Krajina bez ideí?
8.6.2015 | Martin Mojžiš | .týždeň
Robert Fico predstavil ďalší sociálny balíček. Môžeme si o ňom myslieť všeličo, ale nachádzajú sa v ňom návrhy, ktoré sú pre ľavicovú stranu legitímne. Našou otázkou je, kam sa podel niekdajší potenciál pravicového prostredia zlepšovať Slovensko.
Zuzana Zimenová so skupinou ľudí okolo nej pripravovali školskú reformu počas druhej Dzurindovej vlády. Hoci vláda napokon dostala k dispozícii kompletnú reformu na kľúč, vinou pomalosti ministra Fronca sa do nej ani nepustila a bolo to najväčšie manko, ktoré po sebe reformne naladená vláda zanechala.
Paradoxne sa potom do reformy školstva pustil Ficov a Slotov minister školstva Mikolaj. Použil materiály pripravené pre Fronca a reformu naozaj zaviedol, ale bolo to, ako keby Kim Ir Sen zavádzal americkú ústavu. Pre Zuzanu Zimenovú zo smutnej mikolajovskej epizódy vyplynulo jedno dôležité poučenie – uvedomila si dôležitosť komplexnej prípravy reformy vrátane komunikačnej stratégie. V reakciách na Mikolajovu „deformu“ totiž videla, že odpor vyvolávajú aj zjavne pozitívne zmeny, akými bolo napríklad dvojúrovňové kurikulum predstavované štátnym a školskými vzdelávacími programami. Dnes preto robí Zimenová na dlhodobom projekte Chceme vedieť viac o budúcnosti vzdelávania na Slovensku, ktorého cieľom je mapovať predstavy verejnosti o školstve, aby sa prípadná rekonštrukcia pokazenej reformy diala bez zbytočných komunikačných chýb.
O nových víziách pre školstvo sa však teraz veľa hovorí aj v neformálnej skupine okolo šéfredaktora časopisu Dobrej školy Vlada Burjana. Táto partia ľudí pripravuje dokument pod pracovným názvom Moderná koncepcia vzdelávania. Začali ho pôvodne vytvárať na objednávku jednej z nových politických strán, no skupina sa neskôr rozhodla nepracovať len pre jednu stranu a mieni dať hotový dokument k dispozícii celej verejnosti. „Diskusie už len v takej úzkej skupine, ako je tá naša, ukazujú, že nejaký širší konsenzus dnes zrejme nebude možný,“ tvrdí Vlado Burjan. „Preto nemá význam pripravovať žiadnu presne nalinkovanú reformu. Skôr treba hľadať taký ideový a právny rámec pre budúce vzdelávanie, aby mohlo byť omnoho voľnejšie a variabilnejšie ako to dnešné.“ Burjan tvrdí, že priaznivým faktorom súčasného rozmýšľania o reforme vzdelávania je, že čoraz viac rodičov sa o túto tému začína zaujímať a čoraz viac rodičov prestáva byť ochotných pasívne prijímať to, čo im a ich deťom štát nadiktuje. „Treba si však uvedomiť, že istá kríza tradičného štátneho školského systému nie je špecificky slovenským problémom. Je pociťovaná v mnohých vyspelých krajinách a nikde si s ňou zatiaľ nevedia rady,“ dodáva Vlado Burjan.
Celý článok bol pôvodne uverejnený v týždenníku .týždeň dňa 1. júna 2015 a nájdete ho tu.
.týždeň
Peter Dráľ: Iba vyššie platy školstvo nezlepšia
10.12.2019, Martin Vančo, .týždeň
.pod lampou: Svet, ktorý zahodil vzdelanosť?
3.1.2017, .týždeň
Malo zmysel testovať deviatakov? /Polemika/
22.4.2016, Zuzana Zimenová a Vladimír Burjan, .týždeň
17.4.2016, Martin Mojžiš, .týždeň
1.2.2016, Vladimír Burjan, .týždeň
Pán premiér, čo máte prázdniny?
25.1.2016, Jana Ftáčnik Pastorková, .týždeň
18.11.2015, Juraj Smatana, .týždeň
Akreditácie – choroba alebo liek?
