Čo s osemročnými gymnáziami. Zrušiť, obmedziť alebo posilniť? Odpovedajú odborníci a politici

[ 19.1.2018, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách]

Čo robiť s osemročnými gymnáziami? Pomáhajú alebo naopak škodia školskému systému? Pýtali sme sa expertov a politikov, ktorí sa venujú školstvu, ako hodnotia 8-ročné gymnáziá. Či by mali aj naďalej fungovať a v akej forme.


Peter Dráľ , analytik Nové školstvo:

"Osemročné gymnáziá majú význam vtedy, keď sa na ne uskutočňuje výber žiakov. Ak však z populačného ročníka zasiahne príliš veľký počet detí, škodí to nielen základným školám, z ktorých odídu, ale aj samotným gymnáziám, na ktoré prídu.


Ozajstné riešenie nespočíva iba v stanovení kvóty na počty žiakov a tried osemročných gymnázií, ale v systematickej podpore učiteľov a žiakov na úrovni nižšieho sekundárneho vzdelávania. To sa poskytuje na druhom stupni základných škôl a v prvých rokoch štúdia na osemročnom gymnáziu. Veľká väčšina žiakov na Slovensku navštevuje druhý stupeň základnej školy, a preto práve tam treba smerovať najviac podpory.


Dlhodobo vysoký podiel žiakov na osemročných gymnáziách v Bratislavskom kraji nie je spôsobený tým, že by v ňom bol nadpriemerný počet mimoriadne nadaných detí, ale tým, že je v ňom oproti iným krajom nadpriemerný počet lepšie situovaných rodín."



Viac nájdete v článku Denníka N zo dňa 18. januára 2018 tu.