Branislav Gröhling: Každý v školstve robí len vízie a vlastne sa nič nedeje
21.10.2015 | Jozef Tvardzík | TREND
Branislav Gröhling, majiteľ siete Štúdií krásy Pierot Exclusive, mal problémy s nájdením kvalitných ľudí na pracovnom trhu. Rozhodol sa, že v školstve, kde štát zlyháva, sa začne angažovať. Rozbehol projekt, v ktorom s odborníkmi z praxe aktívne chodí po školách a kuchárom, cukrárom alebo kaderníkom spoločne ukazujú najnovšie trendy v praxi.
Medzi riaditeľmi desiatok stredných odborných škôl sa preslávil projektom Education. Už 10 rokov na vlastné náklady vzdeláva kaderníkov, cukrárov, baristov a vizážistov, ktorí navštevujú tretí ročník stredných odborných škôl. Cieľom projektu je, aby profesionáli zo svojho odboru odovzdávali skúsenosti, tipy a najnovšie trendy z praxe mladým študentom.
Branislav Gröhling školský systém kritizuje, pretože vytvára zbytočnými víziami a nečinnosťou z mladých ľudí jednoliate krabice, ktoré sa nevedia zamestnať. Mnohým žiakom totiž školy nepovedia, ako sa môžu uplatniť. Nepovedia im, že musia variť len kuracie s kolienkami. Robiť zákazníčkam len trvalú a piecť len dobošky.
Pritom v systéme fungujú inštitúcie, zákony a najnovšie aj veľký projekt duálneho vzdelávania, ktorý by sa tomu mal venovať. Projekt zlyhal - kým pôvodne sa rátalo, že sa do neho zapojí aspoň 1 500 žiakov v prvom roku fungovania, k dnešnému dňu je s firmami uzavretých len niečo cez 400 učebných zmlúv. Prečo? Pretože školy dávajú od duálneho vzdelávania ruky preč a majú na to plné právo. Kde sa stala chyba a v akom stave je odborné školstvo dnes?
Prečo duálne vzdelávanie u nás zlyháva?
Vyrastal som na duálnom vzdelávaní, len vtedy sa to tak nenazývalo. V tom období boli školy s praxou naozaj prepojené. Myšlienka je to staronová, ale skvelá. Problémom Slovenska je skôr to, že sa stále inšpirujeme niekde v zahraničí, v tomto prípade v Nemecku alebo Rakúsku, ale tá situácia, prístup a štruktúra organizácií v týchto krajinách, je celkom odlišná ako u nás.
Kde je teda problém? Je to síce len prvý rok, ale v Nemecku to funguje, tak prečo u nás nie?
V Nemecku sú stavovské organizácie, v ktorých máte povinné členstvo, za ktoré musíte platiť, ale zároveň môžete za to aj niečo žiadať. A okrem iného je to aj získanie nových učňov a následne vyučených zamestnancov. Existuje tam stavovská česť. A člen stavovskej organizácie musí byť majstrom svojho remesla.
U nás to takto nie je. Sú prepožičané len určité kroky z nemeckého a rakúskeho systému, ktoré však nie je možné jednoducho preklopiť do slovenskej reality.
Trváte na tom, že zákon školy trestá? Je fakt, že niektoré školy sa sťažovali, že prišli projektom o peniaze na žiaka.
Nezmyselnosť nového zákona o odbornom vzdelávaní / duálnom vzdelávaní je v tom, že trestá školy, ktoré by sa mali do duálneho vzdelávania zapojiť. Jednoducho sa rozhodlo, že im znížia normatív na žiaka. U inštalatéra je to až 48 percent zníženia peňazí. A teraz sa spýtam, ak máte pokazený vodovodný kohútik, ako dlho čakáte na inštalatéra? Keď konečne príde, sme mu za to neskutočne vďační. A práve takýmto školám sa znížili normatívy a potom sa každý čuduje, že školám sa do projektu nechce.