20.10.2015, Martin Mojžiš, .týždeň
18.9.2015, Pavel Brunovský, .týždeň
Marek Tesar: Ako sa učí na Novom Zélande
14.7.2015, Denisa Gdovinová, .týždeň
8.6.2015, Martin Mojžiš, .týždeň
12.5.2015, Juraj Smatana, .týždeň
1.4.2015, Renáta Králiková, .týždeň
Vysoké školy: Univerzity, absolventi, prax
31.3.2015, Martin Mojžiš, .týždeň
Vlado Burjan: Učenie potrebuje odluku od štátu
16.3.2015, Štefan Hríb, .týždeň
26.1.2015, Ivana Mrvová, .týždeň
Juraj Draxler: Každá strana má biznis pozadie
18.12.2014, Martin Mojžiš a Marek Vagovič, .týždeň
17.12.2014, Martin Mojžiš, .týždeň
Domáce vyučovanie zamrzlo na prvom stupni
16.12.2014, Denisa Gdovinová, .týždeň
11.11.2014, Vlado Crmoman, .týždeň
Budúcnosť našich detí nie je ružová
2.9.2014, Vlado Crmoman, .týždeň
5.8.2014, Martin Mojžiš, .týždeň
30.7.2014, Andrej Bán, .týždeň
11.7.2014, Martin Hanus a Eva Čobejová, .týždeň
18.6.2014, Renáta Králiková, .týždeň
21.5.2014, Martin Hanus a Eva Čobejová, .týždeň
Duch socializmu žije v našich školách
7.5.2014, Vlado Crmoman, .týždeň
Zuzana Zimenová: Chceme vedieť viac je obojsmerná informačná kampaň
22.4.2014, Martin Mojžiš, .týždeň
25.3.2014, Oto Žarnay, .týždeň
Čo je zrkadlom našej spoločnosti
18.2.2014, Vlado Crmoman, .týždeň
Aby nevznikla stratená generácia
25.11.2013, Miroslav Beblavý, .týždeň
18.11.2013, Juraj Kušnierik, .týždeň
7.10.2013, Vlado Crmoman, .týždeň
7.10.2013, Martin Mojžiš, .týždeň
19.8.2013, Alexander Tomský, .týždeň
Slovensko pôsobí tak, ako keby spalo
19.8.2013, Vlado Crmoman, .týždeň
8.7.2013, Michaela Farenzenová, .týždeň
Podpora učiteľa spojila Košice s Bratislavou
8.7.2013, Vlado Crmoman, .týždeň
Učitelia sa zobudili, čosi sa deje
25.6.2013, Eva Čobejová a Lukáš Krivošík, .týždeň
Kľúčom sú dobré verejné základné školy
24.6.2013, Zuzana Zimenová, .týždeň
17.6.2013, Oto Žarnay a Vladimír Crmoman, .týždeň
Učiteľ si vyrába pomôcky sám a kontroluje ministerstvo
13.6.2013, Braňo Kočan, .týždeň
Štrajk učiteľov, zrada a porážka
11.6.2013, Vlado Crmoman, .týždeň
7.5.2013, Mária Smreková, .týždeň
29.4.2013, Martin Mojžiš, .týždeň
22.4.2013, Vladimír Burjan, .týždeň
Školské testy – dobrý sluha, zlý pán
16.4.2013, Vladimír Burjan, .týždeň
Merať či nemerať vo vzdelávaní?
8.4.2013, Vladimír Burjan, .týždeň
Inšpekcia, byrokracia, a tak vôbec
4.4.2013, Martin Mojžiš, .týždeň
2.4.2013, Peter Paľaga, .týždeň
Načo je komu školská inšpekcia?
18.3.2013, Martin Mojžiš, .týždeň
Pedagogika videná očami biológie
18.2.2013, Ladislav Kováč, .týždeň
Reforma školstva – pohľad z riaditeľne
11.2.2013, Martin Kríž, .týždeň
1.2.2013, Martin Kríž, .týždeň
28.1.2013, .týždeň
18.1.2013, Martin Mojžiš, .týždeň