Domino reformy vzdelávania - ako ďalej?

[ 3.4.2006, Martin Kríž, Nielen o škole]

Dobrá reforma vzdelávania v základných a stredných školách je príliš komplexným procesom na to, aby sa dala zrealizovať celá naraz. Na otázku odkiaľ začať sa nedá odpovedať tak, aby odpoveď uspokojila každého. Nech sa začne odkiaľkoľvek, vždy sa nájde relevantný argument, prečo sa mohlo začať aj z iného konca. Toto poznanie vedie k tomu, že je dobré podporiť každý reformný krok správnym smerom. Keď narazíme na problém s realizáciou, treba odstrániť vzniknuté problémy, a nie uvažovať o odstránení reformných krokov. Reforma má potom podobu „domino-efektu“. Prekážky, ktoré musia aktívne a ochotné školy a pedagógovia prekonávať na ceste k dobrému a zmysluplnému vzdelávaniu padajú jedna za druhou ako za sebou naukladané kamene domina. Samozrejme, je dobré, ak máme vopred premyslenú koncepciu – teda ak vieme, že keď padne prvá kocka, ktoré ďalšie budú nasledovať. Dôležité je tiež vedieť, ktoré kocky majú zostať stáť – čiže kde je prospešné aktivitu škôl a učiteľov usmerniť.

Celý článok bol publikovaný na blog.sme.sk dňa 2. apríla 2006 a je dostupný tu.

Autor je učiteľom a spolupracovníkom Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika.