Súčasné nastavenie vzdelávania vyhovuje iba jednej tretine žiakov

[ 30.3.2015, TASR, Nové školstvo v médiách]

Uviedla to Zuzana Zimenová z občianskeho združenia Nové školstvo, ktorá bola dňa 28. mara 2015 jednou z diskutujúcich na konferencii ministerstva školstva na tému Okrúhly stôl o slovenskom školstve 2015.


"To sú deti, ktoré sú naozaj vysoko inteligentné, sú vysoko motivované samé od seba, majú jednoducho takú osobnostnú výbavu, že sú ambiciózne a vedia v tom systéme dobre prosperovať," vysvetlila Zimenová. Ďalšia tretina žiakov sa podľa jej slov v systéme stráca. "Jednoducho, nie sú takto motivovaní, nemajú takéto danosti a potrebujú pomoc. A v tých tradičných systémoch táto pomoc neprichádza," priblížila. Posledná tretina sú deti, ktoré cez systém prejdú, ale systém im nepomôže ani neublíži.


Systém vzdelávania by sa tak podľa jej slov mal zmeniť. "Predchádzať by mu mala dobrá vízia a tá nová vízia, niečo ako nová správa o stave školstva, by mala zadefinovať, že na každom jednom dieťati nám záleží, a ten vzdelávací systém jednoducho pretvoriť tak, aby dokázal pomôcť každému jednému dieťaťu," dodala.


Podľa jej slov existujú krajiny, ktoré takúto cestu zmeny systému školstva nastúpili. Príkladom je Fínsko, kde organizovali širokú spoločenskú diskusiu. "Potom, keď sa zjednotili na tom, že naozaj ide o deti a že tým deťom treba pomôcť, tak vytvorili proces strategických krokov a opatrení," vysvetlila Zimenová.


Výsledky takejto zmeny podľa jej slov vidno až o 10 či 15 rokov.



Viac nájdete v správe TASR zo dňa 28. marca 2015 tu.