jednej je napríklad trojka za test pri úspešnosti odpovedí v rozmedzí 75 – 50 percent, v inej škole 50 – 35 percent. To som spomenula len jedno kritérium hodnotenia.
.ďalej, ak žiakovi nejde jeden či dva predmety, môže byť v ostatných vynikajúci, avšak priemer to ovplyvní a už nemá šancu študovať maturitný odbor. Nie je to mrhanie talentom našich žiakov?
Ak sa nezníži počet stredných škôl všetkých typov primerane počtu absolventov základných škôl, ak nebudeme pri prijímacích pohovoroch zisťovať u budúcich stredoškolákov ich študijné predpoklady v danom odbore, nestanú sa tieto školy tým, čím mali byť podľa tohto návrhu.
Nepomáhajú nám
Rozhovor s Alenou Petákovou, riaditeľkou Základnej školy v Bratislave – Lamači.
.je správne, že podľa školského zákona štát určuje iba rámce vzdelávania a učebné osnovy po ročníkoch si robia školy?
Ak je v štátnych vzdelávacích programoch rozpísaný obsah učiva na celý stupeň vzdelávania a do ročníkov si ho musí rozpísať škola sama, môžu nastať problémy: pri prestupoch žiakov (napríklad piataci sa môžu učiť v každej škole niečo iné), pri tvorbe učebníc, pri ročníkových súťažiach, testoch... Základné školy by mali mať pomenované základné učivo na ročníky a mali by mať aj priestor na realizáciu vlastných programov v disponibilných hodinách.
.akú podporu by mali školy dostať v meniacich sa podmienkach vzdelávania, ktoré sprevádzajú prebiehajúcu reformu vzdelávania?
Všetci vidia výsledky najlepších zahraničných systémov, ale nik sa nepozrie na to, že učitelia v týchto systémoch majú veľa podporných materiálov, učebných pomôcok, rôznych špecialistov, lepšie postavenie v spoločnosti, vyššie platy... Aj u nás máme organizácie, ktoré by mali pomáhať školám, ale to nerobia. Metodicko-pedagogické centrum by malo organizovať otvorené hodiny s rozbormi a diskusiami o metodických postupoch, chýbajú metodické dni. Neexistujú cvičné školy pre budúcich učiteľov. Štátny pedagogický ústav by mal vypracovať veľa podporných materiálov, týkajúcich sa obsahového a výkonového štandardu, cieľov vzdelávania, plánov na jednotlivé hodiny, a to všetko pre jednotlivé ročníky. Mal by organizovať zasadania predmetových komisií a metodických združení na úrovni okresov, krajov a celonárodné. Národný ústav certifikovaných meraní by mal vypracovať nielen národné testy, ale aj testy pre jednotlivé predmety, jednotlivé ročníky. Štátna školská inšpekcia väčšinou kontroluje materiály, ale málo proces. Na konci kontroly väčšinou pomenuje chyby, ale nedáva metodické rady. Škola potrebuje práve tieto rady. Stále chýbajú učebnice. Prijali by sme aj jednu učebnicu na každý predmet, ktorá by bola riešená komplexne: s metodickou príručkou, pracovným zošitom, podpornými materiálmi na interaktívnu tabuľu, učebnými pomôckami k učebnici. Pritom mnoho z týchto vecí u nás fungovalo, ale sme ich zrušili.
.ministerstvo zákonom určilo, že podmienkou prijatia žiaka na strednú školu s maturitou je dosiahnutie určitého priemeru známok v posledných ročníkoch základnej školy (pre gymnázium 2,0, pre odborné školy 2,75). Myslíte si, že to bude motivovať žiakov základnej školy k väčšej snahe? Zvýši sa tým kvalita žiakov na maturitných odboroch stredných škôl?
Základné školy dlhodobo potrebujú nejaký nástroj, ktorý by motivoval žiakov k učeniu. Momentálne všetci deviataci vedia, že sa dostanú na tie školy, kde sa hlásia a nemusia pre to urobiť nič. Určite by pomohlo, keby pri prijímaní žiakov na stredné školy sa brala do úvahy kombinácia študijných výsledkov, umiestnenie v olympiádach, rôznych súťažiach počas štúdia na základnej škole a výsledkov z prijímacieho konania. Na gymnáziá by sa mali dostať len tí najlepší, lebo je to príprava na vysokú školu. Ak sa zvýši náročnosť prijímacích podmienok na gymnáziá a prijmú menej žiakov, určite to pozitívne ovplyvní kvalitu žiakov odborných škôl.
Rozhovory boli pôvodne uverejnené v týždenníku .týždeň dňa 4. februára 2013 a nájdete ich tu.
