Stále nevieme hodnotiť kvalitu školy

[ 10.9.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách]

Do Sobotných dialógov Slovenského rozhlasu medzi ministrom Dušanom Čaplovičom a poslancom Miroslavom Beblavým sa dňa 8. septembra 2012 telefonicky zapojila i Zuzana Zimenová.

Branislav DOBŠINSKÝ, moderátor: Teraz by sme si mali pustiť rozhovor s pani Zuzanou Zimenovou.

Analytička portálu Nové školstvo Zuzana Zimenová: Možno by som povedala, že ten najakútnejší problém je, že stále nevieme hodnotiť kvalitu školy, to znamená, že ministerstvo školstva sa stále neopiera o relevantné zistenia toho, ktorá škola napreduje, ako pracuje so svojimi žiakmi, ako tí žiaci prospievajú a napriek tomu, že tieto nástroje zatiaľ stále neexistujú na to objektívne a zmysluplné hodnotenie škôl, idú sa zavádzať do systému opatrenia, ktoré tiež budú svojim spôsobom diskvalifikovať alebo ich budú hodnotiť neobjektívne. Ďalší akútny problém je, že naozaj tie školy ešte stále nemajú takú slobodu ako napríklad v tom Fínsku a je to paradox, pretože v tom Fínsku tie školy vlastne nemajú ani právnu subjektivitu a napriek tomu tí učitelia v nich majú obrovský podiel slobody, to znamená, že už im tam nikto nepozerá na prsty. Na základe toho sa môžu venovať každému dieťaťu tak, ako to dieťa potrebuje, môžu si urobiť vlastný rozvrh, môžu si urobiť vlastné rozvrhnutie toho času, môžu tie deti vyňať z tých tried a dávať ich do skupín podľa toho ako tie deti napredujú, koľko potrebujú potiahnuť alebo či sú príliš šikovné a potrebujú viacej zaťažiť. Toto stále nie je u nás možné. My tu máme byrokratický zviazané tie školy a majú tie školy predpísané v podstate do bodky, čo s tými deťmi majú robiť.

Branislav DOBŠINSKÝ, moderátor: Dá sa ale povedať z toho, čo hovoríte, že nevieme dnes poriadne zmerať efektivitu použitých prostriedkov do školstva?

Analytička portálu Nové školstvo Zuzana Zimenová: Áno, samozrejme o to ide. Nevieme to zmerať. To hodnotenie, ktoré ministerstvo školstva používa ako nejaké hodnotiace kritériá ako sú napríklad čísla ako dopadli externé maturity, ako dopadli testovania v deviatom ročníku, to sú ale nejednoznačné kritériá a nedostatočne kritériá na to, aby sme vedeli povedať, ktorá škola sa ako stará o svojich žiakov a kde sú akí učitelia ako s tými žiakmi pracujú. Toto jednoznačne nevieme zatiaľ nijakým spôsobom v tejto krajine ohodnotiť a preto by som veľmi opatrne na mieste pána ministra zvažovala tie kroky, ktoré smerujú teraz k úprave siete. Takéto úpravy siete bez toho, aby sme naozaj vedeli zhodnotiť kvalitu školy sú veľmi nebezpečné.

Branislav DOBŠINSKÝ, moderátor: Prakticky akákoľvek vláda, ktorá tu bola od roku 89 deklarovala, že vzdelanie a školstvo je jej prioritou, napriek tomu výdavky do školstva sú jedny z najnižších v rámci Európskej únie. Nemáme ani jednu z univerzít, ktorá by bola medzi elitou nielen svetovou, ale ani európskou. Tak isto je to avizovaný štrajk učiteľov, pretože ich hodinová mzda je jedna z najnižších v rámci OECD.

Analytička portálu Nové školstvo Zuzana Zimenová: Áno, je to v podstate vždy taká vďačná téma pred voľbami to školstvo a každý minister hovorí ako mu leží na srdci práve systém vzdelávania avšak potom sa zistí, že nie sú na to dostatočné zdroje a zatiaľ sa tí ministri spoliehali najmä na tie eurofondy. Ak si pozriete všetky reformné kroky, ktoré sa mali v systéme prakticky vykonať boli vykrývané len z týchto zdrojov, z európskych fondov. Žiaľ Bohu, táto krajina zatiaľ naozaj nepovedala, že to školstvo je skutočná priorita a že sa na ňu vyčlenia zdroje aj zo štátneho rozpočtu a v akom objeme a kam vlastne majú smerovať, toto žiaden minister zatiaľ nepovedal a nepovedal to ani minister Čaplovič.

Branislav DOBŠINSKÝ, moderátor: Toľko Zuzana Zimenová, analytička portálu Nové školstvo.

Viac v audiozázname relácie Sobotné dialógy zo dňa 8. septembra 2012 v audioarchíve Slovenského rozhlasu, ktorý si môžete vypočuť tu (formát .MP3).