Školy v malých obciach ekonomicky neobstoja

[ 4.12.2012, Zuzana Zimenová, Nové školstvo v médiách]

Analytička portálu noveskolstvo.sk Zuzana Zimenová v rozhovore pre Hospodárske noviny hovorí, že zatváranie málotriedok stroskotalo aj na starostoch, pretože si nechcú pohnevať voličov. Čaplovičovi odkazuje, nech začne školy financovať podľa jedného metra a motivuje samosprávy konať.


Prečo je taký vysoký počet málotriednych škôl?

Málotriedky sú privilegované, doposiaľ dostávajú od štátu zvýšené dotácie. Keby sa školy zrovnoprávnili a každá škola by dostala rovnako, tie najmenšie by prevádzku neutiahli a museli by sa zavrieť. Zatváranie málotriedok stroskotalo aj na starostoch, pre ktorých je zatváranie škôl politicky neprijateľné.

Čo vedie štát k nadštandardnému dotovaniu malých škôl?

Vychádzalo sa z koncepcie, že deti to majú mať blízko do školy a že škola je pre dedinu kultúrnym prínosom. Dnes však už vieme, že ide o ekonomicky príliš náročný model. Navyše, tie deti sa síce učia v príjemnej atmosfére a dostávajú všetko, čo potrebujú, ale vo väčšej škole by mali lepšie technické vybavenie, telocvične, kvalifikovanejší pedagogický zbor.

Nie je tiež nefér voči učiteľom, ktorí majú v triede takmer dvojnásobný počet detí, že dostávajú rovnaký plat ako učitelia z malých škôl?

Je potrebné uvoľniť tabuľkové platy učiteľov a flexibilnejšie zamestnávať učiteľov. Keby sa pripravovali budúci učitelia vo vzdelávacích oblastiach, ktoré sú širšie koncipované, takže učiteľ dokáže odučiť niekoľko predmetov napríklad z oblasti prírodných vied, aj tie úväzky by bolo potom možné vytvárať flexibilnejšie a efektívnejšie. Dnes musí riaditeľ nájsť pomaly na každý predmet jedného učiteľa, ten zas musí splniť daný úväzok a toto robí dosť šarapatu. Vyriešilo by to tiež problém, že niektorých predmetárov nie je dosť, informatikov, či angličtinárov, takže sa často učí neodborne. Riaditeľom a zriaďovateľom škôl by som nechala väčšiu voľnosť v stanovovaní platov, samozrejme, nemohol by mať jeden učiteľ 500 a iný, o pár dedín ďalej, 5-tisíc eur. Ale do detailov nech sa ministerstvo nemieša.

Na posty riaditeľov si starostovia často dosadzujú príbuzných a známych. To odmeňovanie potom môže vyzerať rovnako nespravodlivo...

Áno, k tomu by mali smerovať ďalšie systémové zmeny, ako napríklad povinnosť vytvárať na každej škole systém hodnotenia učiteľov. Hoci máme školské vzdelávacie programy, nemusí v nich byť uvedené, čo má konkrétny učiteľ robiť, čiže, aké má ďalšie povinnosti okrem toho, že sa postaví pred triedu a odučí látku. Mimoškolské aktivity, exkurzie, výlety... interný systém hodnotenia by mal určiť, čo konkrétne sa očakáva od učiteľa, respektíve, čo konkrétne sa zaviazal, že urobí.

Veríte, že sa podarí zredukovať málotriedky?

Ťažko povedať. Tohto nepopulárneho opatrenia sa zľakol minister Fronc aj minister Mikolaj, minister Jurzyca sa do toho ani nepustil... Minister bude musieť nájsť odvahu, postaviť sa pred ľudí a povedať, ideme školy financovať rovnako, pretože jednoducho nemáme peniaze.

Zhováral sa Tomáš Nejedlý, publikované v denníku Hospodárske noviny dňa 3. decembra 2012 tu.