Únava z blúdenia

[ 7.11.2016, Vladimír Burjan, Dobrá škola]

„No Pán Boh nás opatruj! Ďalšia reforma!“ Ako sa dalo čakať, zverejnenie prvej verzie dokumentu Učiace sa Slovensko – Ná­rodný program rozvoja výchovy a vzdelávania vyvolalo medzi učiteľmi pestrú zmes reakcií. Obzvlášť ma zaujala jedna z facebookového profilu Slovenskej komory učiteľov. Istá učiteľka tam okomentovala dokument slovami: „Ja už som skeptická a chcem konečne pokoj pre svoju prácu!“


Prišlo mi to zvláštne. Mnoho ľudí vníma naše školstvo ako jeden veľký zaspatý skanzen, ktorý konečne potrebuje riadny budíček. Teda pravý opak pokoja na prácu, po ktorom volajú niektorí učitelia. Vŕtalo mi to v hlave, tak sme sa rozhodli opýtať sa na to aj v našej ankete. Tá potvrdila, že mnohí učitelia sa cítia unavení z „neustálych zmien“, „večného prerábania dokumentov“ a „prispôsobovania sa novej legislatíve“. 


Je to smutný vedľajší účinok dlhodobého nekoncepčného riadenia.  Zdá sa, že naše školstvo nevládze ísť ďalej, hoci sa ešte nikam nepohlo. Naši učitelia nie sú unavení z dlhej, náročnej cesty, ktorú prešli smerom k vybudovaniu moderného, kvalitného školstva. Sú una­­vení z prešľapovania na mieste, blúdenia hore-dolu či chodenia do kruhu, ktoré nezavinili.


Viete si predstaviť programátorov, ktorí by protestovali: sotva sme zvládli programovanie v Jave a už máme prejsť na Python? Alebo lekárov: ledva sme zvládli jednu liečebnú metódu a už máme používať novšiu?


Profesií, ktoré si dnes môžu nárokovať pokoj na prácu je minimum a učiteľstvo medzi ne nepatrí. Obávam sa, že čím viac pokoja si škola dopraje, tým menej pokoja jej dajú žiaci, rodičia a zamestnávatelia. Celá spoločnosť je totiž v pohybe a očakáva neustály vývoj nielen od firiem pôsobiacich na trhu, ale aj od inštitúcií, akou škola je. Zmeny a inovácie, akokoľvek sú namáhavé, dnes nemožno vnímať ako niečo nečakané a rušivé, je potrebné s nimi vopred počítať. Fínsko inovuje svoje kurikulum každých 10 rokov, Singapur každých 6 a Holandsko s Maďarskom dokonca každých 5 rokov. O nejakom pokoji tu nemôže byť ani reči... 


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.