Učiť sa, učiť sa nestačí

[ 15.5.2015, TREND]

Skutočnosť, že za tri roky sa na ministerstve školstva vymenili postupne traja ministri, takisto svedčí o tom, že ďalší kľúčový rezort z pohľadu ekonomiky a budúcnosti Slovenska nebol pre vládny kabinet top prioritou.


Od nástupu ministra Dušana Čaploviča chýbala jasná koncepcia a jedna línia, ktorou by sa rezort uberal. Aktuálne bolo preň vždy práve to, čo aj pre médiá. Systém sa opravoval čiastkovými zmenami, ale zásadne sa doteraz nezmenil. Okrem toho školy boli často vydané napospas svojvôli ministra školstva a jeho byrokratického aparátu. D. Čaplovič čelil kritike, že o zmenách vopred neinformuje a nediskutuje, ale rovno ich presadzuje novelami. Zväčša systémom pokus – omyl. Typickým príkladom je regulácia prijímania žiakov na stredné školy na základe priemeru, ktorú zrušil Ústavný súd SR. Jeho odchod preto nikoho nepobúril ani nenahneval. Práve naopak.


Je však škoda, že podobne ako v prípade zdravotníctva aj so školským rezortom si človek nespojí zásadné zmeny. Peter Pellegrini, ktorý sa sťahoval zo stoličky štátneho tajomníka ministerstva financií na najvyšší post v školstve, sa na novom mieste ohrial len niekoľko mesiacov. Sympatie učiteľov a odborníkov tak nestihol preniesť do praxe. Jeho nástupca Juraj Draxler má svojím pragmatickým prístupom a odbornosťou potenciál rezortu pomôcť. Otázne je len, koľko potrebných systémových zmien, ako je napríklad zavedenie duálneho vzdelávania počas nasledujúceho roka, ešte stihne zrealizovať. Nekvalitné základné školstvo či veľmi zlá situácia vo vysokom školstve, ktoré študentom napriek stráveným rokom a vynaloženým peniazom nezaručuje vedomosti potrebné na uplatnenie sa na trhu práce, sú body, ktoré bude musieť riešiť nová vláda.


Čítajte ďalej v článku Silná vláda slabé výsledky, ktorý bol uverejnený na stránkach týždenníka TREND dňa 14. mája 2015 a nájdete ho tu.