.týždeň
Peter Dráľ: Iba vyššie platy školstvo nezlepšia
10.12.2019, Martin Vančo, .týždeň
.pod lampou: Svet, ktorý zahodil vzdelanosť?
3.1.2017, .týždeň
Malo zmysel testovať deviatakov? /Polemika/
22.4.2016, Zuzana Zimenová a Vladimír Burjan, .týždeň
17.4.2016, Martin Mojžiš, .týždeň
1.2.2016, Vladimír Burjan, .týždeň
Pán premiér, čo máte prázdniny?
25.1.2016, Jana Ftáčnik Pastorková, .týždeň
18.11.2015, Juraj Smatana, .týždeň
Akreditácie – choroba alebo liek?
20.10.2015, Martin Mojžiš, .týždeň
18.9.2015, Pavel Brunovský, .týždeň
Marek Tesar: Ako sa učí na Novom Zélande
14.7.2015, Denisa Gdovinová, .týždeň
8.6.2015, Martin Mojžiš, .týždeň
12.5.2015, Juraj Smatana, .týždeň
1.4.2015, Renáta Králiková, .týždeň
Vysoké školy: Univerzity, absolventi, prax
31.3.2015, Martin Mojžiš, .týždeň
Vlado Burjan: Učenie potrebuje odluku od štátu
16.3.2015, Štefan Hríb, .týždeň
26.1.2015, Ivana Mrvová, .týždeň
Juraj Draxler: Každá strana má biznis pozadie
18.12.2014, Martin Mojžiš a Marek Vagovič, .týždeň
17.12.2014, Martin Mojžiš, .týždeň
Domáce vyučovanie zamrzlo na prvom stupni
16.12.2014, Denisa Gdovinová, .týždeň
11.11.2014, Vlado Crmoman, .týždeň
Budúcnosť našich detí nie je ružová
2.9.2014, Vlado Crmoman, .týždeň
5.8.2014, Martin Mojžiš, .týždeň
30.7.2014, Andrej Bán, .týždeň
11.7.2014, Martin Hanus a Eva Čobejová, .týždeň
18.6.2014, Renáta Králiková, .týždeň
21.5.2014, Martin Hanus a Eva Čobejová, .týždeň
Duch socializmu žije v našich školách
7.5.2014, Vlado Crmoman, .týždeň
Zuzana Zimenová: Chceme vedieť viac je obojsmerná informačná kampaň
22.4.2014, Martin Mojžiš, .týždeň
25.3.2014, Oto Žarnay, .týždeň
Čo je zrkadlom našej spoločnosti
18.2.2014, Vlado Crmoman, .týždeň
Aby nevznikla stratená generácia
25.11.2013, Miroslav Beblavý, .týždeň
18.11.2013, Juraj Kušnierik, .týždeň
7.10.2013, Vlado Crmoman, .týždeň
7.10.2013, Martin Mojžiš, .týždeň
19.8.2013, Alexander Tomský, .týždeň
Slovensko pôsobí tak, ako keby spalo
19.8.2013, Vlado Crmoman, .týždeň
8.7.2013, Michaela Farenzenová, .týždeň
Podpora učiteľa spojila Košice s Bratislavou
8.7.2013, Vlado Crmoman, .týždeň
Učitelia sa zobudili, čosi sa deje
25.6.2013, Eva Čobejová a Lukáš Krivošík, .týždeň
Kľúčom sú dobré verejné základné školy
24.6.2013, Zuzana Zimenová, .týždeň
17.6.2013, Oto Žarnay a Vladimír Crmoman, .týždeň
Učiteľ si vyrába pomôcky sám a kontroluje ministerstvo
13.6.2013, Braňo Kočan, .týždeň
Štrajk učiteľov, zrada a porážka
11.6.2013, Vlado Crmoman, .týždeň
7.5.2013, Mária Smreková, .týždeň
29.4.2013, Martin Mojžiš, .týždeň
22.4.2013, Vladimír Burjan, .týždeň
Školské testy – dobrý sluha, zlý pán
16.4.2013, Vladimír Burjan, .týždeň
Merať či nemerať vo vzdelávaní?
8.4.2013, Vladimír Burjan, .týždeň
Inšpekcia, byrokracia, a tak vôbec
4.4.2013, Martin Mojžiš, .týždeň
2.4.2013, Peter Paľaga, .týždeň
Načo je komu školská inšpekcia?
18.3.2013, Martin Mojžiš, .týždeň
Pedagogika videná očami biológie
18.2.2013, Ladislav Kováč, .týždeň
Reforma školstva – pohľad z riaditeľne
11.2.2013, Martin Kríž, .týždeň
1.2.2013, Martin Kríž, .týždeň
28.1.2013, .týždeň
18.1.2013, Martin Mojžiš, .týždeň