Pellegrini plní Kažimírov sľub /júl 2014/

[ 7.8.2014, Zuzana Zimenová, Vláda a reforma]

Ak ide novému ministrovi školstva skutočne o to, posilniť individuálny prístup k deťom a pomôcť im učiť sa s väčšou chuťou a s lepšími výsledkami, čakajú ho systémové zmeny. Nestačí len nájsť na dva roky, teda akurát do volieb, zdroje na jednu záplatu.


Nový minister školstva Peter Pellegrini oznámil, že sa dohodol s ministrom financií na navýšení prostriedkov na zabezpečenie asistentov v školách. Asistenti v triede pomáhajú učiteľom so žiakmi, ktorí majú problémy s učením a potrebujú osobitný prístup, či so zdravotne znevýhodnenými deťmi. „Len od septembra do konca roka 2014 nás budú asistenti stáť skoro 2 milióny eur, pričom budúci rok na to budeme potrebovať 6 miliónov eur," uviedol minister. Mal by sa tak splniť sľub, ktorý dal školám jeho bývalý šéf spolu s jeho predchodcom.


O vyššiu sumu na asistentov totiž pôvodne žiadala europoslankyňa Jana Žitňanská ešte ako poslankyňa NR SR a členka Výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Už pri schvaľovaní rozpočtu na rok 2014 navrhovala konkrétne možnosti, ako by sa dali navýšiť prostriedky na asistentov učiteľov v tomto roku. Jej návrhy síce parlament neschválil, no minister financií Peter Kažimír vtedy verejne prisľúbil, že potrebné prostriedky zabezpečí rozpočtovými opatreniami.


Medzirezortné vyjednávania o potrebnej sume na navýšenie prostriedkov však trvali pridlho. Žitňanská sa preto pokúšala presadiť potrebné zmeny prostredníctvom návrhu novely zákona o financovaní, ktorou by sa stali služby asistentov nárokovateľné. Tým by sa zabezpečilo, že by mali asistentov k dispozícii skutočne všetky deti, ktoré ich potrebujú a nie iba tie, ktoré majú to šťastie, že na ne v štátnom rozpočte zvýši pár eur. Ani túto úpravu však parlamentná väčšina neschválila.


Žitňanská sa teda obrátila na ministra školstva Dušana Čaploviča s interpeláciou, v ktorej od neho žiadala odpoveď na otázku, či bude v školách viac asistentov a odkedy. Ten jej pred koncom školského roka odpovedal vyhýbavo: „Sekcia financovania a rozpočtu ministerstva požiadala vo februári 2014 ministerstvo financií o navýšenie finančných prostriedkov na asistentov učiteľa na rok 2014 v sume 7 049 796 eur". Potvrdil tým, že viac peňazí na asistentov od ministra financií pýtal, no konkrétnu sumu, ktorá bude napokon na tento účel uvoľnená, a ani termín povedať nevedel.


Nový minister školstva Peter Pellegrini, ktorý si do ministerského kresla presadol zo stoličky štátneho tajomníka ministerstva financií a ktorý prevzal v kauze asistenti štafetový kolík od svojho predchodcu až vo finiši, vbieha teraz do cieľa. Vyzbrojený konkrétnymi informáciami oznamuje, že k 1. septembru 2014 zabezpečí na školách o 800 asistentov viac.


Viac asistentov v školách je dobrá správa ako pre žiakov, tak pre učiteľov. Rozhodne to však nie je kľúčový nástroj, vďaka ktorému sa začnú diať na školách s deťmi zázraky. Ak ide novému ministrovi školstva skutočne o to, posilniť individuálny prístup k deťom a pomôcť im učiť sa s väčšou chuťou a s lepšími výsledkami, bude musieť urobiť systémové zmeny, nielen nájsť na dva roky, teda akurát do volieb, voľné zdroje.


Čo všetko dnes brzdí potrebné zmeny v školách a čo by sa malo zmeniť, aby školy mohli viac vychádzať deťom v ústrety, sa môžete dočítať v správe z tretieho zasadnutia Verejnej komisie pre reformu vzdelávacej politiky.


Autorka je analytička a editorka portálu noveskolstvo.sk.


Správa z tretieho zasadnutia Verejnej komisie pre reformu vzdelávacej politiky