Vzdelávanie detí zo sociálne nepodnetného prostredia je dlhoročným problémom slovenského školstva

[ 22.6.2016, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách]

Vzdelávanie detí zo sociálne nepodnetného prostredia je dlhoročnou Achillovou pätou slovenského školského systému. V správe o stave republiky na to upozornil aj prezident Andrej Kiska, ktorý sa sústredil na problém rómskych detí. Podľa neho je najvyšší čas zaviazať sa, že do desiatich rokov budú všetky rómske deti končiť základnú školu s porovnateľnými priemernými výsledkami ako majú nerómske deti. Analytička však tvrdí, že ak sa nezmení vzdelávací systém, ako aj pravidlá financovania, cieľ sa nenaplní.


Katarína Ottová, redaktorka: "O tom, že náš školský systém nedokáže pomôcť väčšine detí zo sociálne znevýhodnených rodín a ich výsledky sa zhoršujú, svedčí aj medzinárodné testovanie PISA. Na spätosť nevzdelanosti a chudoby poukázal aj prezident Andrej Kiska. Na ilustráciu použil príklad rómskych detí a vyhlásil, že je najvyšší čas začať problém riešiť."


Andrej Kiska, prezident SR: "Jeden z konkrétnych merateľných cieľov, o ktorých stále hovorím, že si vláda musí postaviť, by mohol byť postavený nasledovne. Do desiatich rokov budú všetky rómske deti na Slovensku končiť základnú školu s porovnateľnými priemernými výsledkami ako nerómske deti."


Katarína Ottová: "Minister školstva Peter Plavčan tvrdí, že začína robiť kroky na nápravu. Pripravuje rozšírenie kapacít materských škôl, ďalšie opatrenie v sume 50 miliónov eur má pomôcť základným školám."


Peter Plavčan, minister školstva: "Do jedného mesiaca by sme chceli dať výzvu na európsky projekt, kde školy budú môcť žiadať finančné prostriedky na terénnych pracovníkov, špeciálnych pedagógov, asistentov učiteľov."


Katarína Ottová: "Eurofondy nie sú systémovým riešením a pomôžu iba nakrátko. Tvrdí analytička portálu Nové školstvo Zuzana Zimenová. Školy podľa nej majú dostať toľkých asistentov, koľkých potrebujú, ich služby musia byť nárokovateľné a platené z normatívu podobne, ako učitelia."


Zuzana Zimenová, Nové školstvo: "Ak sa neposilní v školách individuálny prístup k žiakom a učitelia im nebudú viac pomáhať pri učení, budú niektoré deti stále prepadávať z ročníka do ročníka a nedokončia ani základnú školu. Dnes máme v niektorých lokalitách školy, ktoré z tohto dôvodu vôbec nemajú otvorený 9. ročník. Bez potrebných znalostí a zručností si však tieto deti v dospelosti nenájdu prácu, nebudú schopné postarať sa o svoje rodiny, ani z nich nebudú angažovaní občania."


Katarína Ottová: "Na diskrimináciu rómskych detí v oblasti vzdelávania pred niekoľkými dňami upozornil aj Výbor OSN pre práva dieťaťa. Z výzvy vyplýva aj to, že náš školský systém je zameraný skôr na podporu talentovaných žiakov, ako by pomáhal všetkým deťom rozvinúť ich potenciál."


Viac nájdete v archíve Rádia Slovensko zo dňa 21. júna 2016 - príspevok si môžete vypočuť tu (formát .MP3).