Národné učebnice? Deforma /december 2008/

17.12.2008, Beata Nemcová, Vláda a reforma

Snaha Ministerstva školstva SR vytvoriť jednotnú národnú učebnicu cudzích jazykov zlepšenie výučby na školách neprinesie...

Reakcia na nárdonú učebnicu

napísal Anna dňa 19.12.2008 12:20

Dnes, ked si mozem vybrat ucebnicu, ktora skupine vyslovene sadne, vidim narodnu ucebnicu ako prezitok. Momentalne mame v skole asi 5 roznych titulov od roznych vydavatelov a nemame s tym problem, ked preberame skupiny, kazda z nas pokracuje. To , ze niekto nic nevie, je podla mna zvacsa jeho chyba,
lebo jazyk sa neda naucit za 3 dni a dnes by kazdy chcel vediet po anglicky, najlepsie ale bez akejkolvek namahy. Deti nemaju vydrz.
Pokusy o narodnu ucebnicu uz boli, predsa mimi Kocanova robila slovensky workbook ku Criss Cross. Opportunities zase maju predsa trochu zaber na strednu Europu, ale nemyslim si, ze je to podstatne, predsa kazdy skuseny ucitel tie realie aj tak doplni z inych zdrojov, tlace a pod. Sme prilis maly trh, osobne si myslim, ze nemame sance, vzhladom na ten casovy horizont uz toboz nie. Ucitelia z praxe ucia aj 30 hodin tyzdenne, takze ak sa na to niekto podujme, bude to asi zas niekto, kto neuci. Bude to najskor taky kompilat, ktory nema v konkurencii sance. Ani ked bude zadarmo, ved este dnes je v ponuke ucebnic aj Anglictina pre str. skoly- Repka/ Gavora, co sme sa z nej ucili este my a nikto ju neobjednava. Alebo ze by niekto uz nieco mal v sufliku???

PhDr. Marianna Boršová

Skeptický pohľad na "štátnu" výuku jazyka

napísal Dušan Franců dňa 3.5.2009 22:11

Moje skúsenosti ako žiaka a neskôr ako rodiča s výukou jazykov sú frustrujúce. Jednou z príčin sú práve učebnice. Za socíku bol ich obsahom frojndšaft s dojče pioníren a frendšip s engliš odborármi. Sovietskych "reálií" bolo, našťastie, tak veľa, že keď sme si dáke vymysleli, nik si to nevšimol. V každom prípade ma výuka nepripravila na nijakú reálnu komunikáciu v nijakom cudzom jazyku.
Bohužiaľ, podobne sú na tom dnes moje deti. Slabomyseľný obsah "všeobjímajúcich" učebníc je na míle vzdialený tomu, čo deti zaujíma a nevedia si predstaviť, na čo by im to bolo dobré - debatovať s niekým o "maj dog andr ambrela."
Problém učebníc jazyka vidím práve v tom, že sa vydá obrovský náklad aby sa to vyplatilo a všetky deti v celom štáte sa musia prispôsobiť.
Lenže, vážení, ony tie deti sú dosť rozdielne - od národnosti k národnosti, od regiónu k regiónu, od dediny k mestu a naopak. Naučiť niekoho komunikovať v ďalšom jazyku je čosi iné, ako donútiť ho naučiť sa vymenovať druhy súvetí...
Z vlastných skúseností som presvedčený, že cesta ku kvalitnej výuke jazykov vedie cez získanie samostatných učiteľov podkutých praxou v komunikácii v danom jazyku, rozhľadeným aj v iných oblastiach a rozumejúcich tým ktorých učia. V našom prípade deťom. A takúto osobnosti potrebujú samostatnosť aj pre výber, alebo tvorbu pomocných textov a učebníc. Ak túto možnosť zrušíme, bdue sa nám horšie rozoznávať dobrý učiteľ od "núdzovo preškoleného".
V dospeláckom veku som získal ešte jednu skúsenosť. Akékoľvek vzdelávanie stojí čas - buď môj, ale ten, ktorý patrí mojej firme a takisto peniaze - buď moje, alebo firemné. Je mojím právom a povinnosťou strážiť, či čas, ktorý strávim vzdelávaním, budem môcť zužitkovať pri svojej práci, inak výuku opúsťam.
Deti túto možnosť nemajú, to však neznamená, že by sme nemali strážiť, či výuka jazykov našim deťom otvára svet, alebo len otravuje život.
Fandím všetkým učiteľom, ktorí chcú učiť samostatne a podľa svojho. S takým sa, podľa mojich skúseností, dá hoci aj pochytiť, či učí naše derti to najlepšie a tým najlepším spôsobom. S ministerstvom sa dá dohadovať len či sa učí "podľa predpisu."

Reakcia na národnú učebnicu

napísal Dorota dňa 4.5.2009 18:19

V plnej miere sa stotožňujem s názorom autorky článku.
Vytvoriť národnú učebnicu cudzieho jazyka je skutočne iba plytvanie peňazí ministerstva školstva na niečo čo už dávno funguje. Ponuka učebníc na trhu spolu s množstvom moderných, aktuálnych pomôcok a doplnkových materiálov je taká široká, že niekedy je ťažké si vybrať.
Vyučujem anglický jazyk na strednej škole už 34 rokov. Dovolím si tvrdiť, že problémom výučby cudzích jazykov vôbec nie sú učebnice, ale predovšetkým kvalitní učitelia CJ či už na základných, alebo stredných školách a to nielen po odbornej, ale aj po pedagogickej a ľudskej stránke.
Podľa môjho názoru, ministerstvo školstva by urobilo veľmi osožnú prácu, keby namiesto zaoberania sa "národnou učebnicou CJ" upriamilo svoju pozornosť, energiu a financie na kvalitnejšiu prípravu budúcich učiteľov CJ /a nielen CJ/ na vysokých školách. Je to oveľa akútnejší problém ako samotné učebnice.
Ak chceme mať kvalitné vzdelávanie, musia sa pred žiakov a študentov postaviť skutočne kvalitní učitelia. Kvalitní po všetkých stránkach. Myslím si, že pozitívne pôsobenie ľudského faktora v triede je nenahraditeľné a oveľa dôležitejšie ako akákoľvek učebnica.

Dorota Špičková


Ak sa chcete zapojit do diskusie k článkom, prosím, zaregistrujte sa.
Ak ste už na našom portáli registrovaný, prosím, prihláste sa.