Dve otázky pre

5.3.2013 | Admin | TREND

Jána Gottweisa,
riaditeľa spoločnosti Applied Software Consultants (aSc)


Aký je rozdiel v podnikaní so školami vo svete a na Slovensku?

aSc má všade rovnaký model podnikania: žiadne granty a štátne programy, ale iba predaj zákazníkom. V zahraničí máme štandardnú sieť predajcov – pričom náš systém na rozvrhovanie vyučovania a triedna kniha sa aktuálne predáva v 145 krajinách. Všade sú špecifiká. V Rusku nevyhráte žiadnu súťaž, v Taliansku nepredáte jediný časový plán, no náš program majú napríklad všetky školy v Grécku. Na Slovensku je tiež značne rozšírený. Čo je všade rovnaké je málo peňazí pre školy. To znamená, že nečakáme ďalšiu krízu – naši zákazníci už chudobnejší nebudú.


Čo považujete za prekážku a čo za riešenie efektívnej debyrokratizácie škôl?

Bohužiaľ zbytočnej byrokracie na školách je z rôznych dôvodov stále veľmi veľa. Príčinou je nejednoznačná školská legislatíva, formálny spôsob kontroly škôl ale aj nedostatok sebavedomia škôl, ktoré síce prijímajú nové technológie, ale duplicitne a úplne nezmyselne vedú rovnaké dáta aj na papieri. Isto sa nájdu formuláre, ktoré sa spracovávajú i keď boli medzičasom nahradené inými. Slovensko je krajina, kde zákony a vyhlášky umožňujú viest pedagogickú dokumentáciu v elektronickej forme a kde všetky školy majú nainštalované informačné systémy školskej agendy, kde sa každý údaj (žiaci, učitelia, známky, dochádzka ...) zapíše iba raz. Bohužiaľ nie vždy sú využívané v plnej miere, pričom občas o nich nevie ani vedenie školy, takmer nič o tom netušia zriaďovatelia a celkom isto tejto problematike nerozumie vedenie rezortu. Možno by stálo za úvahu zakázať učiteľom vykazovať inú pracovnú aktivitu ako pedagogickú.


Minirozhovor bol pôvodne uverejnený v týždenníku TREND.

TREND

Reforma školstva po druhé. Verejnosť môže posielať ministrovi pripomienky

Toto sú mýty o školstve, ktoré brzdia reformy

Návrhy na zmeny vo vzdelávaní ponúkajú aj alternatívy

Lepšie školy, lepší štát

Branislav Gröhling: Každý v školstve robí len vízie a vlastne sa nič nedeje

Pomalý štart školskej reformy

Smer drží školy v napätí

Ostrovský: Trpíme kultúrou, že je nutná len vysoká škola

Učiť sa, učiť sa nestačí

Dôležité nie je sa matematiku nabifľovať, ale získať kultúru myslenia

Školstvo v roku 2015: Smrť krasopisu a drilovania? U nás to nehrozí

Peter Pellegrini: Som nervózny: mám málo času

Aký je plat bežného učiteľa na Slovensku v porovnaní s Európou?

Daniel Sobel: Prečo sa rómskym deťom darí lepšie v Londýne ako na Slovensku

Čaplovičova normalizácia

Ako učiť, aby v triede nelietali mokré špongie

Radšej doma ako v štátnej škole. Ako funguje domáce vzdelávanie?

Koniec teroru: Ako naozaj zlepšiť vzdelávanie našich detí

Súkromné školy ako terč

Tajomstvo úspešných: Žiadna genetika, ale superprísni učitelia

Krista Kiuru: Školy viac napredujú, ak vtiahnu rodičov

TREND barometer k výsledkom PISA

Komu niet pomoci

Pozvánka na TREND CSR Forum: Aké zmeny urobiť v školstve?

Šibnutý inšpektor

Čaplovič: milí študenti, strčte si ten Cambridge niekam

Kolosálny nápad za miliardu

Trochu iná správa o stave školstva

Dve otázky pre

Dve otázky pre

Dve otázky pre

Dve otázky pre

Dve otázky pre

Leo Pahkin: Kedy Fíni myslia na červenú čiaru

Dve otázky pre

List vytiahnutý z koša

Nové školstvo a TREND