Nepleťme tie peniaze do všetkého[ 3.4.2017, Vladimír Burjan, Dobrá škola] |
Iste ste sa už stretli s konštatovaním, že všetko so všetkým súvisí. Toto pseudofilozofické tvrdenie je možno pravdivé, ale je to pravda triviálna, ktorá nás ničím neobohacuje. V súčasných diskusiách o vzdelávaní často zaznieva obdobné podozrivo zovšeobecňujúce tvrdenie, a síce že za všetky problémy v našom školstve môže nedostatočné financovanie. Nielenže to nie je pravda, ale – a to je ešte horšie – je to mimoriadne kontraproduktívne nastavenie mysle. Je to mindset typu ja nič, ja muzikant. Je to mindset, ktorý učiteľov zbavuje akejkoľvek spoluzodpovednosti za zlé veci, ktoré sa v školách dejú. Je to mindset, ktorý ich nabáda na pasívne čakanie, kým sa financovanie zlepší. Dovtedy nemá zmysel nič robiť, pretože bez peňazí sa nič nedá zmeniť a neskôr, až raz peňazí bude dosť, to vďaka nim všetko začne samo dobre fungovať.
Keď dnes slovenčinárka diktuje žiakom Štúrov životopis, väčšina triedy sa nudí. Ale keď do školstva potečie 6 % HDP, začne ich ten Štúr určite zaujímať. Dnes žiaci nevedia poriadne pracovať s textom, ale keď školy budú mať dosť peňazí na vybudovanie školských knižníc, začnú čítať s porozumením. Nedávno som bol svedkom toho, ako učiteľka povedala žiakom na hodine matematiky nesprávnu definíciu rovnobežníka (nie raz, opakovane). Keď bude lepšie platená, doučí sa to. Dnes mnohí učitelia nepoložia žiakom za celú hodinu ani jedinú hlbšiu otázku. Pri investíciách do vzdelávania na úrovni 3,8 % HDP nás to ani nemôže prekvapovať.
Dnes naši žiaci dopadajú v testoch PISA pomerne zle. Keby sme ale výrazne navýšili normatív na žiaka... Nuž, keby sme výrazne navýšili normatív, mohli by sme sa pokojne zaradiť medzi krajiny, ktoré investujú do školstva mnohonásobne viac ako Slovensko a napriek tomu v testoch PISA dopadajú rovnako zle ako my alebo ešte horšie.
Samozrejme, že školstvo treba financovať oveľa lepšie ako v súčasnosti. A áno, rozhodne treba zvýšiť učiteľom platy – sám to pri každej možnej príležitosti opakujem. Ibaže z toho nemôžeme robiť conditio sine qua non, kardinálnu otázku, na ktorej stojí a padá úplne všetko ostatné. Tak to jednoducho nie je. Takým prístupom blokujeme a torpédujeme akékoľvek iné kroky a aktivity, ktoré sú potrebné pre zlepšenie situácie vo vzdelávaní.
Rozumiem tomu, že agenda odborových organizácií sa primárne zameriava na financovanie a na mzdy. V ich prípade je to v poriadku, také je ich poslanie. Považujem však za škodu, ak sa aj Slovenská komora učiteľov čoraz viac profiluje ako ďalšia odborová organizácia. Jej záber by podľa môjho názoru mal byť omnoho širší a zodpovednosť za pôsobenie učiteľského stavu oveľa komplexnejšia. Mávanie výplatnými páskami môže byť dôležité, ale prislúcha to najmä odborom. SKÚ by mala byť elitou medzi učiteľmi a pôsobiť aj smerom dovnútra. A nepodporovať názor, že za všetky problémy môže nedostatok peňazí.
Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.