Hodnoťte a plánujte, ale nie formálne

[ 8.6.2014, Vladimír Burjan, Dobrá škola]

Vo chvíli, keď budete čítať tieto riadky, vás od vytúžených prázdnin bude deliť už iba niekoľko týždňov. Áno, viem, vy budete počas prázdnin čerpať dovolenku, ale stále sú to prázdniny.


Únava učiteľov na konci školského roka vie byť obrovská, o čom svedčí aj jedna z odpovedí na našu anketovú otázku: Aké ocenenie vašej práce by vás potešilo na konci školského roka? Vraj: „Rozchod domov bez vyhodnocovacej porady. Hneď po rozdaní vysvedčení.“ A hoci to autorka zrejme myslela s istou humornou nadsádzkou, chcem sa pri jej odpovedi na chvíľu zastaviť. Cítim z nej totiž skúsenosť, že vyhodnocovacia porada je niečo únavné, nudné, formálne a zbytočné.


Môže to tak byť, ale nemusí. Všetko závisí od konkrétnej školy, presnejšie od jej vedenia. Možno nie je dobré, aby sa hodnotenie odohrávalo v deň odovzdávania vysvedčení. Možno nie je dobré robiť ho v pléne na pedagogickej rade, ale radšej v jednotlivých predmetových komisiách. Možno nie je dobré robiť z neho nariadenú povinnosť, ale radšej viesť učiteľov tak, aby ho sami pociťovali ako potrebu. Určite nie je dobré zredukovať koncoročné hodnotenie na vyplňovanie štatistických výkazov a hlásenie počtov vymeškaných hodín a neprospievajúcich žiakov.


A určite je niekde chyba, ak učitelia vnímajú hodnotenie a plánovanie ako nutné zlo. Pretože hodnotenie, pohľad dozadu a reflexia vlastných úspechov a nezdarov sú pre každú systematickú prácu naozaj dôležité. Ak chcem na budúci rok robiť veci lepšie, musím vedieť, čo sa mi tento rok podarilo a čo mi nevyšlo. Musím sa zamyslieť, či bola chyba v cieľoch, ktoré som si kládol, v metódach, ktoré som použil, alebo v objektívnych príčinách, ktoré som nevedel ovplyvniť. S tými však opatrne, vyhováranie sa na ne je návykové a vedie k apatii. Aby som na konci budúceho roka vedel posúdiť, či som sa ako učiteľ niekam posunul, mal by som si zvedomiť a pomenovať svoje silné a slabé stránky, možnosti, rezervy, ciele. Koniec školského roka je ideálnym časom pre osobnú „SWOT-analýzu“.


Ak sa napriek únave pustíte do hodnotenia a plánovania, vedzte, že nebudete sami. Týmto číslom končí 5. ročník DOBREJ ŠKOLY a nás v redakcii tiež čaká jeho zhodnotenie a plánovanie zmien do budúcnosti. A môžete sa spoľahnúť, že si pre vás pripravíme nejaké prekvapenia. Dočítania v septembri!


Autor je riaditeľom spoločnosti EXAM testing a šéfredaktorom časopisu Dobrá škola.

Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Dobrá škola.