Problém vidím aj v tom, že si pletieme duál s učebným odborom, ktorý sa však končí maturitou. Myslím, že trpíme v tomto prípade schizofréniou. Chceme mať vyučených pracovníkov, ale zároveň od všetkých chceme, aby mali maturitu. Som zvedavý, kedy budeme chcieť mať duál ukončený bakalárom alebo magisterským či inžinierskym titulom.
Celý rozhovor bol uverejnený na stránkach týždenníka TREND dňa 15. októbra 2015 a nájdete ho tu.
TREND
Reforma školstva po druhé. Verejnosť môže posielať ministrovi pripomienky
16.3.2017, Tomáš Nejedlý, TREND
Toto sú mýty o školstve, ktoré brzdia reformy
10.11.2016, Zuzana Petková, TREND
Návrhy na zmeny vo vzdelávaní ponúkajú aj alternatívy
15.10.2016, TREND
12.1.2016, Zuzana Petková, TREND
Branislav Gröhling: Každý v školstve robí len vízie a vlastne sa nič nedeje
21.10.2015, Jozef Tvardzík, TREND
15.9.2015, Zuzana Petková, TREND
11.6.2015, Zuzana Devera a Mária Hunková, TREND
Ostrovský: Trpíme kultúrou, že je nutná len vysoká škola
10.6.2015, Jozef Tvardzík, TREND
15.5.2015, TREND
Dôležité nie je sa matematiku nabifľovať, ale získať kultúru myslenia
27.1.2015, Jozef Tvardzík, TREND
Školstvo v roku 2015: Smrť krasopisu a drilovania? U nás to nehrozí
13.1.2015, Zuzana Petková, TREND
Peter Pellegrini: Som nervózny: mám málo času
16.11.2014, Zuzana Petková, TREND
Aký je plat bežného učiteľa na Slovensku v porovnaní s Európou?
16.10.2014, Jozef Tvardzík, TREND
Daniel Sobel: Prečo sa rómskym deťom darí lepšie v Londýne ako na Slovensku
4.7.2014, Zuzana Petková, TREND
3.7.2014, Zuzana Petková, TREND
Ako učiť, aby v triede nelietali mokré špongie
17.6.2014, Zuzana Petková, TREND
Radšej doma ako v štátnej škole. Ako funguje domáce vzdelávanie?
9.6.2014, Jozef Tvardzík, TREND
Koniec teroru: Ako naozaj zlepšiť vzdelávanie našich detí
20.5.2014, Zuzana Petková, TREND
10.5.2014, Zuzana Petková, TREND
Tajomstvo úspešných: Žiadna genetika, ale superprísni učitelia
24.3.2014, Jozef Tvardzík, TREND
Krista Kiuru: Školy viac napredujú, ak vtiahnu rodičov
13.2.2014, Zuzana Petková, TREND
TREND barometer k výsledkom PISA
22.1.2014, TREND
3.11.2013, Marián Leško, TREND
Pozvánka na TREND CSR Forum: Aké zmeny urobiť v školstve?
28.10.2013, TREND
11.10.2013, Pavel Sibyla, TREND
Inšpektor-agent naložil D. Čaplovičovi na plecia ďalší problém: etiku...
Čaplovič: milí študenti, strčte si ten Cambridge niekam
18.6.2013, Pavel Sibyla, TREND
Školy majú prestať s uznávaním jazykového certifikátu ako náhrady za maturitu...
30.5.2013, Pavel Sibyla, TREND
Trochu iná správa o stave školstva
3.4.2013, Pavel Sibyla, TREND
Obnovené vydávanie Učiteľských novín vrátilo do hry staré firmy...
19.3.2013, TREND
19.2.2013, TREND
Leo Pahkin: Kedy Fíni myslia na červenú čiaru
12.2.2013, Pavel Sibyla, TREND
30.1.2013, Pavel Sibyla, TREND