Chrám, výťah, poisťovňa... A čo ďalej?

[ 7.5.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola]

Západná spoločnosť prechádza mnohými zásadnými premenami, ktoré majú vplyv aj na to, ako vnímame zmysel školy a vzdelávania. Zaujímavo tieto zmeny popisujú Jan Keller a Lubor Tvrdý vo svojej knihe Vzdelanostná společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Pripomínajú, že kedysi boli školy v očiach verejnosti chrámom múdrosti a vzdelanosti. K ne­mnohým absolventom gymnázií a univerzít vzhliadal zvyšok spoločnosti s veľkou úctou. Neskôr začala spoločnosť vnímať vzdelanie pragmatickejšie – videla v ňom spoľahlivý výťah, ktorý majiteľov maturitného vysvedčenia či vysokoškolského diplomu vyvážal na horné poschodia spoločnosti s dobre platenými pozíciami v štátnej správe a súkromnom sektore. Ani túto funkciu si však vzdelanie nedokázalo dlhodobo udržať. Záujemcov o zve­zenie výťahom bolo totiž čoraz viac a miest hore príliš málo.


V dnešnej dobe už podľa Kellera a Tvrdého školy poskytujú iba akési poistenie proti nezamestnanosti. Stále totiž ešte platí, že človek s vyšším vzdelaním má väčšie šance nájsť si prácu než človek s nižším vzdelaním alebo bez vzdelania. Otázkou je, ako dlho bude vzdelanie aspoň poistkou proti nezamestnanosti. Zástupy amerických taxikárov s titulom PhD niečo naznačujú... Čo ak v globalizovanom svete nedokáže nič ochrániť naše ekonomiky pred konkurenciou lacných výrobkov z iných častí sveta? Čo ak bude vzdelanie mnohým dokonca na obtiaž, pretože bude zbytočne zvyšovať ich cenu na pracovnom trhu? Napokon, už dnes končia mnohé prijímacie pohovory zamietavým verdiktom „overqua­lified“.


Výziev, ktorým bude musieť škola čeliť v blízkej budúcnosti, je však viac. Priamo pred očami sa nám totiž mení obsah takých pojmov ako kvalifikácia, profesia, zamestnanie, pracovný pomer... Sociológovia predpovedajú, že dnešný tínedžer vystrieda počas svojho produktívneho života viac ako 10 profesií, z ktorých mnohé dnes ešte neexistujú. Bude bežná práca z domu, na diaľku, bez pevnej pracovnej doby, bez pevných pracovných zmlúv, v ad hoc zostavených medziodborových tímoch a pre viacero subjektov súbežne, pričom tie budú možno z rôznych kútov sveta. Najšikovnejší mladí ľudia vnímajú, že škola tieto zásadné zmeny nereflektuje, vďaka čomu sa pre ich budúci život stáva irelevantnou. Aj preto možno nikdy nebolo také ťažké byť učiteľom ako dnes.


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.