Dve otázky pre

[ 11.3.2013, TREND]

Hanu Dienerovú,
prednostku Mestského úradu v Trnave


Prečo používajú zriaďovatelia škôl 10 percent z normatívu určeného na mzdy učiteľov podľa vlastného uváženia a čo sa stane, ak o túto možnosť prídu?

Doteraz platný systém umožňoval zriaďovateľom použiť 10 percent normatívu na vyrovnanie rozdielov, ktoré vznikajú napr. v lokalitách, kde sú školy so špecializovanými triedami. Nižší počet žiakov v školách so špecializovanými triedami ich automaticky voči školám s plne obsadeným triedami finančne diskriminuje. Aj keď je potreba špecializovaného vzdelávania v danom území objektívne preukázaná. Ak o túto možnosť zriaďovatelia prídu, tak vlastne prichádzajú o časť svojej kompetencie, ktorá vyplýva zo situácie, že pozná miestne pomery a chce medzi školami vytvárať primerané a porovnateľné podmienky. Keď je finančná disciplína samozrejmosťou, nie je dôvod takýto „nástroj“ riadenia odobrať.


Aký je Váš názor na opätovné "poštátnenie" škôl, o ktorom sa začína uvažovať?

Verím, že hlavný dôvod, prečo sa školy dostali do samosprávnej pôsobnosti miest a obcí nespočíval len v tom, že mestá a obce budú investovať do budov a zariadení škôl, ktoré v správe štátu dlhodobo chátrali. Samosprávy od svojho vzniku preukázali, že cítia zodpovednosť za zverené kompetencie, miestni politici v priamej konfrontácii skladajú účty, navyše v prípade školstva určite nie marginálnej skupine obyvateľov, veď sú to tisíce žiakov, zamestnancov škôl aj rodičov. Systémový prístup, vzťah ku „svojim“ školám, znalosť miestnych podmienok a zodpovednosť za ich stav nikdy nemôžu nahradiť centrálne nástroje riadenia, akokoľvek dobre vymyslené.

Ak by sa uskutočnil korektný zber informácií o fungovaní školstva pod samosprávou, určite by sa preukázalo množstvo racionalizačných opatrení, všestranné zvyšovanie úrovne vzdelávania aj riadenia jednotlivých školských zariadení. Teda stav len veľmi ťažko porovnateľný so situáciou, v ktorej samosprávy školy prevzali od štátu v roku 2002.


Minirozhovor bol pôvodne uverejnený v týždenníku TREND.