Máme zlé školy s nešťastnými deťmi. Niekde ešte chodia cez prestávky do kruhu

[ 2.6.2015, Peter Dráľ, Nové školstvo v médiách]

Rozvrhy sa robia pre školu a učiteľov a nie pre deti, hovorí Peter Dráľ z občianskeho združenia Nové školstvo.


Na to, ako sa deti cítia vplýva aj to, ako vyzerá vyučovanie. U nás je to na väčšine škôl 45 minútová hodina a 10 či 20 minút voľna.


„45-minútové hodiny boli nastavené podľa krivky pozornosti, avšak zaviedli sa s predpokladom, že to je hraničný čas, za ktorým treba pauzu – všetkým,“ hovorí Peter Dráľ z občianskeho združenia Nové školstvo.


Nikto podľa neho neberie do úvahy, že niekedy sa pozornosť stratí po desiatich minútach a inokedy deti dokážu vnímať aj dve hodiny v kuse. Preto dnešný systém dáva len veľmi obmedzené možnosti, ako byť časovo flexibilný a prispôsobovať sa tomu, ako sa správa skupina.


„V materských školách a aj na niektorých základných školách na prvom stupni nie sú klasické vyučovacie hodiny a prestávky. A nielen, že sa zruší zvonenie, ale naozaj sa flexibilne narába s časom,“ hovorí Dráľ. Na druhom stupni a často už na prvom sa však vyučovanie opäť neho prispôsobí systému. „Lebo ako by sa potom robil rozvrh,“ dodáva Dráľ. To je podľa neho dôkaz, že rozvrhy sa robia pre školu a učiteľov a nie pre deti.


Viac nájdete v článku Denníka N zo dňa 1. júna 2015 tu.